Nick Culp - The Culprit's Blues (2017)

1 stem

Jazz
Label: Gutbucket

1. Division St. (10:20)
  2. Tic Tac Toe (6:11)
  3. Fanatic Dance (6:02)
  4. The Culprit's Blues (5:17)
  5. Blossom (5:38)
Op Instagram volg ik een paar jazz-verzamelaars en pik daar regelmatig iets leuks van op.

Recentelijk werd dit album van Nick Culp gepost met de mededeling dat de user tot zijn schande maar zelden hedendaagse albums postte. En dat terwijl het klinkt als in lang vervlogen tijden. Hij was omver geblazen door het gebodene op The Culprit's Blues.

De hoes viel op (ik moest even goed kijken of er nu een album naast zijn speler stond of niet) en ik ging het opzoeken.

Ik was ook direct verkocht: een werkelijk schitterend album dat totaal niet bekend is bij het grote publiek. Het was vrij gemakkelijk om het via Nick zelf te bestellen (ik kreeg er een Flac mp3 bij cadeau).
Met die mp3 moet ik het nog even doen in afwachting van de postbode die het album één dezer dagen hopelijk komt afleveren.

Vijf eigen composities die zo in lang vervlogen tijden op een Blue Note album hadden kunnen staan, afkomstig van een pianist die inmiddels niet meer leeft. Alleen is Nick springlevend en weet met zijn begeleiders echt een schitterend hedendaags juweel af te leveren.

Nieuwsgierig? Het is hier te beluisteren:

The Culprit's Blues | Nick Culp - nickculp.bandcamp.com

avatar van Sandokan-veld
Met een kopje koffie zeker?

Ik volg denk ik dezelfde Instagram, en had de plaat gisteren ook een keer gedraaid op Bandcamp. Ik hoorde niet direct iets waardoor ik overeind sprong van enthousiasme, maar als jij je aansluit bij het enthousiasme geef ik hem nog wel een tweede kans. Hoes is inderdaad wel bijzonder.

Sandokan-veld schreef:
Met een kopje koffie zeker?

Juist ja!

Ik vind het een heerlijk album, dat steeds mooier wordt per luisterbeurt.