Tourist LeMC - Niemandsland (2021)

Belgiรซ
Label: Top Notch

1. Amice (5:07)
  2. Niemandsland (3:06)

met Meskerem Mees

3. Adem (3:26)
  4. Bal aan de Voet (3:31)
  5. Hou Stand (3:06)
  6. Verwonder Mij (3:57)
  7. Veilige Haven (3:02)
  8. Sporen (3:12)

met Bert Ostyn

9. Joie de Vivre (4:12)
  10. Kleine Vragen (3:24)
  11. Zoals Je Bent [Live Uit Liefde voor Muziek] (2:33)
  12. Moeder [Live Uit Liefde voor Muziek] (3:04)
  13. Kom Naar het Water [Live Uit Liefde voor Muziek] (3:18)
  14. Envoi [Live Uit Liefde voor Muziek] (3:46)
  15. Vrije Val [Live Uit Liefde voor Muziek] (3:19)
  16. Koorddanser [Live Uit Liefde voor Muziek] (3:11)

met Wally

17. Ieder Einde Is een Begin [Live Uit Liefde voor Muziek] (2:55)
avatar van overmars89
Mijn eerste reactie is louter positief. De Vlaamse kleinkunst rapper overtreft wederom zichzelf. Mooie warme producties met de mooie stem van Johannes gesmolten in prachtige harmonieen. Hier ga ik nog veel van genieten de komende tijd.

Ik zou 'm graag op LP willen hebben, maar de artwork is wel echt abominabel.

avatar van Cannabooze
๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ด ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ถ๐˜จ ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ช๐˜ซ๐˜ฅ, ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ช๐˜จ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜•๐˜ฐ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ: ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ง๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ญ๐˜ช๐˜ด๐˜ด๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ, ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ถ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ด, ๐˜ฌ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ด ๐˜ธ๐˜ช๐˜ซ๐˜ด.

Toen en nu. Het is de essentie van Niemandsland.

De jeugd nu beleeft (nog steeds) de problemen van toen. Tourist bespreekt ze. Relativeert. Kijkt terug, maar neemt afstand van toekomst. Het is nu. En nu draait om liefde.

Vrienden worden geëerd (Amice).
Liefde wordt verzegeld (Adem) en met de bal aan de voet worden we ouder.

Het is prachtig hoe Johannes de wijze levenslessen vlecht door de uitstekend geproduceerde muziek. Zijn stem en flow vloeien moeiteloos door de beats en brengen ruimte voor relativering.
Tourist weet op aanstekelijke wijze de luisteraar geboeid te houden. Het zijn stevige woorden, met genoeg lucht om er zonder moeite van te genieten.

Overmars89 noemt hem een Vlaamse kleinkunst rapper. Daarmee is hij spot on.
Het is kleinkunst. Het is hip hop die zich schikt voor theaters. Zittend in het pluche, luisteren naar wijsheden die je zelf had kunnen schrijven. Even geen stoere praat. Geen drank en vrouwen. Maar gewoon de essentie van het leven omarmen. Liefde.

๐˜‹๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ช๐˜ซ๐˜ฅ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ต๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜”๐˜ข๐˜ข๐˜ณ '๐˜ต ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฅ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ต ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ฑ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ.

Diverse hoogtepunten als: Amice, Bal aan de Voet, Adem, Verwonder Mij, Sporen en Kleine Vragen.
Het zijn aanstekelijke liedjes die je kan blijven luisteren. Maar eigenlijk zit hier geen enkel slecht lied tussen. Wederom een knap werkje van de Vlaamse troubadour.

avatar van Nr.4
Mooie plaat! Bal aan de voet is hier favoriet na de eerste paar draaibeurten.

avatar van thomzi50
Weet iemand iets meer over de (interessante) keuze om die livenummers op de plaat te zetten? Bestaan van die nummers ook studioversies? Zijn ze speciaal voor de plaat opgenomen?

avatar van Yestsida
thomzi50 schreef:

Deze komen uit het televisieprogramma Liefde voor Muziek, hetzelfde format als Beste Zangers in Nederland.
In dit geval zijn het covers van Cleymans & Van Geel, Willy Sommers, Emma Bale, Bert Ostyn (Absynthe Minded), Ronny Mosuse en Geike Arnaert.
Moeder komt uit zijn aflevering, dit is een cover van Leon Bridges.
Bij mijn weten bestaan er geen andere versies van deze nummers.

avatar van thomzi50
Yestsida schreef:

Moeder komt uit zijn aflevering, dit is een cover van Leon Bridges.
Bij mijn weten bestaan er geen andere versies van deze nummers.

Dank!

avatar van Yestsida
Dit project is een groeier voor mij.

Het vierde album van Tourist is een dubbelalbum. De eerste cd zijn originele tracks die specifiek voor Niemandsland gemaakt zijn, de tweede cd zijn al zijn covers van het zevende seizoen van Liefde voor Muziek dat eerder dit jaar te zien was op VTM.

Per album vind ik persoonlijk dat de muziek die Johannes maakt minder en minder met Hip Hop te maken heeft. Om ooit nog een album van hem te horen met de sound, raps en honger die Antwerps Testament had moeten we vergeten. Het feit dat hij dus in het nieuwste seizoen van Liefde voor Muziek te zien was maar ook jurylid is in het lopende seizoen van The Voice van Vlaanderen waren toch tekenen voor mij dat het rauwere er nog sneller afgaat.

Hoogtepunten van de eerste disc zijn voor mij de titeltrack en het nummer Sporen. De rest valt goed te pruimen maar is gewoon minder mijn ding. De enige skipper vind ik toch wel de opener, Amice. Vooral de rare "brullen/blaffen" die hij daar sporadisch doet en hoe hij op het einde van zijn rap "Amice" roept komen een beetje belachelijk over naar mijn mening.

Raar maar waar ligt de tweede disc me een stuk beter. Over het algemeen zit er hier meer "swung" in en klinkt het meestal wat opgewekter dan zijn originele materiaal op dit album.
Zoals Je Bent (Willy Sommers - Ik Hou van U Zoals Ge Bent), Kom Naar het Water (Emma Bale - Run), Vrije Val (Spring), Koorddanser (Geike - Rope Dancer) en Ieder Einde Is een Begin (Ronny Mosuse) zijn toppers.
Envoi (Absynthe Minded) is ook tof maar vind het niet zo geslaagd als de rest.
Bij Moeder (Leon Bridges - River) gooit hij zich volledig in de zang en laat hij het rappen voor wat het is. Wat mij betreft absoluut geen geslaagd experiment en net zoals de opener een skipper.

Het album is niet slecht maar het is niet meteen wat ik van hem verwacht. Dat is absoluut niet zijn fout als artiest, dit heeft te maken met mijn verwachtingspatroon.
Het magnum opus zal voor mij Antwerps Testament blijven.

avatar van Supersid
Ik ga voor het gemak de tweede cd als bonus tracks aanzien want die liggen me écht niet. De eigenlijke plaat blijkt een groeiplaat te zijn en ontluikt zich hier ten huize na een eerder moeizame start als alweer een erg fijne worp.

avatar van Nr.4
Vind het reguliere nieuwe werk op cd 1 erg goed. Die live versies geven me in de meeste gevallen een iets te zoet gevoel. Na de beschrijving hierboven te hebben gelezen over waar die tracks vandaan komen, kan ik dat ook wat beter plaatsen. Beetje de richting waar in NL Typhoon naartoe is bewogen. Maar goed, kan heerlijk genieten van de nieuwe plaat. Mooie nummers en veel teksten die geregeld ook uit m'n eigen leven gegrepen lijken.

avatar van Nr.4
Blijft een mooi album. Bal aan de voet ontroert me altijd. Ben wel weer toe aan nieuwe muziek van Tourist.