Eurovision Song Contest Rotterdam 2021 (2021)

Label: Universal

1. Anxhela Peristeri - Karma (Albania)
  2. Vincent Bueno - Amen (Austria)
  3. Montaigne - Technicolour (Australia)
  4. Efendi - Mata Hari (Azerbaijan)
  5. Hooverphonic - The Wrong Place (Belgium)
  6. VICTORIA - Growing Up Is Getting Old (Bulgaria)
  7. Gjon's Tears - Tout L'univers (Switzerland)
  8. Elena Tsagrinou - El Diablo (Cyprus)
  9. Benny Cristo - Omaga (Czech Republic)
  10. Jendrik - I Don't Feel Hate (Germany)
  11. Fyr & Flamme - Øve Os På Hinanden (Denmark)
  12. Uku Suviste - The Lucky One (Estonia)
  13. Blas Cantó - Voy a Quedarme (Spain)
  14. Blind Channel - Dark Side (Finland)
  15. Barbara Pravi - Voilà (France)
  16. James Newman - Embers (United Kingdom)
  17. Tornike Kipiani - You (Georgia)
  18. Stefania - Last Dance (Greece)
  19. Albina - Tick-Tock (Croatia)
  20. Lesley Roy - Maps (Ireland)
  21. Eden Alene - Set Me Free (Israel)
  22. Daði Freyr - 10 Years (Iceland)
  23. Måneskin - Zitti E Buoni (Italy)
  24. THE ROOP - Discoteque (Lithuania)
  25. Samanta Tīna - The Moon Is Rising (Latvia)
  26. Natalia Gordienko - Sugar (Moldova)
  27. Vasil - Here I Stand (North Macedonia)
  28. Destiny - Je Me Casse (Malta)
  29. Jeangu Macrooy - Birth of a New Age (The Netherlands)
  30. TIX - Fallen Angel (Norway)
  31. RAFAŁ - The Ride (Poland)
  32. The Black Mamba - Love Is on My Side (Portugal)
  33. ROXEN - Amnesia (Romania)
  34. Hurricane - Loco Loco (Serbia)
  35. Manizha - Russian Woman (Russia)
  36. Tusse - Voices (Sweden)
  37. Ana Soklić - Amen (Slovenia)
  38. Senhit - Adrenalina (San Marino)

met Flo Rida

39. Go_A - Shum (Ukraine)
En dit jaar dan toch echt vanuit Rotterdam, in welke vorm is nog steeds even afwachten.

Ik merk dat de kwaliteit de laatste jaren wel vooruit gaat: het is allemaal wat serieuzer.

Benieuwd of Flo Rida ook op het podium in Ahoy staat straks (San Marino). Mijn favorieten zijn Italië, Litouwen, IJsland.

avatar van Angelo
Het niveau is iets beter dan vorig jaar, maar er zijn weinig nummers die ik echt leuk en goed vind.

Persoonlijke top 10 (alleen de eerste zes vind ik de moeite waard):
1. Litouwen 2. Slovenië 3. Italië 4. Rusland 5. Albanië 6. België
7. IJsland 8. Moldavië (guilty pleasure) 9. Zweden 10. Denemarken (guilty pleasure)

Met de huidige top 3 van de bookmakers (Malta, Zwitserland en Frankrijk) heb ik helemaal niets. Malta heeft een b-kantje van Caro Emerald uit 2010, Zwitserland heeft een Franstalige low-budget versie van 'Arcade' en Frankrijk is veel te gekunsteld en pretentieus (plus de zangeres zingt onzuiver). Verder veel terugkerende acts met minder goede nummers dan vorig jaar, met name Servië, Bulgarije, Roemenië, Macedonië en Tsjechië.

Het verbaast me wel dat de grote favoriet van vorig jaar, IJsland, zo "laag" bij de bookmakers staat (schommelt tussen #7 en #9). Die zanger en de act eromheen hebben een enorme sterke USP en persoonlijk vind ik zijn nummer van dit jaar toch echt beter dan die van vorig jaar. En dit type gimmick-y acts doen het altijd wel goed (You Are the Only One, Hey Mamma, Toy, Spirit in the Sky etc.).

Onze inzending heb ik ergens onderaan in m'n ranking, net als vorig jaar. 'Grow' en 'Birth of a New Age' vind ik dus echt verschrikkelijk; wat een draken van nummers.

En héél jammer dat Eric Saade niet in de herkansing mag voor Zweden exact tien jaar na zijn deelname. Was 'Every Minute' de Zweedse inzending geweest, dan had ik hem op #1 gezet en ik denk ook echt dat het had kunnen winnen in Rotterdam. Mijn favoriete nummer van 2021 tot dusver!