Catherine Ribeiro + Alpes - La Deboussole (1980)

Frankrijk
Rock / Folk
Label: Philips

1. La Vie en Bref (3:32)
  2. Voyage Au Fond de L'Amour (3:00)
  3. La Grande Déglingue (3:20)
  4. Ne Pas Partir-Ne Pas Mourir (2:16)
  5. Dis-Moi Qui Tu Embrasses (5:27)
  6. La Nuit des Errants (5:25)
  7. La Parole Est À la Victime (2:59)
  8. Paix 1980 [Nouvelle Version] (11:59)
Het laatste album van Catherine Ribeiro + Alpes. Hierna scheiden de wegen en gaat Catherine Ribeiro solo. Ze had trouwens al solo een aantal platen uitgebracht.
Op het hoesje staat dat deze plaat de 'Grand Prix international Du Disque Académie Charles Cros' heeft gewonnen. Maar even opgezocht, dat is niet voor deze plaat, maar een soloplaat van Catherine Ribeiro waar ze Piaf songs zingt.
Op La Deboussole (de verwarring) is er wel een kleine stijlbreuk. Gelukkig niet op het hele album, maar zeker bij het eerste nummer 'La Vie En Bref' is het lastig om daar Catherine + Alpes nog te herkennen. Catherine + Alpes gaat funky, disco ! Het nummers is geschreven door de bassist Francis Campello en die maakt me daar een stuwend dampend funk/disco nummer van , waarbij Catherine nog echt haar best moet doen om daar boven uit te komen. Dat is wel iets anders en verrassend. De rest van de nummers zijn ook redelijk kort, gelukkig dat violist René Werner soms nog wat speelt. Patrice Moullet heeft maar voor drie nummers de muziek geschreven en die vind ik ook duidelijk beter dan de andere.
Het experimentele lijkt verdwenen , dit is gewoon een prima rock album, maar de psychedelische effecten zijn grotendeels verdwenen. Het prog gedeelte is soms nog wel herkenbaar, maar ik vind het toch duidelijk minder. En met mij vele recensenten, die deze afsluiter toch wel de minste vinden. Het laatste nummer is een nieuwe versie van Paix uit 1972, 8 jaar later dus deze bewerking. De oude psychedleische folk muziek is veranderd in echte prog, maar haalt het niet bij de oude versie. Het is weer niet zo slecht als op de live plaat van Catherine Ribeiro (Catherine Ribeiro Chante Les Alpes) , maar voor mij was deze uitvoering niet echt nodig. Waarschijnlijk zegt het ook wel iets dat je zo'n nummer weer van stal moet halen om een plaat te vullen. In ieder geval gaat Catherine hier nog even uit haar dak, maar dat lijkt bijna wat geforceerd.
Zo eindigt hier de carriere van Catherine Ribeiro + Alpes. In 1982 valt het doek. De groep die nog in de Nurse with Wound list — Wikipédia - fr.wikipedia.org staat, waar groepen genoteerd staan die met hun eerste album een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de experimentele muziek in Engeland. En ze staan daar tussen grote namen als Frank Zappa, Tangerine Dream, Kraftwerk, Comus etc etc.
En wat mij betreft ; geheel terecht !!!!!