Avishai Cohen - Two Roses (2021)

Israël
Jazz
Label: Naïve

1. Almah Sleeping (3:59)
  2. When I'm Falling (3:52)
  3. Song for My Brother (4:45)
  4. Two Roses (Shnei Shoshanim) (4:24)
  5. Nature Boy (4:33)
  6. Emotional Storm (7:14)
  7. Puncha Puncha (6:24)
  8. Arab Medley (5:17)
  9. A Child Is Born (8:35)
  10. Alon Basela (4:55)
  11. Morenika (4:11)
  12. Nature Talking (4:16)
  13. Seven Seas * (4:47)
  14. Overture 'Noam' . op 1 * (4:33)
totale tijdsduur: 1:02:25 (1:11:45)
Avishai met orkest: Arab Medley

Dat gaat zo klinken:

Voordat je verdergaat naar YouTube

Avishai weet me elke keer weer te verrassen: dan weer een jazz-album met pop-invloeden, dan weer met zang, een minimale bezetting of zoals nu met een orkest.

Optreden met een orkest is niet heel nieuw voor artiesten uit de pop/rock/jazz wereld, maar Avishai wilde dit blijkbaar echt heel erg graag en hij dook er mee de studio in.

Oude nummers van hem in combinatie met nieuwe nummers zijn nu dan eindelijk te horen op dit Two Roses met een flinke orkest-saus.

Heel vaak vind ik dit soort avonturen wel leuk omdat ik niet vies ben van zo'n grootse aanpak en ik klassieke invloeden kan waarderen. Tegelijkertijd zijn het ook albums waar ik niet heel vaak naar teruggrijp. Misschien toch iets te overweldigend wellicht.

Of dat hier gaat gebeuren moet de tijd leren, wel is het wederom een bijzondere uitbreiding van Cohen's toch al niet misselijke discografie. Ik volg de man al weer een hele tijd en hij stelt me eigenlijk nooit echt teleur, in welke hoedanigheid ook. Daarbij behoor ik tot een minderheid die zijn zang ook wel kan waarderen. Ik krijg er altijd eenzelfde gevoel bij als bij Chet Baker. Allebei geen geweldige zangers, maar ze weten toch de juiste snaar te raken. Zijn basspel is herkenbaar uit duizenden, dat weet zelfs het Gothenburg Symphony Orchestra niet uit te vlakken.

avatar van henrie9
Classical meets jazz! Met zijn trio én een 70-koppige Gothenburg Symphony Orchestra tilt grote jazzman Avishai zijn oeuvre nog wat hoger. Dat zijn muziek bovendien vol zit van Arabische en Israelische kleuren doet daaraan geen afbreuk. Wel integendeel!

avatar van AOVV
Mijn eerste reflex na het opduiken van deze release op mijn radar was: "Alweer een nieuwe? Hopelijk is deze wat beter dan die van vorig jaar".

Dat was echter die andere Avishai Cohen, natuurlijk, dit is de bassist. En diens werk kan ik doorgaans wat beter verteren. Deze plaat is een samenwerking met het imposante Gothenburg Symphony Orchestra, maar het is me allemaal wat braafjes. Ergens halverwege doezel ik in, en gelukkig word ik net op tijd wakker geschud door Arab Medley, een heerlijk energiek stukje muziek van een goeie 5 minuten. Dat blijkt een momentopname, want daarna loopt de plaat gezapig richting het einde. Dat maakt het toch een behoorlijk lange zit.

3 sterren