Grant Haua - Awa Blues (2021)

Nieuw-Zeeland
Blues
Label: Dixiefrog

1. Got Something (2:56)
  2. This Is the Place (4:03)
  3. Be Yourself (3:38)
  4. Tough Love Mumma (3:06)
  5. Addiction (4:25)
  6. Devil Is a Woman (3:00)
  7. My Baby (3:26)
  8. Mumma's Boy (3:07)
  9. Can't Let It Go (2:49)
  10. Better Day (3:41)
  11. Keep on Smiling (2:27)
  12. Might Have Been (3:38)
avatar van Lura
Nieuw-Zeelandse artiesten breken door de geïsoleerde ligging van het land zelden door in Europa. Die wel doorbreken zijn dan bijna altijd van uitzonderlijke kwaliteit, zoals Split Enz lang geleden en tegenwoordig Nadia Reid en Aldous Harding. Aan dat rijtje kan nu resoluut Grant Haua worden toegevoegd. In het afgelopen decennium bouwde hij samen met percussionist Michael Barker (Neil Finn, John Butler Trio) een grote reputatie op als Swamp Thing. In januari 2019 besloot Haua, na een groot aantal keren toeren door Australië en Nieuw-Zeeland, solo verder te gaan. Hij bracht eerder als singer-songwriter al zeven studioalbums uit. Awa Blues wordt het eerste album dat meteen verkrijgbaar zal zijn in Europa. Haua is een afstammeling van de Maori’s, de bevolkingsgroep die zo’n zeven eeuwen geleden als eerste voet aan land zette in Nieuw-Zeeland. In de Nieuw-Zeelandse blues scene bekleedt Haua hierdoor net zo’n uitzonderlijke positie als blueszangeres Pura Fé in Amerika. Zijn roots klinken overigens op Awa Blues alleen door in het zeer aanstekelijke This Is the Place, wat gedeeltelijk in het Maori wordt gezongen. Een song die tijdens het inzingen onverwacht veel emoties bij hem losmaakte. Bij het meer humoristische Tough Love Mama had hij dezelfde ervaring. Door het grote spelplezier van zijn begeleiders kon hij zich bij het zingen meer laten leiden door zijn onderbewustzijn. Ook liedjes als Devil is a Woman, Keep on Smiling, Got Something if You Want It en Mummas Boy hebben dezelfde humoristische ondertoon. In Devil is a Woman is het gitaarspel trouwens fenomenaal. Muzikaal gezien bestaat zijn repertoire uit een mix van Blues, RnB, Rock, Soul. Wat hij wil overbrengen omschrijft hijzelf als volgt : “The feeling and imagery I’m trying to convey in this album is pretty simple. I’m a huge fan of simplicity. I want the listeners of this album to feel like they’re guests in my home and like the songs, my home is pretty simple but it’s warm, cozy and friendly. You don’t have to take your shoes off when you come in and you just help yourself to anything. So welcome. This is my place.”. Een plaats waar ik vanaf nu zeker regelmatig te gast zal zijn. Awa Blues is niets minder dan een imposant album.

avatar van Lura
Misschien iets voor jou, Broem?!