Alcest - Le Secret (2005)

Frankrijk
Metal / Pop
Label: Drakkar

1. Le Secret (2011) * (13:32)
  2. Élevation (2011) * (13:26)
  3. Le Secret (14:33)
  4. Élévation (12:46)
Sammael
Hm, al wel een vooruitgang ten opzichte van "Tristesse Hivernale", maar dit kan niet in de schaduw staan van "Souvenirs D'un Autre Monde". Het heeft hier en daar wel potentie, maar ik denk dat de term "oninteressant" de lading nog wel het beste dekt.

Sammael
Ik moet daar na een paar jaar toch op terugkomen, oninteressant is dit namelijk zeker niet. Althans, niet de versie die ik onlangs aangeschaft heb.

Deze EP is dit jaar namelijk opnieuw uitgebracht, waarbij de nummers compleet opnieuw zijn ingespeeld. Qua compositie verschillen ze nauwelijks met de oorspronkelijke versies, maar de productie is er erg op vooruit gegaan en ook qua speelstijl hoor je gewoon dat Neige zes jaar ontwikkeling heeft doorgemaakt. De nummers komen daardoor wat mij betreft een stuk beter tot hun recht. Wel blijf ik erbij dat het latere werk van Alcest beter is, de composities bevallen me daar gewoon een stuk beter. Op deze EP is de overgang tussen de meer ingetogen stukken en de Black Metal-passages vaak nogal abrupt en lopen ze niet zo lekker in elkaar over. Maar voor fans van Alcest is deze EP zeker aan te raden. Hoewel de oorspronkelijke uitgave 1000 stuks bedroeg, is hij nu als het goed is overal weer te krijgen.

Naast de opnieuw opgenomen nummers staan overigens ook de oorspronkelijke versies uit 2005 op de heruitgave. Die hebben zeker ook hun charme, maar ik geef veruit de voorkeur aan de nieuwe versies.