Love Spirals Downwards - Idylls (1992)

Label: Hyperium

1. Illusory Me (4:41)
  2. Scatter January (4:11)
  3. Love's Labour's Lost (2:29)
  4. This Endris Night (3:12)
  5. Forgo (3:08)
  6. Eudaimonia (3:03)
  7. Dead Language (4:32)
  8. Stir About the Stars (3:06)
  9. Noumena of Spirit (4:10)
  10. Ladonna Dissima (4:30)
  11. Drops, Rain, and Sea (3:53)
  12. Waiting for the Sunrise (3:36)
  13. And the Wood Comes into Leaf (4:50)
avatar van Safri
Oei oei, dit is toch wel heel erg mooi. Het heeft wat luisterbeurten nodig gehad voordat het kwartje echt viel.
Dit behoort tot de toplaag van de Dreampop/Shoegazer wat mij betreft.

4*, misschien straks naar 4.5*

Mordor
Illusory Me is een mooi nummer Safri. Wel moeilijk te doorgronden deze muziek. Heb er wat luisterbeurten aan gegeven maar weet me nog niet helemaal te grijpen.

avatar van jorro
Etherische muziek is er op uit je onder hypnose te krijgen. Dat is wat ik altijd als antwoord geef als iemand vraagt wat hij of zij zich moet voorstellen bij Etherial/Etherische muziek.

Op internet vind ik het volgende over etherisch:
1. eer licht en ijl; tot het hogere, fijnere behorend, hemels, in tegenstelling tot het zware stoffelijke op
aarde; ook vergeestelijkt;
2. vluchtig, snel verdampend.

Het heeft iets te maken met ether, een stof die je in een andere geestelijke toestand brengt. Het één na laatste nummer van het album is Waiting for the Sunrise, het meest etherische van dit album denk ik.

De muziek van Love Spirals Downwards is inderdaad soms wat bezwerend. Het ligt erg dicht aan tegen Shoegaze en Dreampop. Luister maar naar (het begin van) Eudaimonia., een typisch shoegaze geluid. Invloeden van Cocteau Twins hoor ik daar ook. Ook het slotnummer And The Wood Comes Into Leaf is gelardeerd met shoegaze.

Waarom ik de muziek erg fraai vind is daardoor wel duidelijk. Het enige wat een beetje tegenvalt is de geluidskwaliteit. Ik heb een set goede luidsprekers en ook een erg goede koptelefoon, maar toch klinkt de muziek niet altijd helder. Zou ook aan de lichte tinnitus kunnen liggen en aan mijn leeftijd.

Een heerlijk album voor de zondagmiddag. Ik zal hierna weer iets stevigers opzoeken.