Dennis DeYoung - 26 East: Vol. 2 (2021)

Label: Frontiers

1. Hello Goodbye (4:26)
  2. Land of the Living (3:44)
  3. The Last Guitar Hero (4:46)

met Tom Morello

4. Your Saving Grace (3:36)
  5. Proof of Heaven (5:27)
  6. Made for Each Other (4:03)
  7. There's No Turning Back Time (4:47)
  8. St. Quarantine (5:00)
  9. Little Did We Know (4:17)
  10. Always Time (4:06)
  11. The Isle of Misanthrope (6:07)
  12. Grand Finale (1:58)
avatar van AOR_Lover
Als ik dit artikel mag geloven wordt dit zijn laatste kunstje.

The Isle of Misanthrope erg sterk nummer. Direct tot aanschaf van cd overgegaan. Wacht in spanning af.

avatar van Marco van Lochem
Vorig jaar mei verscheen het langverwachte nieuwe solo album van voormalig Styx leadzanger en toetsenist Dennis DeYoung, “EAST 26, VOLUME 1”. Dit album werd uitgebracht met de mededeling dat er snel een deel 2 zou volgen. De kwaliteit van nummer 1 deed mij ook erg uitkijken naar volume 2 en “EAST 26, VOLUME 2” stelt absoluut niet teleur.
Het verhaal van DeYoung is voor de volgers van zijn voormalige band bekend. Hij maakt tot eind jaren negentig deel uit van de uit Chicago afkomstige progressieve poprock formatie, die hij mede heeft opgericht. Ruzies met de andere bandleden zorgden ervoor dat DeYoung niet meer welkom was en solo verder moest. De stem van hem zorgt ervoor dat het Styx geluid meteen hoorbaar is. Dat komt natuurlijk doordat hij de grote Styx hits/songs zong, zoals “COME SAIL AWAY”, BABE”, “THE BEST OF TIMES” en “SHOW ME THE WAY”. Dat stemgeluid was op het vorige album nog steeds een genot en dat geldt ook weer voor dit nieuwe album.
“EAST 26, VOLUME 2” is dus ‘gewoon’ een vervolg op volume 1 en stonden er op dat eerste deel twee á drie toppers, datzelfde geldt ook voor dit album. Op dat reeds gememoreerde eerste deel stond een Beatleske liedje dat hij samen met Julian Lennon zong en The Beatles zijn op dit album meteen prominent aanwezig. Opener “HELLO GOODBYE” zit boordevol Beatles titels, en heeft ook die typische Beatles sound, lekker opener derhalve. De van Styx bekende koortjes zitten in bijna alle songs en ook voor #2 “LAND OF THE LIVING”, een pakkende rocker met een aanstekelijk refrein. Rage Against the Machine Tom Morello is te gast op “THE LAST GUITAR HERO”, een stevige rocker, heerlijk refrein en geweldig, schurend gitaarwerk van Morello. “YOUR SAVING GRACE” is zo’n typische DeYoung ballad, met veel gospelinvloeden vanwege het aanwezige koor. De aandacht werd in 2019 weer op DeYoung gevestigd vanwege zijn deelname aan het Jim Peterik album “WINDS OF CHANGE”, waarop hij het nummer “PROOF OF HEAVEN” zong en dat nummer staat ook op “26 EAST VOLUME 2”, een schitterende track met alles wat Dennis DeYoung goed maakt! “MADE FOR EACH OTHER” is één van de nummers die wat minder zijn, een midtempo ballad, waarin het genieten is van de zang van op 18 februari 1947 geboren zanger.
Van een iets mindere track naar één van de hoogtepunten, wat mij betreft, “THERE’S NO TURNING BACK TIME”. Mooie rustige opbouw, indrukwekkend instrumentale break met synthesizer solo, tempowisselingen, briljant gedaan! “ST. QUARANTINE” is een pakkende poprocker, “LITTLE DID WE KNOW” is een wat stevigere rocker met mooi gitaarwerk en “ALWAYS TIME” is weer een ballad. De eerste track die uitgebracht werd van dit album was “THE ISLE OF MISANTHROPE”, een boeiende progressieve rock song die ook weer de hoogtepunten van de carrière van de nu 74 jarige muzikant voorbij laat komen. Al het goeds van Styx verpakt in een prachtig nummer, mooie opbouw, heerlijke arrangementen, hemelse koortjes, alleen de fade-out en het feit dat dan het laatste kleine stukje van het liedje volgt, vind ik persoonlijk iets minder goed gedaan. Dit is slechts een klein minpuntje. In “GRAND FINALE” grijpt hij in net geen 2 minuten subtiel terug op het beste Styx album, “THE GRAND ILLUSION”.
Dennis DeYoung brengt een week voordat zijn voormalige Styx vrienden dat ook zullen doen, een album uit, dat kwalitatief op hetzelfde niveau zit als volume 1 en ondanks dat hij heeft aangekondigd dat dit zijn afscheidsalbum is, hoop ik dat hij van het maken van deze albums energie en inspiratie heeft gekregen, om te gaan voor een volume 3. Wat een heerlijk album!