Squirrel Flower - Planet (i) (2021)

Folk / Rock
Label: Full Time Hobby

1. I'll Go Running (3:56)
  2. Hurt a Fly (3:04)
  3. Deluge in the South (2:56)
  4. Big Beast (1:49)
  5. Roadkill (3:25)
  6. Iowa 146 (4:08)
  7. Pass (3:42)
  8. Flames and Flat Tires (2:39)
  9. To Be Forgotten (4:45)
  10. Desert Wildflowers (3:35)
  11. Night (4:40)
  12. Starshine (5:03)
avatar van Lura
Vorig jaar werd haar uitstekende debuutalbum I Was Born Swimming live in een New Yorkse studio opgenomen, nagenoeg zonder overdubs. Een grote vinger in de pap had toen producer Gabe Wax (Adrienne Lenker, Palehound, Cass McCombs). Hij koos de begeleiders van Williams en liet die volkomen in dienst van de liedjes spelen. Deze keer had Ella Williams een duidelijker uitgestippeld plan en thema. Afgelopen herfst vloog ze met een grote hoeveelheid demo’s naar Londen met deze keer Ali Chant (PJ Harvey, Perfume Genius) als producer. Het dozijn nummers dat het nieuwe album Planet (i) haalde zijn minutieus laag voor laag opgebouwd. Tekstueel gezien kan het zowel gezien worden als een brandbrief voor een planeet in verval, maar ook als een weerspiegeling van Ella’s gemoedstoestand. Met name als een poging om haar angst voor rampen te overwinnen. Ook deze keer is een belangrijke rol weggelegd voor de producer, die maar liefst een dertiental instrumenten bespeelt en de achtergrondzang verzorgt. Het album werd nagenoeg in zijn geheel in de Playpen studio in Bristol opgenomen. Altijd goed voor een avontuurlijk tintje is Adrian Utley (Portishead) die gitaren, sitar en moog speelt op opener I‘ll Go Running en To Be Forgotten. Ella zelf zingt, speelt gitaar en piano. Ook deed ze onder andere een succesvol beroep op familieleden Jameson en Nate Williams. Overigens viel me in Deluge in the South een opvallende gelijkenis met de stem van Aimee Mann op. Vorig jaar wist Ella als support act van Strand of Oaks in Nederland en België haar naamsbekendheid te vergroten ook haar nieuwe album Planet (i) zal daar zeker aan gaan bijdragen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Squirrel Flower - Planet (i) - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Squirrel Flower - Planet (i)
Squirrel Flower trok niet overdreven veel aandacht met haar prachtdebuut I Was Born Swimming, maar met opvolger Planet (i) schaart ze zich onder de smaakmakers binnen de indie-rock en indie-folk

Ik heb hele goede herinneringen aan het debuutalbum van Squirrel Flower, maar haar tweede album is nog veel beter. De Amerikaanse muzikante nam haar tweede album op in Engeland, waar producer Ali Chant haar geluid op subtiele wijze vol kleurde. De gitaren domineren nog altijd, maar er is dit keer meer variatie. Die variatie is er ook tussen hard en zacht, waardoor Planet (i) zowel binnen de indie-rock als binnen de indie-folk uit de voeten kan. Het klinkt allemaal prachtig en de songs zijn geweldig en dan is er ook nog eens de geweldige stem van Ella O'Connor Williams, die de songs op het album voorziet van emotie, betovering en bezwering. Geweldig album!

Squirrel Flower debuteerde anderhalf jaar geleden met het zeer overtuigende I Was Born Swimming, waarop het alter ego van Ella O'Connor Williams indruk maakte met een donker en broeierig geluid, een veelheid aan stijlen en een indringende stem. Ik vergeleek het album destijds met de muziek van onder andere Julien Baker, Torres, Phoebe Bridgers, Lera Lynn en Big Thief en dat is vergelijkingsmateriaal waar je mee thuis kunt komen. Deze week verscheen het tweede album van Squirrel Flower en ook op Planet (i) laat Ella O'Connor Williams weer horen dat ze veel te bieden heeft.

Het debuut van de muzikante uit Boston werd geproduceerd door de onder andere van Adrianne Lenker, Helena Deland en Soccer Mommy bekende Gabe Wax, die het album voorzag van een donker en door gitaren gedomineerd geluid. Dit keer toog Ella O'Connor Williams naar het Britse Bristol, waar ze het nieuwe Squirrel Flower album maakte met producer Ali Chant, die eerder albums van onder andere Algiers en Katy J Pearson produceerde en als studiotechnicus werkte voor onder andere PJ Harvey en Perfume Genius.

Net als Gabe Wax drukt ook Ali Chant zijn stempel op de muziek van Squirrel Flower, al is het maar door het bespelen van een waslijst aan instrumenten. Planet (i) klinkt hierdoor anders dan I Was Born Swimming, maar naast verschillen hoor ik toch vooral overeenkomsten. Ook Planet (i) heeft hier en daar de desolate sfeer die Lera Lynn zo fraai wist te vangen op de soundtrack van het tweede seizoen van de HBO-serie True Detective en ook de rest van het bovengenoemde vergelijkingsmateriaal is nog met enige regelmaat relevant.

Waar op het debuut van Squirrel Flower de gitaren volledig domineerden en het geluid vooral broeierig en zompig was, is het nieuwe album van de muzikante uit Boston net wat voller ingekleurd en klinkt het geluid wat minder zweverig. Door de subtiele inbreng van keyboards, waarvoor ook Portishead’s Adrian Utley aanschoof, klinkt het tweede album van de Amerikaanse muzikante wat rijker en heeft de muziek ook wat meer diepgang. Het is muziek die nog altijd gitaar georiënteerd is en die hier en daar wat psychedelisch aan doet, maar het is ook muziek waarmee Squirrel Flower mee kan in de voorhoede van de hedendaagse indie-rock en indie-folk, waartussen de Amerikaanse muzikante dit keer niet kiest.

De instrumentatie is mooi, verzorgd en eigenzinnig en de stem van Ella O'Connor Williams is nog wat mooier dan op haar debuut, al is het maar omdat er wat meer gevarieerd wordt in de zang, die dit keer ook fluisterzacht kan klinken. Squirrel Flower schakelt dit keer nog wat makkelijker tussen ingetogen en folky passages en gruizige passages die tegen de rock aanleunen, wat het album van veel dynamiek voorziet.

De grootste progressie zit echter in de songs die spannender en nog aansprekender zijn dan op het debuut van Squirrel Flower. Planet (i) is een fascinerend album dat je langzaam maar zeker opslokt met muziek die meerdere kanten op kan, maar altijd de volledige aandacht opeist en bovendien blijft verrassen met fraaie details. Squirrel Flower moet met haar tweede album opboksen tegen een heel legioen aan vrouwelijke singer-songwriters met een flink zwak voor indie-folk en indie-rock, maar het intense en indringende Planet (i) kan de concurrentie echt makkelijk aan. Erwin Zijleman

avatar van WoNa
Haar debuut plaat vorig jaar was zeker aardig, maar niet hemelbestormend. Met deze nieuwe plaat zet Ella Williams de juiste stap. Veel directer, afwisselender en ook gewoon betere songs. Songs die verder gaan dan het tere tienerzieltje van de meeste nummers van haar eerste plaat. Ze heeft duidelijk meters gemaakt op diverse vlakken en dat komt door in de muziek op Planet (i).

Songs worden stevig aangezet, maar de begeleiding kan ook weg vallen. Zo sterk zelfs dat ik bij de eerste beluistering een, totaal misleid, gevoel over hield van een in tweeën gedeelde plaat. Een deel dat werd opgenomen voor en een deel na de lockdown., die zij in haar eentje voltooide. Herbeluistering liet niets van dat idee over. Het loopt allemaal dwars door elkaar heen. En juist dat maakt Planet (i) zo sterk.

De hoes deed me overigens direct aan de film 'The Martian' denken. Dat is niet heel gek, bleek mij later. De thematiek gaat over ruimte reizen, maar vanuit de invalshoek dat wij mensen er elders in het universum net zo zooi van zullen maken als hier. Zoals ik al schreef, er zijn stappen gemaakt op meerdere fronten.

Nu nog afwachten of de plaat iets langer beklijft dan 'I Was Born Swimming'. Ik schat die kans goed in.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG:.

Toch hoor ik hier eigenlijk een kaler geluid dan de vorige plaat. Minder Mitski bombast, meer slowcore. Tof hoor!

Edit: Ook wel een lo-fi randje trouwens. Ik hoor het bloedige productiewerk er niet zo aan af. Das alleen maar goed.