Super Furry Animals - Hey Venus! (2007)

Label: Rough Trade

1. The Gateway Song (0:43)
  2. Run-Away (2:53)
  3. Show Your Hand (2:51)
  4. The Gift That Keeps Giving (3:20)
  5. Neo Consumer (2:03)
  6. Into the Night (3:33)
  7. Baby Ate My Eight Ball (3:35)
  8. Carbon Dating (4:35)
  9. Suckers (4:05)
  10. Battersea Odyssey (4:07)
  11. Wolves Howl at the Moon (4:41)
avatar van Spliffy McGreen
en hier zit ik al tijden op te wachten

tondeman
Vet, ik wist geeneens dat er een nieuwe zat aan te komen

avatar van Spliffy McGreen
komt nog veel meer aan. dvd met een BBC session van de Furries

avatar van psychonaatje
Ik vind het zo jammer dat dat hele experimentele er bij de Super Furry Animals af is. Ik hou zo van die albums van hen die alle kanten opvliegen (vooral Radiator en Guerilla) en dat mis ik toch behoorlijk bij Phantom Power en Love Kraft.

tondeman
Hmm, ik kan ''alles'' van ze wel waarderen.
Ik heb nu ''Rings Around the World'' opstaan en die is weer wat meer ''all over the place'' zo op het eerste gehoor. Maar wel weer erg lekker. Na deze enkel ''Mwng" nog en dan ken ik ze allemaal, en stuk voor stuk vind ik het wel leuke plaatjes. Of ze nu experi menteren of wat meer poppy zijn, maakt mij niet zo veel uit

psychonaatje schreef:

Het expirimentele van de furries zit er nog wel in hoor. ze doen zo veel. binnenkort een samen werking tussen Gruff & Boom Bip. op het album Neon neon, en een nieuwe band van Guto The Peth.
ach deze lui doen zo veel dat het haast niet meer te volgen is.

tondeman. MWNG ga je echt heel goed vinden.
super mooi album en als je de dubbel cd kan vinden dan word je echt blij!

Wat een mooi album is dit. Neo Consumer en Into the Night
Vallen direct op voor mij. dit zijn weer prachtige furrie nummers.
ook Run-Away is Subliem. dit is en blijft de beste band ter wereld en deze plaat is weer ***** waard.

tondeman
Inderdaad wat een prachtig album, ik kan er weer geen genoeg van krijgen: een halfje omhoog naar 4,5*.

Alleen: hij is te kort!!!!

tondeman schreef:

Alleen: hij is te kort!!!!

ja dat eigenlijk wel.
ik heb de Japanse versie van het album besteld.
in de hoop dat er een aantal B-sides opstaan die het album wat langer maken. zou heel fijn zijn. 36 min zijn zo om!!!!

Teveel draaien van deze plaat resulteert er niet in dat je nummers minder gaat vinden. maar je ontdekt elke keer weer nieuwe melodien en ritmes die je de eerste paar luisterbeurten hebt gemist.
dut is echt tiperend voor de furries en deze plaat zit ook weer bom vol met dit fenomeen!

En wat is Baby Ate My Eightball een leuk nummer.
dit blijft zo een heel weekend in je kop hangen.
geniaal gewoon!

black/bird
Hee Spliffy, heb je toevallig ook nog leuke sfa stuff bijv. concerten op dvd?

black/bird schreef:
Hee Spliffy, heb je toevallig ook nog leuke sfa stuff bijv. concerten op dvd?

Hey een concert van de furries ofp dvd zou geweldig zijn. maar helaas... is die er nog niet.

er zijn drie DVD van de furries

Rings Around The World
Phantom Power
Song Book.

op de Songbook DVD staat een hele mooie documantaire "American Sasquatch'' in deze docu worden de furries op de voet gevolgd tijdens de amerikaanse tour van Rings Around The World.

echt een aanrader dus.

en verder verwijs ik je door naar YouTube/MySpace want daar is zo veel te krijgen.
kijk maar naar de lijst video's die nu bij de Super Furry Animals staan.

BTW heb je het nieuwe album al mogen beluisteren?

black/bird
Hi Spliffy, bedankt voor je reply. Zelf heb ik RARTW en Song Book op dvd (en inderdaad American Sasquatch geeft een prettig gestoorde kijk in de absurde keuken van SFA)
Het nieuwe album komt op mij over als een tussendoortje, kwalitatief wel even sterk als de voorgangers maar ik mis de apocalyptische sound en peace van de vorige twee. Alsof er naast alle verplichtingen van sommige bandleden een nieuw furry album moest komen. Hopelijk doen ze dan ook nog een europese tour.
Hear ya.

avatar van Spliffy McGreen
Een verplichting lijkt me niet van pas bij de furries.
Ze maken gewoon wat ze zelf mooi of geweldig vinden. En verder zijn ze volkomen vrij. Ik vind dit album heel uniek. Wat je mist is al aanwezig op de vorige albums. Om het zo te zeggen. Alles is anders elk album maar weer. Dat maakt het zo uniek. Ze houden zich niet vast aan een bepaalde manier van muziek maken. Zoals vele andere band wel doen. En ik heb het al eerder gezegt ze doen zo veel. Zoveel side projects. Tis eigenlijk niet normaal meer. En als echt SFA liefhebber kan ik het niet laten om alles uittepluizen.

Over een tour door europa is ook nog niks bekend.
Ik zie dat ze op veel festivals staan in de UK. Maar nog geen datums in Nederland, Duitsland of Belgie. Maar dat zal vast wel komen.
Ik zal het heel fijn vinden om ze weer eens te zien in de Melkweg of Paradiso. Nog beter zou zijn als ze naar de Oosterpoort of Vera komen. Dat zou helemaal te gek zijn.

Berichten verplaatst naar Super Furry Animals

avatar van Spliffy McGreen
ja de vorige berichten hoorden hier niet.

kan het beter over dit album hebben.

Hhmm. het nummer Suckers vond ik in het begin niet super. maar ben helemaal bijgedraaid. de muziekale kant van het nummer vind ik erg goed. qua tekten slaat het eigenlijk nergens op. suckers in the movies suckers on the dvds. mwha niet echt byzonder. maar die tunes blijfen hangen en ik luister om de tekten heen. of ik gebruik de zang van het nummer als melodie lijn. toch een nummer om vaker te luisteren.

black/bird
Ik heb toch altijd het idee gehad dat de teksten van SFA niet altijd serieus zijn (wat ze juist zo ontwapenend maakt) maar elke plaat gives me a big smile and a feel good of zoals de gezette jongen met bril in american sasquatch het al aangeeft.
En dan vooral de laagjes in de nummers die vooral met een koptelefoon spectaculair zijn. Overdrijf ik nu?

avatar van Spliffy McGreen
hey daar heb je helemaal gelijk in. qua tektsten zitten heel veel nummers echt prima in elkaar. luister naar Sex war and robots, Run! Christian Run! of it's not the end of the world. maar ook oude nummers als demons en gathering moss. alleen moet in veel gevallen het kwartje nog vallen. de laagjes in de muziek maakt het echt furrie. je moet RATW bijvoorbeeld eens in super audio of in 5.1 surround horen. wat een lekker gevoel. ik ben erg benieuwd of dit album ook op dvd verschijnt of een super audio versie zou ook erg tof zijn. ik vind dat je niet overdijft . je hebt geheel gelijk.

avatar van titan
titan (crew)
De Super furry animals maakten in de jaren '90 faam met eclectische popliedjes vol met laagjes prikkeldraad en bizarre wendingen. De toegankelijke overgangsplaat Rings around the world uit 2001 kondigde een koerswijziging naar seventiesrock aan, hetgeen verder werd uitgewerkt op de daarop volgende albums. Dat deed SFA heel kundig en degelijk, maar het ging wel ten koste van de charme en avontuurlijke inslag van de muziek van SFA.

Daar zijn de heren het schijnbaar wel mee eens, want Hey Venus! is een (nog niet geheel geslaagde) terugkeer naar de oude sound, zonder dat sprake is van een zouteloze herhalingsoefening. Het avontuurlijke element is (zij het in wat mindere mate) gelukkig weer terug en op dit album lijken vooral de jaren '60 een grote inspiratiebron. Het is jammer dat er wat mindere goden, zoals het vooral tekstueel te makkelijke Suckers en de iets te gezapige afsluiter Wolves howl at the moon, op dit album staan. Anders was mijn eindoordeel wel op 4* uitgekomen.

Het lijkt er in ieder geval op dat SFA het goede spoor weer heeft gevonden. Ik hoop dat ze de volgende keer wat meer nummers op een album zetten, want die 36 minuten zijn zo voorbij.

avatar van Spliffy McGreen
De Internet pagina van SFA over dit album is nu eindelijk online
kijk op http://www.superfurry.com

black/bird
Ze weten me met deze plaat maar niet echt te overtuigen, ik betrap mezelf erop dat ik liever een oudere Furry plaat draai als ik het op zet.
3***

Ik kon SFA voorheen alleen van Hello Sunshine (van de legendarische eerste keer van seth en summer bij the OC). Ik heb dit album ni een keertje geluisterd en ik vind het best lekker klinken... wordt vervolgd

Kaartjes vandaag gekocht voor melkwegoptreden 25-11

avatar van Spliffy McGreen
Ja ik heb de tickets ook al!

black/bird
Great Spliffy, see you in de melkweg
nieuwe sfa plaat stijgt toch weer in waarde (zelfde had ik met phantom power destijds)

avatar van Spliffy McGreen
hey en ook op crossing border festival want daar komen ze ook! whooooo!!!

albums van furries zijn groeiers, en lokken je toch weer om meer teluisteren!...

avatar van henrico
Ja, deze is weer prachtig. Zoet, melodieus, poppy. Het blijft een geweldig bandje.

Imagine.
Run-away is echt een geweldig mooi nummer!

avatar van dj maus
Na het tegenvallende Love Kraft was ik sceptisch. Misschien dat ook dit album mij daarom wederom niet kon overtuigen.

Ach, ik heb inmiddels ook wel genoeg van deze band in huis.