NinaLynn - Hummingbird (2021)

Country / Roots
Uitgebracht in eigen beheer

1. Head Over Heart (3:19)
  2. Grandma & I (4:19)
  3. A Bold Young Farmer (4:02)
  4. Conwy Bay (3:34)
  5. Clear Blue Skies (4:03)
  6. Freebird (3:46)
  7. Ways to Wander (3:52)
  8. Seasons (3:22)
  9. Spirit Guide (4:12)
  10. Home (3:06)
avatar van Lura
Al op vroege leeftijd was zingen voor Nina Woerden een favoriete bezigheid. Het was toen eigenlijk al duidelijk dat een carrière als zangeres onvermijdelijk zou worden. Haar voorkeur voor Americana ontstond nadat haar hart sneller begon te kloppen door de muziek van Taylor Swift. Zij was degene die haar inspireerde om zelf gitaar te gaan spelen en liedjes te gaan schrijven. Andere grote voorbeelden in die begintijd werden de Dixie Chicks, Alison Krauss en Kacey Mudgraves.

Haar carrière begon eind 2018 serieuze vormen aan te nemen nadat ze per toeval Pieter Groeneveld ontmoette. Kort erna, begin 2019, doken ze samen de studio in om een demo cd getiteld Imaginations op te nemen. Vooral voor Pieter had deze puur en sober opgenomen cd een emotioneel tintje, omdat Nina de gitaar gebruikte van zijn veel te vroeg overleden vrouw Liz Meyer, die grote faam bereikte in bluegrass kringen. Nina’s grote muzikale kwaliteiten druipen zelfs in deze sobere setting van de opnames af. Luister bijvoorbeeld maar eens naar haar kippenvel bezorgende cover van Ghost In This House van Alison Krauss.

Dankzij Pieter mocht zij in hetzelfde jaar in de Oude Veiling in Aalsmeer de voorprogramma’s verzorgen van Tim en Jackson Grimm, Hugh Moffat en Molly Tuttle. Begin 2020 studeerde ze af aan de Universiteit van Amsterdam met een bachelor in Politics, Psychology, Law and Economics. Hierna was het de bedoeling om een half jaar te gaan reizen, echter Corona gooide roet in haar eten. Dat maakte echter de tijd vrij om nieuwe liedjes te gaan schrijven en een geslaagde crowdfunding via Voordekunst te starten.

Deze financiële injectie stelde haar in staat om met Janos Koolen en een aantal rasmuzikanten haar debuutalbum Hummingbird op te nemen. Die opnames vonden plaats in de studio van Koolen in Doornenburg, rustiek gelegen aan de Waal. Hier gingen onder andere The Lasses met hun fraaie album Undone haar vooraf. Koolen blijkt een gouden greep want er ontstond synergie tussen beiden, maar ook met de andere fantastische begeleiders.

Hummingbird bevat negen eigen composities en een cover. Via de uitvoering van Eva Cassidy leerde Nina de traditional A Bold Young Farmer kennen. Ze voorzag het van een eigen arrangement en blijkt op haar lijf geschreven. Het bezorgt mij iedere keer weer kippenvel. Ze blijkt niet voor een gat te vangen, zo is bijvoorbeeld het vrolijke Grandma & I jazzy, met een glansrol voor de klarinet van Koolen. Hij bespeelt trouwens nog meer dan tien andere instrumenten.

Het geluid van het gitaarspel associeer ik af en toe met de nodige weemoed met dat van de eerste albums van Fairport Convention. Hoogtepunt van het album vormt voor mij het heel hard binnenkomende Ways to Wander mede door het fraaie, ingetogen vioolspel van Joost van Es. Vader Rob en zus Sophie verzorgen enkele keren de achtergrondzang. Stralende middelpunt van de liedjes is de mooie, diep rakende zang van Nina. Ze blijkt een geboren zangeres, die met Hummingbird een overrompelend en beklijvend debuut aflevert.

Talenten zoals zij zijn schaars, heel schaars. Hopelijk kan ze snel uitvliegen over de bekende Nederlandse podia, en verdient het ook om tot ver buiten onze landsgrenzen bekend te worden.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: NinaLynn - Hummingbird - dekrentenuitdepop.blogspot.com

NinaLynn - Hummingbird
In plaats van een wereldreis maakte de Nederlandse muzikante NinaLynn een prachtig rootsalbum, dat opvalt door een zeer fraaie instrumentatie, wonderschone zang en ijzersterke songs

Goede rootsalbums zijn al lang niet meer voorbehouden aan Amerikaanse muzikanten. Het wordt nog maar eens bewezen door het debuut van de Nederlandse singer-songwriter NinaLynn, die een album heeft afgeleverd dat een groot deel van de nationale en internationale concurrentie het nakijken geeft. Hummingbird werd gemaakt met Nederlandse muzikanten en ook die zetten een topprestatie neer, want wat klinkt dit album mooi en veelzijdig. Hummingbird krijgt nog wat extra glans door de bijzonder mooie stem van NinaLynn en de sterke songs die de Nederlandse muzikante heeft geschreven. Wat een aanwinst voor het genre.

Hummingbird is het debuut van de Nederlandse singer-songwriter NinaLynn. Het alter ego van Nina Woerden was al op hele jonge leeftijd bezig met muziek en ontwikkelde een serieus zwak voor Amerikaanse rootsmuziek, variërend van de grote countryzangeressen uit het verleden tot de smaakmakers binnen de huidige countrypop.

NinaLynn had na het afronden van haar studie eigenlijk hele andere plannen voor 2020, maar de coronapandemie gooide roet in het eten. In plaats van het maken van een wereldreis nam ze daarom haar debuutalbum op. Het is natuurlijk vervelend voor NinaLynn dat de originele plannen moesten wijken voor het virus dat ons leven inmiddels al bijna een jaar bepaalt, maar voor muziekliefhebbers is het verschijnen van Hummingbird goed nieuws. Heel goed nieuws zelfs.

NinaLynn heeft zoals gezegd al vele jaren een zwak voor Amerikaanse rootsmuziek, waardoor het niet verbazingwekkend is dat Hummingbird zich in dit genre beweegt. Bijgestaan door een aantal gelouterde Nederlandse muzikanten, onder wie multi-instrumentalist en producer Janos Koolen, heeft de Nederlandse muzikante een album gemaakt dat van de eerste tot de laatste noot de Amerikaanse rootsmuziek ademt. NinaLynn heeft zich vooral laten beïnvloeden door folk, country en bluegrass, maar schuwt ook uitstapjes richting omliggende genres binnen de Amerikaanse rootsmuziek niet.

Hummingbird valt bij eerste beluistering op door een zeer fraaie en veelzijdige instrumentatie en door de mooie stem van NinaLynn. Het is een instrumentatie die hier en daar zo lijkt weggelopen uit Nashville of een andere bakermat van de Amerikaanse rootsmuziek, zeker wanneer de diverse snareninstrumenten die zo kenmerkend zijn voor het genre het geluid bepalen. In deze instrumentatie wordt echter flink gevarieerd onder andere door blazers en strijkers in te zetten. Het maakt van Hummingbird een lekker gevarieerd rootsalbum.

Het is bovendien een rootsalbum dat een flinke zet omhoog krijgt door de soepele vocalen van NinaLynn. De Nederlandse singer-songwriter heeft een stem die gemaakt is voor Amerikaanse rootsmuziek en binnen dit genre op een breed terrein uit de voeten kan. NinaLynn kan een countrysong vol gevoel en met een lichte snik vertolken, maar kan ook soepel en jazzy klinken of zelfs bijna net zo zuiver en helder klinken als Alison Krauss in haar beste jaren wanneer Hummingbird wat meer de bluegrass kant op gaat.

Alleen al door de instrumentatie en de zang kan het debuut van NinaLynn zich meten met het beste dat momenteel in de Verenigde Staten in het genre verschijnt, maar de Nederlandse muzikante schrijft ook nog eens uitstekende songs. Het zijn songs waarvoor de meeste countrypop prinsessen van het moment een moord voor zouden doen, maar NinaLynn vertolkt ze met meer gevoel en met meer eerbied voor de tradities van het genre, waardoor Hummingbird kan klinken als een authentiek maar ook als een modern klinkend rootsalbum.

Het zijn bovendien songs die niet direct alle geheimen prijsgeven, maar nog een tijd aan kracht winnen, waarna alleen maar meer opvalt hoe smaakvol de instrumentatie en hoe mooi de stem van NinaLynn is op dit album. Een enorme aanwinst voor de rootsmuziek in Nederland en ver daarbuiten. Erwin Zijleman