Big Daddy Kane - Looks Like a Job For... (1993)

Label: Cold Chillin'

1. Looks Like a Job For... (3:58)
  2. How U Get a Record Deal? (3:56)
  3. Chocolate City (3:01)
  4. Prelude (0:55)
  5. The Beef Is On (3:23)
  6. Stop Shammin' (3:56)
  7. Brother Man, Brother Man (3:06)
  8. Rest in Peace (4:15)
  9. Very Special (5:03)
  10. Here Comes Kane, Scoob and Scrap (4:24)
  11. Niggaz Never Learn (3:06)
  12. Give It to Me (3:38)
  13. 'Nuff Respect [Remix] (3:15)
  14. Finale (3:10)
avatar van P Jay
Big Daddy Kane moest in '93 zijn status verdedigen want na 2 erg slecht onthaalde albums had zijn reputatie een fikse deuk gekregen. Op dit album krijgen we een mooie update naar '93-normen. Een agressief flowende Kane op boom bap beats van Easy Mo Bee en zelfs één productie van Large Professor.

Hij kan het niet laten om toch ook twee slijmerigere tracks voor de vrouwen op te nemen: "Very Special" is een smet op het blazoen van dit album vanwege het vreselijke refrein, terwijl "Give it to Me" een lekkere sample heeft met prima opschepperige rhymes van casanova Kane.

De Trackmasterz produceren de eerste twee nummers. De titeltrack geeft al direct aan dat het BDK menens is om het publiek te overtuigen dat hij nog steeds een pure ruige hiphopper is: Kane rapt bijna 3 minuten aan één stuk. "How U Get a Record Deal" was de single voor dit album een heeft een funky bassje en sfeervolle blazers doorheen het nummer. Op dit nummer klaagt Kane de twijfelachtige kwaliteit aan van sommige rapartiesten. Ook een bewuste track is "Stop Shammin", zeker een hoogtepunt, met een jazzy Easy Mo Bee-beat over clichématige geworden problemen van een zwarte gemeenschap in een NYC-ghetto.

Andere hoogtepunten zijn het stoere "The Beef is On", leuke beat en sterk staaltje storytelling. "Niggaz Never Learn" is geproduceerd door Large Professor en is voor mij direct een uitschieter.

Enkele zwakkere momenten door gastoptredens van mensen uit zijn crew, die zeker niet slecht zijn, maar niet het niveau van Big Daddy Kane halen, die op alle nummers met leuk gevonden punchlines en sterke flows niet teleurstelt.
De beats zijn weliswaar niet overal even memorabel, maar al bij al is dit toch een erg genietbaar boombap-albumpje door een hiphop-legende die moest bewijzen op dit album dat hij nog steeds een sterk album kon maken. En wat mij betreft heeft hij dat bewezen.

Dikke 3,5*

avatar van principal2000
Hoewel velen BDK alleen zullen roemen om zijn eerste 2 albums, vind ik deze zeker wel zo aardig. Het klinkt allemaal niet meer zo old school en ik vind het album in zijn geheel wat evenwichtiger. Hij is nooit mijn favoriete MC geweest, maar ik zet dit album toch net iets vaker op dan zijn 2 'klassiekers'. Misschien omdat ik zijn klassieke underground hits al op andere albums heb staan?!?

avatar van MAS
MAS
Een beetje jammer van Very Special maar verder is dit gewoon een lekker album van BDK.

avatar van principal2000
Ach, very special is eigenlijk wel een prima nummer. Alleen past het niet echt op een rauw underground album. Aan de andere kant is geen enkel album van BDK 100%. De man snoept ook van 2 walletjes (hiphop en r&b) zoals LL dat op zijn (begin)albums deed.

avatar van MAS
MAS
Ik vind het refrein van Very Special echt verschrikkelijk!

avatar van Kos
Kos
Deze krijg ik de laatste tijd niet uit mn rotation.

Wat een heerlijke boombappert. Kanes beste album mijns inziens.