Current Joys - Voyager (2021)

Label: Secretly Canadian

1. Dancer in the Dark (3:21)
  2. American Honey (4:13)
  3. Naked (2:53)
  4. Altered States (2:42)
  5. Breaking the Waves (2:54)
  6. Big Star (3:22)
  7. Amateur (4:39)
  8. Rebecca (4:09)
  9. Shivers (4:00)
  10. Something Real (2:07)
  11. Money Making Machine (3:33)
  12. Voyager Pt. 1 (2:46)
  13. Calypso (3:09)
  14. The Spirit or the Curse (2:11)
  15. Vagabond (3:46)
  16. Voyager Pt. 2 (4:02)
avatar van Lura
De vorige zes albums van de achtentwintigjarige Nicholas Rattigan gingen geruisloos aan mij voorbij. Ik ben duidelijk niet de enige bij wie dat gebeurde, want hier op MusicMeter kregen zijn albums tot nu toe slechts vier stemmen. Voyager zal zeker zijn naamsbekendheid aanzienlijk gaan vergroten. Volgens het persbericht wordt hij op zijn vorige albums nogal eens vergeleken met Tame Impala. Gelukkig hoor ik die band hier niet terug, want van hun muziek word ik behoorlijk nerveus. Met nerveus zijn wordt Rattigan dagelijks geconfronteerd. Hij lijdt aan een gegeneraliseerde angststoornis, een psychische aandoening waarbij je constant angstig en nerveus bent. Op de binnenkant van het klaphoesje oogt hij als een introvert persoon. De zestien songs lijken een zware bevalling te zijn geworden. Op de achterkant van de hoes worden de songtitels geprojecteerd met zijn bebloede hand op de achtergrond. Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel wat de klok slaat. Sommige songs hebben een opgewekt karakter. De vergelijking met The Cure ligt voor de hand door zijn geregeld getormenteerde zang. De titel Voyager is goed gekozen, de luisteraar voelt zich een reiziger langs de veelal donkere krochten van zijn mentale gesteldheid. Rattigan speelde alle muziek in. Alleen op Breaking the Waves zingt hij duet met een zangeres. Onbekend wie, want de hoes bevat geen credits. Het album bevat twee fraaie, ingetogen rustpunten, Voyager Pt. 1 en Pt. 2. De eerste beluistering was overigens niet al te positief, dat kwam vooral door de drumpartij op Naked. Gelukkig was mijn muziekvriend René erg enthousiast over dit epische en meeslepende album. Voyager is een album waar ik de nodige moeite voor moest doen, maar blijkt een zeer verslavende groeibriljant te zijn. Meer dan warm aanbevolen!

avatar van philtuper
Vorige albums ook terugluisteren Lura!
Heel benieuwd naar deze . Het grote publiek hoeven ze voor mij niet te bereiken. Laat dit maar een parel blijven voor de happy few.

avatar van Elbow
Deze artiest afgelopen zondag leren kennen via het prachtige Duyster op StuBru. Deze muziek past perfect in mijn straatje. Meteen was ik in de ban van de wondermooie liedjes ‘Rebecca’ en ‘American Honey’. Er wordt op deze plaat immers kwistig rondgestrooid met mooie melodieën.
In ‘Vegabon’ hoor ik de opzwepende energie van Arcade Fire. In ‘Money Making Machine’ hoor ik dan weer de speelsheid van The Drums’ . ‘Amateur’ is een oorwurm en blijkt nog maar eens welke goede songwriter Niccolas Rattinger wel niet is. ‘Naked’ is het buitenbeentje op deze plaat. Kort maar krachtig. Tegendraadse indie rock. In ‘The spirit or The curse’ en ‘Big Star’ wordt er gas terug genomen. Die laatste is voorlopig mijn favoriet. Een schorre stem en een elektrische gitaar, meer heeft hij niet nodig om te ontroeren. Een verrassende toffe maar ook een intrigerende plaat is dit geworden.
In de Voyager pt 1 en 2 horen we sfeervolle pianostukjes. Leuke afwisseling.
Waarschijnlijk verhoog ik dit nog met een halfje ? Bedankt Lura voor de info omtrent de frontman.

Ze zijn er gelukkig nog steeds, de dwalende romantici van de popmuziek. Beeldende poëten die als dolende zielen zich staande houden in de schemerwereld tussen de verharde realiteit en het escapisme van de fantasiebeleving. De uit Nevada afkomstige Nick Rattigan is zo’n bijzondere singer-songwriter, waarbij de nodige gecreëerde geestelijke littekens zijn zwaarmoedige kijk op het gevoelsleven zodanig negatief beïnvloeden. Fysiek vlucht Nick Rattigan weg in de krachtige surfrock van Surf Curse die hij als drummer samen met zijn schoolmaatje Jacob Rubeck maakt. Een dekmantel om zijn innerlijke onrust letterlijk en figuurlijk van zich af te slaan, en welke ervoor zorgt dat hij niet helemaal wegzakt in de duistere deprimerende sound van Current Joys.

De mentale zwaarmoedige kijk op het leven vormt de basis van zijn bestaan. De beladen voordracht van Nick Rattigan wankelt en kraakt van alle kanten. Zijn gegeneraliseerde angststoornis maakt het leven in de maatschappij vrijwel onmogelijk. Doordat hij veranderingen op het gebied van gezondheid, financiën, dood, familie of werkomstandigheden lastig kan plaatsen en verwerken, blijft zijn kwetsbare fragiliteit de bindende factor op de Current Joys albums. Die innerlijke onrust zorgt ervoor dat hij voor langere tijd zoekende is naar de juiste wijze om zich bloot te stellen aan de kritische buitenwereld. In eerste instantie gaat hij aan de slag als The Nicholas Project, wat al snel omgedoopt wordt tot TELE/VISIONS. Nog steeds niet helemaal tevreden over de gekozen naam krijgt het in 2015 uiteindelijk vorm als het eenmansproject Current Joys.

Die labiele toestand levert wel een eerlijke plaat op. Zijn mentale welzijn zit sterk verborgen in Shivers, het prijsnummer van Voyager. Deze cover van The Boys Next Door betekende ruim veertig jaar geleden het startpunt van de carrière van Nick Cave en verwoord perfect de sfeer die Nick Rattigan wil oproepen. Rillingen, maar dan in de vorm van kippenvel, geraakt door de diepgang van een zwartgallige geest met een hoge sensitiviteit. De emotionele vocalen zijn een aangename mix tussen het deprimerende van The Cure, het neurotische van The National en de bevlogenheid van een nog jeugdige The Killers. Hedendaagse postpunk met een vleugje gedateerde nostalgie.

Het gekletter van de opzwepende drumslagen in het melancholische Dancer in the Dark veroorzaakt een ritmische regenval waarbij de invallende strijkers de guurheid van de jaren tachtig oproepen. Een perfecte kennismaking van de grauwe belevingswereld van Current Joys. Door het gejaagde ritme krijgt het geheel een energieke pushende oppepper, waardoor het zwartduistere patroon met regelmaat onderbroken wordt om plaats te maken voor opwekkende levendigheid. De tracks zijn zorgvuldig door Nick Rattigan gecomponeerd waarbij de multi-instrumentalist zelf verantwoordelijk is voor het volle geluid en de overige aankleding. De nadruk ligt veel op het geschoolde toetsenwerk, waarna het sobere gitaarspel voor de overige filmische ambiance zorgt.

De overgevoeligheid zit sterk in het karakter van de singer-songwriter verweven. Zijn labiele persoonlijkheid vormt de leidraad van Voyager, welke terug te horen is in de donkere teksten, de aandoenlijke maniakale klaagzang en het vol geborduurde muzikale raamwerk. Vanwege zijn journalistieke achtergrond en het verleden als productieassistent in de film business heeft Nick Rattigan een sterk ontwikkeld vermogen om te observeren en te visualiseren. De voorliefde voor de destructieve zelfkant en decadente rolprenten verwoordt hij in de verhalende lyrics en de zelfgemaakte tragikomische videoclips. Zo staat in het diep trieste American Honey de gek makende eenzaamheid centraal. Dit alles werkt toe naar het magistrale Voyager Pt. 2, waarbij de zanger het uiterste van zijn stem vraagt.

Voyager is misschien dan wel stukken minder memorabel dan de klassiekers op het (hedendaagse) postpunkvlak, het heimelijke verlangen om deze vervolgens uit je platenkast te halen wordt wel opgewekt. Een mooi voorprogramma om de dag nostalgisch mee af te sluiten.

Current Joys - Voyager | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van DjFrankie
Kan weinig toevoegen wat deric raven schreef, dus laat ik het hierbij: Errug lekker album.