Fange - Pantocrator (2021)

Frankrijk
Label: Throatruiner

1. Tombé pour la France (15:34)
  2. Les Vergers de la Désolation (15:08)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Pantocrator

Het Franse Fange maakt verdere stappen met zijn meedogenloze industriële en korrelige sludgesound. Dit keer krijgen we twee nummers van vijftien minuten voorgeschoteld waarin meer ruimte is voor atmosferische doom-achtige passages met onheilspellende cleane gitaarlijnen. Toch bestaat het grootste gedeelte uit waanzinnig smerige en logge riffs, kille donderende drummachine-ritmes en intense doorleefde vocalen die me het meeste doen denken aan een Franstalige Justin Broadrick (Godflesh, ten tijde van Streetcleaner). Erg jammer dat deze band zo weinig erkenning krijgt. Ze hebben echt een eigen en herkenbaar geluid.

avatar van [WZ]
Wow, vrij intens bandje inderdaad, net ontdekt!
Ik kan echt vrij weinig met Godflesh en Justin K Broadrick (unpopular opinion waarschijnijk) maar dit trek ik juist weer wel!

avatar van AOVV
Een eigen geluid heeft dit Franse drietal zeer zeker, al is de invloed van Godflesh inderdaad niet te missen. Fange smeert dat alles uit over twee tracks van elk een kwartier. Smerig, donker en intens, alsof er op de achtergrond reusachtige productiemachines die al een paar weken geen daglicht of schoonmaakmiddelen hebben gezien dreigend staan mee te gonzen.

Hun vorige 2 platen vond ik wel interessant, maar deze weet me instant te begeesteren en plaats ik derhalve nog net wat hoger.

4 sterren