Vijay Iyer / Linda May Han Oh / Tyshawn Sorey - Uneasy (2021)

Verenigde Staten / Maleisië
Jazz
Label: ECM

1. Children of Flint (6:26)
  2. Combat Breathing (7:50)
  3. Night and Day (9:33)
  8. Uneasy (9:11)
  9. Retrofit (6:40)
  10. Entrustment (5:06)
ohmusica
“Echt verbijsterend dat de combinatie piano-bas-drums nog zo veel nieuwe inzichten kan geven”, schrijft Gijsbert Kamer in de VK en geeft vijf sterren.

avatar van spoon
Klinkt op diverse niveaus erg goed ja. Zeker niet het zoveelste ECM piano trio album.

avatar van Sandokan-veld
Geen idee of dit typerend is voor ECM, daarvoor ken ik het label niet goed genoeg. Niet dat daar iets mis mee zou zijn one way or the other, uiteraard. Pianist Iyer ken ik nog wel van een aantal jaar geleden, heb toen een paar van zijn platen vrij veel beluisterd. Vanwege de buzz rondom deze ben ik maar weer eens aangehaakt. Niet verbazingwekkend is het virtuoze en ook wel complexe muziek. Het is indrukwekkend hoe alle drie de muzikanten aan hun eigen texturen werken zonder elkaar in de weg te zitten, dan luister je wel erg goed naar elkaar. Het enige dat bij mij een beetje ontbreekt is het 'wauw'-gevoel, dat iets écht mijn aandacht heeft gegrepen na een keer of tien luisteren. Soms heb je dat, en dan zet je zo'n plaat op een lijstje om over een aantal maanden nog eens te draaien. Bij deze.

Soledad
Uitstekende plaat dit hoor. Heerlijk modern piano trio. Relatief toegankelijk maar zeker spannend genoeg.

avatar van Mssr Renard
De line-up is ook wel erg goed. Ik ga deze ook een luisterkans geven.

avatar van Mssr Renard
Waanzinnig is dit. Drie ontzettend goede jazzmuzikanten die heerlijk om elkaar heen weten te improviseren en soleren. Ondersteunend en leidend tegelijk. Het samenspel tussen deze giganten is geweldig. Wat mij betreft mag dit trio meerdere platen maken (er komt van hen ook een plaat uit 2024).

Linda heeft mij al overdonderd met haar soloplaten, Vijay ken ik tot nu toe alleen als sideman en Tyshawn heb ik zo nu en dan voorbij zien komen. Alledrie muzikanten/solisten die wat mij betreft horen tot de moderne top.