Andy Irvine - Rainy Sundays...Windy Dreams (1980)

Ierland
Folk
Label: Tara

1. The Emigrants (13:52)
  2. Longford Weaver (5:13)
  3. Christmas Eve (4:32)
  4. Farewell to Ballymoney (4:08)
  5. Romanian Song (3:37)
  6. Paidushko Horo (3:06)
  7. King Bore and the Sandman (6:14)
  8. Bonny Woodhall (5:32)
Op Music Meter is niet te veel aandacht voor folk, laat ik zo en dan eens iets schrijven bij een aantal artiesten. Ik heb de vinylversie van Rainy Sundays....Windy Dreams van Andy Irvine uit 1980. Wel even eerlijk gezegd, pas veel later gekocht, want in de jaren 80 had ik afscheid genomen van de folk en prog muziek om me totaal te richten op alles wat new wave te bieden had.
Maar het mooie is dat je vele jaren later toch weer waardering krijgt voor bepaalde muziek.
Andy Irvine heeft samen met Christy Moore in Planxty gezeten, een uitstekende Ierse folk rock band, die zich kon meten met Steeley Span en Fairport Convention. Dit is de eerste solo elpee van Andy Irvine en vanzelfsprekend heeft hij binnen de Ierse folkmuziek genoeg vrienden die graag met hem meespelen. Paul Brady is een bekende naam (er is ook een plaat van Andy en Paul samen met Ierse folkmuziek), maar ook Frankie Gavin en Liam O'Flynn zijn virtuozen op hun instrument (viool en doedelzak).
De plaat heeft twee verschillende delen. Deel 1 is kant a + het eerste lied van kant b, dit is het Ierse deel. Kant 1 begint sterk met the Emigrants, een suite verdeeld in onderdelen. Andy Irvine is bijzonder geïnteresseerd in de geschiedenis van de Ierse emigranten die richting Amerika/Canada gaan en in de suite volgen we een aantal van hen. Het is prachtige weemoedige Ierse muziek, folkmuziek op hoog niveau. Het Ierse deel wordt afgesloten met nog drie andere nummers, Longword weaver, Christmas Eve en Farewell to Ballymonney. De muziek is geïnspireerd door de traditionele Ierse muziek. Andy is geïnteresseerd in geschiedenisverhalen, maar altijd vanuit het perspectief van de underdog, diegene die niets meer te verliezen heeft.
Het tweede deel van de plaat is de Balkan kant. Andy heeft veel gereisd en in aanraking gekomen met veel folk en wereldmuziek. Zeker de Balkan folk vond hij erg interessant en ook bij Planxty heeft hij dat soms gebruikt. Door de Balkan muziek leerde hij ook de Griekse bouzouki kennen en heeft deze ook geïntroduceerd in de Ierse folk. Nu spreken we vaak van de Ierse bouzouki. Het balkan gedeelte is echt anders dan het eerste gedeelte, maar is ook bijzonder mooi. Bij Romanian Song laat hij de vocalen over aan Lucienne Purcell en die zorgt voor een mooie uitvoering. Paidushko Horo is een instrumentaal dansnummer en je hoort door de balkan sound toch overeenkomsten met de Ierse dansmuziek. Wat hierbij opvalt is de rol van de bongo's en conga's, die zorgen voor een aparte inheemse sfeer. Andy speelt op de balkan nummers de bouzouki of mandoline. Uiteindelijk eindigt de plaat weer met een Iers nummer (Rainy Sundays), maar hebben we zeker door het Balkan gedeelte ook zomerse muziek gehoord. Trouwens Rainy Sundays klinkt verrassend vrolijk en opgewekt.
Mooie plaat van deze Ierse folk gigant. Ik zie dat hier dat laatste nummer een ander is (Bonny Woodhall) op de cd versie vele jaren later is er iets veranderd. Maar oorspronkelijk eindigt de plaat met Rainy Sundays. Trouwens volgens mij klopt het label ook niet, dit is Tara Records.