Laura Mvula - Pink Noise (2021)

R&B / Soul

6. Pink Noise (3:29)
  7. Golden Ashes (4:09)
  8. What Matters (4:08)
  9. Got Me (3:26)
  10. Before the Dawn (4:21)

avatar van henrie9
Ze stond bij mij voordien ook al op een zeer mooi blaadje, deze conservatoriumzangeres Laura Mvula. Maar het gebeurde eerder al dit jaar met St.Vincent en nu herhaalt het zich bij haar. Terugduiken in oude platenkasten met een sound van decennia geleden en eruit weerkeren en opveren met niet minder dan een persoonlijk en muzikaal hoogtepunt. Zichzelf daarbij verloochenen doet ze niet, nee. Dat niet bij een ervaren en zelfbewust iemand als Laura, eerder integendeel. Ze vond wel haar zelfzekerheid terug en oplevend door haar sterke nieuwe plaat kijkt ze nu terug op dieptes, liefdes, frustraties, haar tranen en 't loslaten van verleden. Haar voorheen in andere pop, soul en jazz gedrenkt stemgeluid, waarmee ze blijkbaar toch niet helemaal tevreden meer was, past nu naadloos in een veel frisser, tegelijk eigentijdser jasje. Met die fantastische stem van haar staat ze er nu na jaren van stilte ineens weer, vol overgave, met energiek meanderende songs. Ze doet het nu zuiverder poppy, funkier, met meer disco en met synths, vooral meer synths. Net als haar idolen uit de eighties. Je wijst zelfs klakkeloos aan waar ze de mosterd vond, bij Janet en Michael Jackson, Whitney Houston, Chic, Grace Jones, Prince, en ongetwijfeld nog anderen. In beginsong, 'Safe Passage' showt ze al direct haar nieuwe outfit : komt op met smachtende krachtstem, geflankeerd door strakke drummachines,  pompende bas en vuurwerk in de synths. Ook zo in t daarop volgende 'Conditional', dansbaar, gelaagde vocalen, breaks en beats op diep rollende synths. Ze kijkt bitter terug op haar droge drop bij Sony Records en 't leed dat die periode haar berokkende. 'Church Girl', vrolijke Whitney Houston/Prince-discofloorfiller over schijnheiligheid. 'Remedy', kordaat naar de dance-party als tegengif voor vijandige anderen die zomaar mensen neerschieten en tot "I can't breathe" drijven. 'Magical', sterke r&b-song met de nieuwe soul van Laura. 'What Matters', mooi ongerimpeld duet met Simon Neil van Biffy Clyro, gegarandeerde plakker voor de dansvloer. 'Got Me', Laura subliem gereincarneerd  in Michael Jackson, nog zo'n hoogtepunt met alles erop en eraan. 'Before The Dawn', vat het dan muzikaal nog eens mooi samen. Jezelf op schitterende wijze terugzoeken in de eighties en je op de koop toe als ambitieuze diva heruitvinden. 't Is niet alleen een nieuwe start dus dit. Ook Laura Mvula is nu een nieuwe ster voor de grote podia.

avatar van Minneapolis
Normaal ben ik niet zo van die opgepompte sound, maar hier vind ik nummers als Safe Passage, Conditional (leuk contrast met die EW&F achtige "trompet" stukjes), Church Girl en Got me (inderdaad bas die doet denken aan The way you make me feel/ Leave me alone) erg geslaagd.
Laura heeft hier een modern maar eigen (en gelukkig niet te plastic) geluid met net de juiste hoeveelheid retro invloeden voor de warmte die het genre i.m.o. vereist.

avatar van Reijersen
De singles die dit album vooraf gingen lieten al horen dat Mvula voor een heel andere sound kiest dan zij op haar voorgaande albums deed. Vooral haar serene debuut heeft mij kunnen overtuigen, maar dit album gaat dus duidelijk meer leunen op synths en een 80’s/disco stijltje. Dat stijltje treed productioneel automatisch meer op de voorgrond, maar gelukkig raakt de mooie stem van Laura Mvula niet ondergesneeuwd. Daar waar ze bekend werd met gelaagdheid in het vocale gedeelte, moeten we nu de gelaagdheid meer zoeken in de productie met Magical als grote voorbeeld hierin. Sterk is ook de dat de gezette vibe het hele album goed wordt aangehouden waardoor Pink Noise echt als één geheel aanvoelt. Maar als je mij vraagt om één album van Laura Mvula op te zetten dan zou ik nog steeds als eerste voor haar debuut blijven kiezen.