Amazing Blondel - Even Song (1970)

Folk

8. Old Moot Hall
  9. Lady Marion's Galliard
  10. Under the Greenwood Tree
  11. Anghem
Amazing Blonde is een wat afwijkende folkgroep in de folk revival eind jaren 60/begin jaren 70. Het is ook een vreemde eend in de bijt bij Island die zich over de groep heeft ontfermt, maar met Fairport Convention, Incredible String Band, Nick Drake, Sanny Denny toch kwaliteitsartiesten in hun stal hadden.
Het trio van Amazing Blondel laat zich inspireren door muziek rond 1600, John Dowland achtig. Ik las zelfs ergens een specifieke typering, Elizabethan folk music.
Het drietal bespeelt een heel aantal oude middeleeuwse instrumenten, luit, cither, , fluit etc.
Maar ze spelen geen originele 16/17e eeuwse muziek, ze maken zelf muziek en teksten en dan doen ze er een oud sausje overheen.
Aangezien ze dat strak vast houden wordt het nergens echt spannend. Lekkere muziek, maar het niveau van een John Dowland wordt nergens bereikt. Ook een Jan Akkerman heeft ooit een plaat gemaakt met oude luit nummers- instrumentaal, maar dat waren echte originals en het niveau lag wel hoger.
Nu is er met de nummers niks mis mee, er wordt uitstekend gezongen en gemusiceerd en je waant je al snel in een oud kasteel met mensen aan een overvolle dis, maar alles wel met niveau.
Ik las vergelijkingen met Jethro Tull, die soms ook wat uitstapjes maakte, maar juist bepaalde muziek mengen met rock en jazz ,dat werkt juist verrassend en vernieuwend. Ook Malicorne wordt genoemd, maar Malicorne gebruikte veel traditionals en ging daar zeer verrassend mee aan de slag.
Ik heb deze plaat voor 5 euro kunnen kopen op een kleine beurs, dat is ie zeker waard.
Maar soms heb je het wel het gevoel of dat het serieus is of meer een soort ironische act.
Al met al. geen muziek die zal irriteren, maar ook weer niet dat je stijl van achterover slaat.
Bij de volgende platen van Amazing Blondel moet er ook iets van 'prog' bij zijn gekomen, ben benieuwd.