Innov Gnawa - Lila (2021)

Wereld
Label: Daptone

1. Youmala / Zidelmal (8:26)
  2. Chorfa (13:52)
  3. El Bouhala (4:46)
  4. El Kouhel (13:36)
  5. El Ghaba (7:54)
  6. Hamdouchia (7:33)
avatar van Mssr Renard
Ook hier weer een plaat met traditionele Gnawa of Sufi Blues. De muziek die door slaafgemaakten uit West-Afrika werd meegenomen naar Amerika. De band zelf komt dan ook uit New York. De band speelt op traditionele instrumenten en is reeds genomineerd geweest voor een Grammy. Gek dat niemand het hier in Nederland dan kent.

In Marokko wordt deze muziek gezien als echt traditionele muziek, in tegenstelling tot bijvoorbeeld blues en jazz dat pas in Amerika is ontstaan.

Misschien dat er hier in Nederland ook eens wat meer aandacht voor niet-westerse muziek mag zijn. Gelukkig hebben we VPRO's vrije geluiden.

ohmusica
Mssr Renard schreef:

Ik kan hier ook van genieten, ontdaan van alle opsmuk, de instrumenten, de samenzang.
Ik kwam deze afspeellijst tegen. Gnawa ⵉⵙⵏⵅⴰⵏ - playlist by Yoon | Spotify - open.spotify.com