Leo Koster - Sings Gene Clark (2018)

1 stem

Folk / Country
Label: Continental

1. Echoes (3:40)
  2. For a Spanish Guitar (3:54)
  3. Fair and Tender Ladies (4:18)
  4. Boston (2:26)
  5. So You Say You Lost Your Baby (2:43)
  6. Set You Free This Time (3:54)
  7. American Dreamer (3:19)
  8. She Don't Care About Time (3:17)
  9. She Darked the Sun (3:27)
  10. With Tomorrow (2:55)
  11. Only Colombe (3:48)
  12. Home Run King (3:20)
avatar van Paulus_2
Een prachtig album van een zeer muzikale fan, Leo Koster, die toen hij The Byrds voor het eerst hoorde, direct gebiologeerd was door de zanger en componist van sterke Byrds’ songs, Gene Clark
Dit album is een extended versie van zijn mini-album met dezelfde naam.

Je wordt meteen gegrepen door de intens muzikale aanpak van Leo Koster en zijn medemuzikanten van het oeuvre van Gene Clark. Een meer dan waardig tribute aan een van de meest indrukwekkende songschrijvers van het country/folk/rock genre. Gene Clark met zijn gevoelige melancholische stem en droef-vrolijke songs. Gene Clark, die genoeg had van het haantjes gedrag van David Crosby en zich terug trok uit de Byrds en vervolgens met allerlei country en folkrock artiesten bijzondere albums zou gaan maken. Overigens onderhield hij zijn goede relatie met Roger McGuinn, Chris Hillman en Michael Clark (geen familie). Ik zou zeggen; lees de wiki over Gene Clark en kijk in zijn grootse oeuvre hier op Musicmeter.

Terug naar de muzikanten op dit album. Wat raakt Leo Koster goed de sfeer rond en de persoon van Gene Clark op dit meesterwerkje. Knap hoe zijn eigen geluid zo congruent is aan de muziek van Gene Clark. Het is tegelijk wel degelijk een album van Leo Koster zelf geworden. Gitaarwerk doet niet onder voor een Amerikaanse productie uit de countryrock scene. Alsof The Byrds om de hoek staan!

Het eerste nummer Echoes komt van het album Gene Clark with the Gosdin Brothers, dat Gene Clark maakte toen hij The Byrds net had verlaten. Een fijn laid-back country nummer met het bekende Johnny Cash akoestische gitaar slagje. Zou Johnny Cash niet misstaan hebben. Over de tekst wil ik niet veel kwijt: Clark is in zijn songs vaak bespiegelend en op zoek naar de waarheid achter de bedoelingen van mensen, waarmee hij optrekt. Meestal weet hij zelf niet waar hij aan toe is.

For a Spanish Guitar, van White Light, is een tamelijk vrolijke ode aan zijn Spaanse gitaar waarmee Gene Clark de wereld om hem heen kan verwoorden, of beter gezegd kan laten weerklinken. Extra aan deze song is het geweldige accordeon spel van Kees Maat en de mooie viool van Byron Berline.

In een uptempo Fair and Tender Ladies bezingt Leo Koster Gene Clarke’s teleurstelling over de vluchtigheid van echte liefde. Let op de prachtige steelguitar van Andre Sommer. Dat onderstreept buitengewoon fraai de licht melodramatische tekst. Staat op So Rebellious a Lover

Boston (van Echoes) is een degelijke country-rocker; een ode aan de stad met vette gitaren en de texmex accordeon van Kees Maat.

So You Say You Lost Your Baby (van het album Gene Clark with the Gosdin Brothers) Een oproep tot zelfreflectie. In een lekkere slow country-rock verpakking.

Set You Free This Time (van Echoes) mooie laid-back rock. Met een thema dat in veel Gene Clark songs terug komt; afscheid nemen van een liefde die niet gedijt. Luister maar eens naar “There’s A Train Leaves Here”. Niet op dit album, maar op het The Fantastic Expedition of Dillard & Clark album. Mooi gitaarwerk ook hier weer.

American Dream. Gene Clark beschrijft de valkuilen van de Amerikaanse droom. Tegelijk wat er echt toe doet in het leven. Mooi gespeeld met dromerige gitaarklanken. Deze song werd gebruikt in de film over Dennis Hopper met dezelfde titel uit 1971. Hopper en Clark waren vrienden.

She Don't Care About Time Deze song heeft Gene Clark voor The Byrds geschreven als b-kant van de single Turn Turn Turn. Mijmerend gezongen door Leo Koster. Luister ook naar die mooie Dobro slide tonen. Dromen over een geliefde.

She Darked The Sun een hoogtepunt op dit album. Het intro alleen al, met die prachtige volle gitaarklanken. Heel andere aanpak dan het origineel op The Fantastic Expedition of Dillard & Clark, dat merendeels met akoestische instrumenten, gitaar, mandoline en banjo wordt gespeeld.
Dìt is, zoals The Byrds deze song zouden spelen! Erg mooi Leo. Gene Clark schreef het samen met Bearnie Leadon.

With Tomorrow Het typische melancholiek Gene Clark geluid. Dobro, mondharmonica, afkomstig van White Light. Over een inmiddels vertrouwd onderwerp; Gene Clark’s hunkering naar liefde en vertrouwen.

Only Colombe van Gene Clarke’s debuut Echoes. Weer een fraaie Byrds’ achtige uitvoering met karakteristieke slepende Rickenbacker van Leo Koster. Pure gitaar countryrock. Gene Clark is er grondlegger van.

Home Run King Uptempo country rocker met als onderwerp de droom van iedereen het ooit te kunnen maken, zwevend tussen krantenjongen en Babe Ruth. Afkomstig van Two Sides to Every Story.

De Leo Koster Band verdient een enorm groot compliment met deze ode aan Gene Clark. Prachtige productie, zeer goed geluid en alle instrumenten klinken alsof ze zo uit Los Angeles, Nashville komen, of waar dan ook in de VS goede country rock wordt gespeeld.

Leo Koster kan het ook!!

Leo Koster Band:
Leo Koster – zang, elektrische en akoestische gitaren, 12-string, percussie, wurlitzer, mondharmonica
Bart-Jan Baartmans – bas, elektrische en akoestische gitaren, dobro.
Sjoerd van Bommel – drums, percussie
Kees Maat – accordeon, wurlitzer, orgel

Byron Berline – fiddle (track 2)
Andre Sommer – steelgitaar (track 3)
Harm van Sleen – upright bas (track 1)
Sandra Sahapula - percussie (track 8 )
Joost van Es - fiddle (track 12)

avatar van Poles Apart
Ben al eens een paar keer op dit album geattendeerd geworden door een vriend die ook groot liefhebber van Clark is, maar heb dit album nog nooit beluisterd, wel vaak in winkels voorbij zien komen. Mooie recensie Paulus_2. Ga dit eens op de lijst zetten!

avatar van Paulus_2
Poles Apart schreef:

Zou ik zeker doen Poles Apart! Je zult verstelt staan. Natuurlijk is het origineel, Gene Clark zelf, ook zeer de moeite waard, meer nog zelfs, maar mijn grote verrassing is dat Nederlandse muzikanten zo goed kunnen spelen.