Bring Me the Horizon - Count Your Blessings (2006)

Label: Visible Noise

1. Pray for Plagues (4:21)
  2. Tell Slater Not to Wash His Dick (3:30)
  3. Braile (4:29)
  4. A Lot Like Vegas (2:09)
  5. Black and Blue (4:33)
  6. Slow Dance (1:16)
  7. Liquor and Love Lost (2:39)
  8. (I Used to Make Out with) Medusa (5:38)
  9. Fifteen Fathoms, Counting (1:56)
  10. Off to Heezay (5:39)
  11. Eyeless * (4:06)
Bobiej
Bring me the Horizon is mij voorgesteld door een vriendin van me, voordat ik het gebrande cd'tje in mijn cd-speler drukte, liep ik rond met het idee dat meer emo dan Bring me the Horizon niet rondloopt op de wereld...

Maar al gauw kom je terrecht in een wereld vol hondse uitgekotste grunts, double bass en andere snelle drumvel mishandellende praktijken, messcherpe en snelle riffs, waar je nou 36 minuten alweer uitgeslingerd bent.

Nu heb ik absoluut geen probleem met dit soort activiteiten, deze "Deathcore" (hè bah, al die -core genres ook ), maar Bring me the Horizon brengt in dit muzikale patroon weinig afwisseling.

Overigens is het wel komisch om foto's te zien van deze lui, emobroekies die toch snoerharde metal spelen .

Af en toe is het wel lekker om los te gaan op dit soort muziek, ik geef ze lekker 3,5* .

avatar van andnino
Waar komt die -core vandaan? pure death metal is dit... kan met gemak meekomen met bands als Job for a Cowboy.

Hier en daar klinkt het wel leuk, maar érg speciaal is het niet.

3*'tje

bennerd
Door Death Metal te vermengen met de technieken van Metalcore (breakdowns, ...). Erg veel verschilt het niet met gewone Death Metal, maar ik schaar bands als All Shall Perish, Despised Icon, Suicide Silence en dergelijke wel in dit hoekje.
(Met mijn verdomde neiging om alles weer in een hokje te steken )

avatar van andnino
Misschien is het wel menselijk

avatar van Norbert
andnino schreef:

Haha, Job for a Cowboy is ook een -core band man.

giveshit ik hoor geen verschil tussen dat en bijv. Nile.. althans, nauwelijks

4.5*

Eigen sound, sicke lyrics.

andnino schreef:
giveshit ik hoor geen verschil tussen dat en bijv. Nile.. althans, nauwelijks

Nou, ik wel, massa's verschil eigenlijk

avatar van andnino
Laat ik het zo zeggen: ik ben niet van plan goed de tijd te nemen om naar een héél album van dit soort muziek te luisteren, BmtH kan ik nog aan maar met Nile word het al wat moeilijker, ik heb me nooit echt verdiept in pure death metal en dat ben ik eigenlijk ook niet van plan af en toe een nummertje is leuk

bennerd
Heel begrijpelijk En ik dwing je zeker niet naar Nile te luisteren hoor, geen probleem als je het niet trekt.
(Misschien dat je "The Price of Existence" van All Shall Perish wel goed zou vinden, als je deze goed vindt, maar dit gaat weer lekker off-topic.)

avatar van andnino
Ik zal t onthouden, als ik er ooit eens tegenaan loop

btw. ik vind de nieuwste Behemoth daarentegen (nog meer offtopic) wel heel bruut, die staat zelfs vrij hoog in mn jaarlijstje )

dit vind ik niet veel voorstellen, jammer genoeg. 2.5*
Nile daarentegen vind ik goed

avatar van Poncho
Zalig, live zijn zo zeker evengoed en de lyrics zijn gewoon AF. Humor gemengd met de bruutste grunts, snoeiharde riffs die om de twee seconden afwisselen. Nice, nice

avatar van MDV
MDV
Een Engelse metalband bestaand uit vijf vegetatische emo-ettertjes met fans van een Tokio Hotel niveau, de nachtmerrie van elke 'true metalhead'. Bring Me The Horizon is misschien wel de meest gehate band door de metalscene sinds Slipknot. Dit album van ze word dan ook menig maal de grond in geboord als het 'slechtse metalalbum ooit'. Ik werd nieuwsgierig en besloot het zelf maar eens te luisteren.

En ik vond het nog goed ook! Oke, bijna alle nummers bevatten letterlijk dezelfde riff, dat is een beetje goedkoop. Maar voor de rest kan ik niet echt een duidelijk minpunt bedenken (op het emovego gedoe na dan). Het klinkt allemaal lekker agressief en vol energie, je kan horen dat deze vijf pubertjes er plezier in hebben.

Ik moet zeggen dat ik over het algemeen veel meer naar echte death metal dan naar deathcore luister, en dus weinig afwissilende grunts gewend ben. Maar dit is zo'n beetje het omgekeerde, al die techniecken die Oli erin gooit, een heerlijke variatie is het. De solo's weten me ook te boeien.

Het gehele album duurt ook lekker kort, veel van die harde metal word saai na een tijdje, dit is al afgelopen voordat het saai kan worden.
Maar maken al die goede punten Count Your Blessings 'geweldig'? Nee, dat ook weer niet, daar is het allemaal te simpel en melig voor. Dit is gewoon een leuk ruig tussendoortje.

Laurora
Het enige wat ik van deze plaat kan bekoren, is de video van 'Pray for Plagues' . Hoe wel ik deze plaat vaak heb beluisterd (dan wel verplicht door vrienden), blijft het niet mijn ding.

mysticwizard schreef:
dit vind ik niet veel voorstellen, jammer genoeg. 2.5*
Nile daarentegen vind ik goed

kzal me er toch nog eens proberen doorworstelen, want velen , die dezelfde smaak hebben als mij, vinden hem blijkbaar erg goed... ^^

avatar van lykathea
Laurora schreef:

Ik weet niet of het een goed teken is, maar ik moest toch behoorlijk lachen tijdens die video. - Vooral dat "clap your hands" gedeelte.

Geweldig (triest?)

avatar van andnino
Als je deze plaat nu terughoort kun je heel duidelijk horen dat hier de basis word gelegd van structuren die de volgende jaren zo ommendig vaak herhaald zouden worden door genregenoten, maar dan op een vrij rauwe en nog verre van perfecte manier. Het heeft wel wat, vooral door de humor die de band erbij gooit, maar de hardere nummers zijn niet echt boeiend en de sound is nog wat droog.

Huh, zei ik dat?

sxesven
Grappig plaatje. Hier en daar klinkt het allemaal wel erg schraal. De porties metalcore die hierin terugkomen zijn wél erg lekker en m.i. iets minder karig dan bij veel andere deathcorebands waardoor de sound ook aanzienlijk meer het daadwerkelijke midden tussen death metal en metalcore houdt (meteen de reden dat ik vooralsnog op die andere bands afknap), met genoeg breakdowns die ook wel degelijk hardcore klinken (maar wel wat aan bruutheid missen). Soleermomentjes pakken belabberd uit. De zang is wel prettig gevarieerd, wat het hele gebeuren wel onderhoudend genoeg maakt als tegenwicht voor de inwisselbare nummers en technische onvolmaaktheid. Om echt overtuigend te zijn moet dit pakken strakker gespeeld, bruter geproduceerd en stijlmatig vaster. Desalniettemin lang niet zo belabberd als weleens gesuggereerd wordt; duidelijk het plezierproduct van een band in ontwikkeling, en daar is niks mis mee. Met een goede bui kan ik hier wel een kleine 3,5* aan kwijt.

sxesven schreef:

Ik zie het helemaal andersom: die technische onvolmaaktheid maakt juist van dit album een pareltje in het genre. Deathcore is de laatste jaren helemaal de verkeerde kant opgegaan door veel te 'bruut' (lees: overvol) te willen klinken (qua productie). Het krakkemikkige van dit album vind ik juist een voordeel, omdat het mij wat doet terugdenken aan de tijd dat dit genre nog in volle bloei stond en het gewoon een heerlijke sfeer neerzet. Dat amateuristische trekje van deathcore mis ik enorm vandaag de dag.

Het heerlijk cliché stuk in Tell Slater...: een loeiharde breakdown die ingeleid wordt door niets meer of minder dan de kreet "Move!". Echt prachtig

sxesven
Tot op zekere hoogte kan ik daar zeker in meegaan, en volgens mij is het deels dat veel deathcore precies tegenovergesteld klinkt dat ik het niet trek. Een collega van mij is er wild van en probeert me ervoor te enthousiasmeren, maar als ik dan zoiets hoor als Despised Icon (MVP, in dit geval) dan vind ik me dat maar een portie saai. Het mag wel een stukje smeriger allemaal; ik weet niet hoe ik die typische deathcoreproductie zou noemen, enerzijds is het inderdaad wel 'bruut'/overvol maar anderzijds klinkt het me zo klinisch als de pest in de oren - vrij karakterloos. Deze plaat is inderdaad een stuk ruwer maar niet direct 'smerig'; sommige van die breakdowns klinken ontzettend schraal en dat vind ik dan jammer. Er zit zo'n breakdown in Medusa bijvoorbeeld die door de makke mix volledig zijn effect mist - daar zou effectievere productie (en dan niet eens per sé zo'n klinische) een hoop goedmaken. Het strakker spelen zou dan misschien niet eens meer noodzaak zijn. Stijlmatig vind ik dit wel nog een beetje schommelen, wat charme heeft - een paar bleekneuzerige Engelse ventjes die enthousiast een blauwdruk neerzetten - maar in de praktijk gewoon niet altijd even goed uitpakt.

Maar volgens mij kunnen we elkaar nog wel aardig vinden in onze mening w.b. deze plaat

bennerd
Dan heb ik je inderdaad wat verkeerd begrepen. Ik had 'bruut' direct gelinkt aan 'klinisch'. Dat laatste schiet het doel van het eerste voorbij, imo, maar ik denk dat jij dat ook meent.

Wat vind je dan van een productie zoals deze?

Verdomme, Sven, nu geef je mij zin om weer al die oude schijfjes te gaan draaien. Dat wordt kamermoshen, zelfs op dit late uur.

sxesven schreef:

Dat klopt dan wel weer Alleen vind ik het net dat tikje beter. Je stelt het overigens erg goed dat je hier nog goed de mix tussen metalcore en death metal hoort.

avatar van nuf
nuf
Waarom wordt BMTH zo erg gehaat binnen de metalscene dan? Ik luisterde net het laatste album en dan kan ik het goed snappen. Linkin Park-achtige elementen + metal kan ik begrijpen dat het niet aanslaat in dat (ego)wereldje. Maar deze plaat klinkt gewoon gaaf. Het is eentonig, ja. Deathmetal stukken met slome hardcore elementen is een vette combo. Ik luister hem al 3 dagen en hij verveelt niet.
Geen jank(emo)stem. Gewoon hard gaan hoppa. Lekker voor bij het studeren.
En een awesome merchandiselijn trouwens. Ik zit er aan te denken een shirt aan te schaffen. Uitkijken voor wat autistische metalheads die me gaan uitschelden dan maar.

bennerd
Google eens naar foto's van de band in 2005 en 2006 Bij metalheads draait het allemaal om uiterlijke kenmerken.

avatar van Supersid
bennerd schreef:

Ik vrees dat je gelijk hebt: nog geen enkele foto gezien, maar dit beukt als de beesten...

bennerd
Zeker! De band heeft zich nog serieus ontwikkeld met iedere plaat, maar deze schorre slordigheid blijft mijn favoriet. Deathcore zoals het voor mij moet klinken.

avatar van nuf
nuf
Omhoog naar 5* omdat het nog steeds geen seconde verveelt sinds mijn eerste luisterbeurten 2 jaar geleden (zo blijkt uit mijn laatste comments). Jammer dat alles wat hierna kwam kut is. Het is eigenlijk helemaal niet eentonig. Het blijft juist interessant.