Nits - dA dA dA (1994)

Label: Columbia

1. dA dA dA (4:02)
  2. Dreams (4:34)
  3. What We Did on Our Holidays (3:14)
  4. Mourir Avant Quinze Ans (6:36)
  5. Homeless Boy (4:32)
  6. Whales of Tadoussac (3:49)
  7. Chameleon Girl (2:00)
  8. Instead Of... (4:48)
  9. Day and the Night (2:33)
  10. Desert Island Song (4:53)
  11. Sorrow (3:58)
  12. Bilbao Boa (3:28)
  13. Abandoned Mine (3:27)
  14. Orange * (2:36)
Marcel²
Leuk album van The Nits

avatar van Janz
Leuk is nog zwak uitgedrukt: dit is een ijzersterk album! Nits vinden hier de juiste balans tussen vrolijkheid en melancholie. M.i. een van hun beste platen.

avatar van titan
titan (crew)
Da da da is trouwens het enige album van The Nits dat (zonder succes overigens) in de VS is uitbebracht.

EVANSHEWSON
Een zekere Rudiger zal nu zeggen dat ik steeds vieren en vijven geef, maar ik kan het niet helpen dat ik een grote Nits fan ben!
Dit is inderdaad een formidabel plaatje. Véél muzikale afwisseling, maar bij Nits is dat vanzelfsprekend!

Ik vind Henk's Frans ook zo aandoenlijk schoon en hartverwarmend ; Mourir avant quinze ans, oui oui Monsieur! Certainement!

4 sterren voor zoveel schoonheid!
****

avatar van Tribal Gathering
Ik weet nog goed dat ik deze bij de bibliotheek huurde. Na de drie fantastische albums Hat, Giant Normal Dwarf en Ting was dit zo'n tegenvaller dat ik er nog niet van ben bijgekomen. Waar waren de prachtige liedjes en arrangementen gebleven? Was dit nu alles?

Misschien dat mijn verwachtingen wat te hoog gespannen waren en moet ik hem nog maar eens proberen. Maar ik vrees het ergste.....

avatar van dennisversteeg
Dit was een terugkeer naar vol klinkende popmuziek, nadat de band sinds 1986 steeds verstilder was geworden. Veel goede liedjes en ondanks dat veel teksten over de dood gaan klinkt het voornamlijk vrolijk..

avatar van bikkel
Over het algemeen is deze plaat niet echt juigend ontvangen, maar dit is gewoon wederom een prima Nitsplaat.
Het is een stuk minder experimenteel, maar dit zijn gewoon lekker in het gehoor liggende songs, die op een bepaalde manier lekker voortkabbelen en relax zijn. Het is bij vlagen een beetje Beatlesachtig geworden.(iets wat altijd wel een beetje blijft hangen bij The Nits)
De kracht van The Nits is altijd weer een nieuwe invalshoek zoeken, en dit keer hebben ze voor een luchtigere plaat gekozen.
Met name het begin is sterk. Het John Lennon achtige Dreams.
Het sterk autobiografische What We Did On Our Hollidays en het
heerlijk relaxte Homeless Boy.
Helemaal niets mis met deze plaat.

avatar van dynamo d
Ik heb een hele andere (witte) hoes dan hier afgebeeld. Zijn er verschillende hoesversies uitgebracht?

avatar van titan
titan (crew)
dynamo d schreef:

Heb jij de hoes waarop de bandleden aan een touw trekken? Dan heb je de Amerikaanse versie.

avatar van vincentcorjanus
Goed en Sterk Album van The Nits Leuk en Vrolijk daar houdt ik op zijn tijd wel van!

ichiman38
goed album een echt vrolijk Nits album

avatar van Twinpeaks
De plaat waarop Nits het dichtst in de buurt van The Beatles kwamen wat mij betreft.Ik zie Nits vaak op deze plaat als de missing link tussen The Beatles en Crowded House. Waar Crowded House een iets toegankelijkere en commerciële aanpak kiest ,werken de Nits de songs uit tot mooie miniatuurdiamantjes die soms ongeslepen het licht zien.Dreams had het in zich een grote hit te worden ,maar werd dat helaas niet.Het titelnummer heeft een vrolijkheid over zich ondanks het beladen thema.Hofstede kijkt terug in What We Did On Our Holidays en ook de rake tekst van Mourir Avant 15 Ans is van een onwerkelijke schoonheid.Homeless Boy is met zijn repeterende ritme een lekkere meedeiner.Whales Of Tadoussac had van Crowded House kunnen zijn qua opbouw en zeker qua zang.Chamelon Girl is een vrolijk intermezzo.Het valt een beetje uit de toon hier.Instead Of.... is weer Nits in optima forma.Overpeinzingen van een veertiger die tot het besef komt dat er wel meer moet zijn dat dit.Day & The Night huppelt vrolijk al stemt de tekst niet tot vrolijkheid.Metaforen in metaforen verpakt.Desert Island Song is een song die qua opzet lijkt op Nescio ,maar is minimaler.Sorrow is het prijsbeest hier ,beetje weggestopt naar het einde toe ,maar wat een prachtig liedje.Bilabao boa is een leuke jam die de plaat een wat luchtiger karakter geeft.Het is tekstueel geïmproviseerd zoals in het boekje vermeld staat.Muzikaal is het eenvoudig ,maar het geeft net even dat beetje vrolijkheid wat dit album kan gebruiken.Abandoned Mine is dan weer de andere kant op.Het donkere van Hofstede en zijn mogelijkheid om teksten te voorzien van dat ongrijpbare.Hier klinkt hij het meest als John Lennon en Paul McCartney samen.Vocaal gezien dan ,want tekstueel is dit best donker.Hidden track Orange had voor mij niet gehoeven.Dot soort ongein doet afbreuk aan een prachtig album.5 sterren

avatar van Breedbek
Zoals geen album bij Nits op een vorige leek is het ook met dA dA dA.
Album met vrolijke beatle-pop en ritmische rockinvloeden erop.
Ik bezit overigens de Oosterijkse versie, waar ik op vakantie Salzburg even aandeed.
De cd met 1,2,3,4, vlinder,kuiken, lieveheersbeestje, eendje hoes.
Zou hiervan nog gaarne een lp versie zien te vinden.

avatar van spoiler
Volgens mij is dit mooie plaatje niet op LP verschenen