The Vices - Looking for Faces (2021)

Label: Mattan

1. Looking for Faces (2:41)
  2. Before Your Birth (3:37)
  3. In and Out (3:33)
  4. Good Morning City, Now Let Me Sleep… (3:39)
  5. Just Like with Lou (2:34)
  6. Trouble (6:25)
  7. Boy (3:01)
  8. Between the Bars (3:30)
  9. The Neighbour Is a Bitch (3:51)
  10. All That I Know (3:06)
avatar van WoNa
Een lekker album. Meer volgt.

avatar van WoNa
Kan een album urgenter beginnen dan Looking For Faces? Ik zou zeggen, bijna niet. De manier waarop de drums het album openen, de drummer gaat echt voluit, kan een band alleen maar volgen. Het resulteert in het meest urgente nummer van de plaat. Dat kan duiden op kiezersbedrog, want wie op basis van dit nummer direct de plaat koopt, zou thuis wel eens kunnen schrikken. Immers, het gas gaat er direct af in nummer twee. Het titelnummer is de aanzet van een zeer gevarieerd album, waarbij de kwaliteit van liedjes schrijven en spelen aangenaam hoog blijft.

Wel blijf ik na meerdere luisterbeurten met een vraag zitten, want wie of wat wil The Vices eigenlijk zijn? Op basis van hun debuut album, ook het eerste album op het Mattan label, kom ik daar niet echt achter. Het album lijkt op de omgevallen platenkasten van hun ouders, die, en dat moet gezegd worden, over het algemeen over een goede smaak beschikken. De band probeert dan een flink aantal stijlen uit. Zelfs een nummer als 'Dreadlock Holiday' is niet veilig.

Dit is een vraag en geen kritiek. De positieve kant van het verhaal is, dat vrijwel alle stijlen succesvol voorbij komen. Wat mij betreft valt eigenlijk alleen het singer-songwriter nummer op de akoestische gitaar niet helemaal positief uit. Met de andere stijlen weten The Vices wel raad. Dat levert een gevarieerd album op, misschien zelfs iets te gevarieerd. Echter, dit is de eerste plaat van de band, waarop zij laat zien waartoe zij in staat is. En dat is nogal wat. Daarom stel ik dan ook onvoorwaardelijk dat Looking For Faces een meer dan prima debuut is.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

Is het brutaal om je gelijk al met de debuutalbum op de internationale markt te richten? Wel nee! Die jongens van The Vices hebben het gewoon prima begrepen. De radio ervaring die ze de afgelopen twee jaar opgedaan hebben is natuurlijk een mooie leerervaring, maar tegenwoordig speelt dat medium nog amper een rol om je in de kijker te spelen. Presenteer jezelf niet als dat schattige bandje uit Groningen, maar juist als een nieuwe indie sensatie. Denk groot en zet ook grote lijnen uit. Investeer in clips en aankleding. De laatste vijftien jaar bouw je door sociale media en streamingssites een gigantisch bereik op waarbij de landsgrens allang niet meer meetelt. Het ziet er naar uit dat boegbeeld Floris van Luijtelaar het allemaal verrekte goed door heeft.

Kom ook niet aanzetten met het begrip on-Nederlands goed! Want dat is al jaren lang niet meer hip en cool, zelfs de nieuwste hype klinkt al zo gedateerd. Hier geen excuses dat er vanwege de pandemie niet aan songs gesleuteld kan worden. Juist die tijd volledig benutten. En die naam The Vices? Ja, die blijft wel hangen. Eenvoudig en pakkend. Maar waarom klinkt het dan zo Brits? Omdat het daar nog steeds the place to be is, en dat ze dat daar al de afgelopen zestig jaar bewezen hebben. De invloeden beperken zich dus niet tot een bepaalde periode, maar zijn in dat opzicht stukken breder te plaatsen.

Geen gezeur, jezelf netjes introduceren met de EP’s Life Grows en het daarop aansluitende Good Morning City, Now Let Me Sleep… Een bezwerende Tarantino From Dusk Till Dawn verleidingsdans, welke keihard ontaard in een potige knaller en ook op het debuut Looking for Faces terug te vinden is. Net als de hitgevoelige single Boy, die met het reggae ritme en het flashback 2 Tone ska orgeltje er een aangename retro begin jaren tachtig flow aan toevoegt. Van datzelfde kaliber is het vergelijkbare The Neighbour Is a Bitch, al heeft die juist die twist in dat duistere randje.

Het moet zo bevrijdend werken om die speels bijtende jonge honden mentaliteit om te zetten in het lichtelijke nonchalante titelstuk Looking for Faces. Heerlijke Ibiza nineties Britpop. Volgevreten op vakantie de raves en house party’s wegspoelen volgens het all inclusive principe. Jezelf volgieten met champagne en totaal lam weer naar huis terugkeren. De zoete nasmaak van de Second Summer Of Love. Fel freakend gitaarspel met hard binnenkomende drums en daaroverheen die alles weg dreunende bas van Simon Bleeker. Het is juist zo charmant dat het slagwerk van Mathijs Louwsma nog wat blikkerig klinkt, en niet perfect afgemixt is.

Just Like with Lou is met zijn zolderkamer lo-fi zo klein mogelijk gehouden, terwijl er bij het daarop aansluitende Trouble uitbundig trippend geëxperimenteerd wordt en er de nodige lange seventies rocksolo’s van Jonathan Kruizenga voorbij komen. Dus niet zomaar een simpel gitaarbandje, die maar wat heen klooit. De Elliot Smith cover Between the Bars is eigenlijk met de treurende strijkers wel een mooi waardig eerbetoon, maar mist door het snelle tempo wel die emotie die er gevraagd wordt. Ze stoppen er in ieder geval wel wat eigens in, dus dat is ze vergeven.

Dromerige jammerende gitaarakkoorden maken van Before Your Birth een filmische track, waar zelfs nog ruimte is voor dub en voort marcherende rebels postpunk getrommel. In and Out bevind zich in het late uitgaanscircuit met dansbare nachtelijke beats en een flinke dosis aan egocentrische silent disco klanken. De Generatie Zero waarbij het individualisme een steeds grotere rol speelt. Het is zowat een standaard gegeven dat je moet afsluiten met een dromerige ballad, al springt All That I Know ook nog eventjes eigenwijs de Twin Peaks kant op. Ik wordt zo blij van dit soort energieke feel good platen. Het kan dus nog gewoon; zelfs nu!

The Vices - Looking for Faces | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Nevele
Ik vind het persoonlijk een lekker afwisselend, maar jammergenoeg ook wisselvallend album. Enkele nummers hebben een erg sterke mogelijkheid om internationale single bekendheid te krijgen, andere nummers voelen heel erg al opvullertjes.