MARY - Die Before Death (2020)

Canada
Label: Cold Transmission

1. Fire (1:42)
  2. Die Before Death (3:48)
  3. Frantic (3:32)
  4. Light of War (3:26)
  5. Little Mess (3:16)
  6. Again, Again, Again (3:02)
  7. Devouring Me (3:28)
  8. Come Back (3:16)
  9. Growth (2:36)
  10. Life Can Be So Cold (3:06)
Het leuke van een hobby als de onze is dat je telkens weer nieuwe bands ontdekt. Gisteren deze 'MARY' gespot. Vergelijkingen met The Cure in hun begindagen zijn makkelijk gemaakt neem daarbij de typische gitaartjes van The Sisters en het plaatje is compleet. Toch voegt het album zeker nog iets toe al was het alleen maar wat betreft de uitstekende songs en krachtige vocals. Het is over het geheel ook wat steviger dan hun inspirators want bas en gitaar zijn prima op elkaar ingespeeld en kunnen behoorlijk ruig tekeer gaan. Album besteld.

avatar van Alicia
Ja, ik luister!

Ja, ik vind dit wel wat en wil er zelfs wel wat vaker naar luisteren. U hoort nog van mij.

Dit is een meesterwerkje. Met name vanwege de pakkende songs en mooie productie. Dit album van slechts 31 minuten is genieten van begin tot eind. Ik heb geen favorieten, alle songs zijn even goed.

De plaat die The Cure nog wel eens zou willen maken, zo energiek en verfrissend klinkt dit debuut. De korte albums en dan de hele korte zoals deze, zijn vaak de beste. Met amper een half uur weet dit debuut te overtuigen. Zeker gaan vergelijkingen ook hier weer op. Het zit hem vooral in het nieuwe, een jonge band die gretig plukt van de grote inspirators van weleer. Dat is prima, welke nieuwe band doet dat niet, ongeacht het genre. Heerlijke plaat!

Darkwaver
Deze eenmansband van een zekere Kuba Rygal blijft een mysterie, er is weinig achtergrondinformatie te vinden. Dit album verzamelt wel in een schamele 31 minuten de darkwave, gothic rock van de jaren 80 en 90 bij elkaar. Overeenkomst (zang) met The Cure is overduidelijk, maar dit is wel wat meer gothic rock achtig, in de stijl van o.a. Christian Death. Zeker een van mijn favorieten onder de nieuwkomers in het genre.