The Telescopes - Songs of Love and Revolution (2021)

Label: Tapete

1. This Is Not a Dream (5:23)
  2. Strange Waves (3:27)
  3. Mesmerised (5:59)
  4. Come Bring Your Love (5:11)
  5. This Train (4:02)
  6. Songs of Love and Revolution (4:12)
  7. You're Never Alone with Despair (4:36)
  8. We See Magic and We Are Neutral, Unnecessary (4:21)
  9. Haul Away the Anchor (2:00)
Het is 1989. De zwartgallige postpunk is ingehaald door het daaruit voortkomende beeldende sprookjesachtige dreampop en de zwaar druggy shoegazer ruis. The Cure weet dit perfect te combineren tot het meesterlijke Disintegration. Een maand na die releasedatum sluit het viertal van The Telescopes zich op in de studio om te werken aan het zwaar rockende Taste, een oorverdovend heftig explosief debuut die als een dreigende lawine een allesvernietigende indruk achterlaat. De temperatuur buiten is broeierig en heet, en dat hoor je ook terug op deze baanbrekende plaat waarbij de nadruk gelegd wordt op het geestverruimend gitaargeweld. De muziekwereld is ondertussen aan het veranderen, en daar dreigt The Telescopes een van de eerste slachtoffers van te worden.

Vervolgens worden ze ingehaald door de gek makende Madchester rage, die de jeugd al trippend en ravend laat feesten op de dansvloer. Soulvolle psychedelica en nonchalante Britpop haakt hier aangenaam op in, en The Telescopes raken ondersneeuwt door dit vruchtbare overaanbod. De overrompelde kracht van de band wordt steeds zwakker, al leveren ze trouw om de paar jaar een prima plaat af. Halverwege december 2020 overlijdt de oorspronkelijke gitarist David Fitzgerald aan de gevolgen van kanker. Een kleine twee maanden later verschijnt Songs of Love and Revolution, de twaalfde studieplaat van deze vergeten cultfiguren.

Songs of Love and Revolution is een zwaar zuigende gillende belevenis, waarbij de zang er in ingetogen zwaarmoedige gemoedstoestand de nodige zwartduistere aspecten aan toevoegt. Prehistorische primitieve holbewonersritmes dreunen daar als een verdwaald achterhaalt tijdsbestek achteraan. The Telescopes laten zich niet beïnvloeden door de nieuwbakken hypes en leven daadwerkelijk onder die symbolische steen in de grond, die ze weghoudt van de hedendaagse ontwikkelingen in het popklimaat. Sterker nog, ze lijken zelfs met hun Amerikaans getinte sixties psychedelica nog een aantal stappen verder terug de geschiedenis in te duiken.

Het genotsmiddelen geluid is hier niet alleen aanwezig om in verdovende toestand te inspireren en gesloten deuren te openen. Het slepende karakter is terug te voeren tot de helende werking waarmee pijn bestreden wordt. Traag ontsnappen de vermorzelende standje zenuwinzinking gespeelde gitaarakkoorden jammerend uit de versterkers om zich te mengen met die in mineur gestemde treursfeer die er daadwerkelijk in de studio hangt. Het effectenpedaal van de Fuzzbox wordt finaal de grond in getrapt, waaroverheen de emotieloze zang van Stephen Lawrie de benauwende leegte een toepasselijke plek geeft. This Is Not a Dream, helaas niet dus.

Hypnotiserende surfgolven trotseren verdovend de geluidsbarrières om vervolgens in liquide experimentele LSD dampen die opwekkende slaaproes te ervaren. Toch leunt Songs of Love and Revolution veel sterker tegen de duistere postpunk aan, welke opgeschrikt wordt door onverwachte heftige tempowisselingen die de toch al vernietigende klanken na een vriendschappelijk handgebaar verraderlijk dat extra duwtje richting de bodemloze afgrond geven. Een bijna gepensioneerde machinist rijdt tijdens zijn laatste afscheidsrit This Train de poort van de hel binnen, om zijn onwetende passagiers aan de opwachtende duivel af te leveren.

Als een intrigerende doodsbel roepen de loeizware marcherende drumpartijen een naargeestig unheimisch gevoel op, die de maag als een overbelaste spons laat krimpen tot een uitgewerkt nutteloos orgaan. The Telescopes beantwoorden de onmacht en onvrede van de hedendaagse generatie door er nog een flinke schep aan nagloeiende songstructuren bovenop te gooien. De opgekropte dreigende boosheid gezien door de ogen van gedesillusioneerde volwassen rockers, die dat sprankje hoop als asgrauwe grafdelvers allang begraven hebben.

The Telescopes - Songs of Love and Revolution | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com