Sara Bug - Sara Bug (2021)

Pop / Folk

6. Doo Doo Song (2:33)
  7. Ride on Sundys (2:40)
  8. The Beholder (1:39)
  9. Outro (0:51)
  10. Back in Nashville (2:27)
avatar van RockAround
Mijn bespreking op Luminous Dash:

Geboren in Mississippi, opgegroeid in Louisiana, blijven plakken in Nashville: als je jezelf zo omschrijft, heb je meteen mijn aandacht. Sara Bug heeft de perfecte snik in haar stem en brengt een soort americana die als een film voor je ogen ontvouwt.

Southern kitsch, zo noemt Sara het zelf. Wanneer je debuutplaat begint met de woorden “My whole life through, I want to die with you” en je dat nummer dan nog eens lardeert met strijkers, schurk je inderdaad tegen de kitsch aan. Toch vliegt Sara nergens uit de bocht. Daarvoor zijn haar emoties te oprecht, haar stem te verfijnd en haar teksten te vakkundig gesmeed.

In Rosebank neemt ze je mee achterop de motorfiets, een wilde rit over bochtige wegen waar Sara gek genoeg helemaal van tot rust komt. Andere hoogtepunten zijn Lotta Pride, Ride on Sundys en de maffe musical Back in Nashville, waarmee de plaat eindigt.

Niet elk nummer is even prachtig. Zo had Lost Track ook echt verloren mogen gaan. Ook Purgatory is wat te gezapig. Dat vergeef je Sara wanneer je de rest van dit album hoort. Of alleen al de vertederende manier waarop ze in Doo Doo Song zingt “Lately I’ve been sleeping in your sweater.”

Sara Bugs eerste album is als een tocht door dat broeierige zuiden van de VS, of toch zoals ik me dat voorstel: eindeloze wegen, slaperige stadjes tussen kronkelende rivieren en her en der diners waar de serveerster droomt van een bestaan als superster terwijl ze je koffie bijschenkt. Met deze plaat komt die droom voor Sara Bug alvast heel dichtbij.

avatar van erwinz
Volledige recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sara Bug - Sara Bug - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sara Bug is de zoveelste singer-songwriter uit Nashville, maar haar titelloze debuut is geen moment een typisch Nashville album, maar een aangenaam en bijzonder vat vol tegenstrijdigheden

Sara Bug schiet op haar deze week verschenen debuut alle kanten op. Het ene moment is het lieflijke folkpop, het volgende moment eigenzinnige indierock of indiepop, maar ook de rootsmuziek van haar thuisbasis wordt niet verloochend. De instrumentatie is keer op keer bijzonder, zeker wanneer de Amerikaanse muzikante strijkers of blazers in zet, en ook haar stem is niet alledaags, zeker niet binnen de Amerikaanse rootsmuziek. Het is daarom even wennen, maar ik was persoonlijk direct gecharmeerd van het bijzondere debuut van Sara Bug, dat vervolgens ook nog een stuk beter is geworden en dat zich makkelijk weet te onderscheiden van alles dat er al is.