David Arnold - Stargate (1995)

Score
Label: Milan

1. Stargate Overture (3:03)
  2. Wild Abduction * (1:19)
  3. Giza, 1928 (2:11)
  4. Unstable (2:08)
  5. The Coverstones (0:59)
  6. Translation and Orion (1:49)
  7. The Stargate Opens (3:58)
  8. Youre on the Team (1:57)
  9. Entering the Stargate (2:57)
  10. The Other Side (1:45)
  11. Bomb Assembly * (1:09)
  12. Mastadge Drag (0:57)
  13. The Mining Pit (1:36)
  14. King of the Slaves (1:16)
  15. Caravan to Nagada (2:17)
  16. The Eye of Ra * (0:41)
  17. Daniel and Shauri (1:53)
  18. Symbol Discovery (1:14)
  19. Sarcophagus Opens (0:57)
  20. Daniels Mastadge (0:49)
  21. Leaving Nagada (4:11)
  22. Ra - The Sun God (3:23)
  23. The Destruction of Nagada (2:09)
  24. Myth, Faith, Belief (2:19)
  25. Procession (1:44)
  26. Slave Rebellion (1:01)
  27. We Dont Want to Die (1:58)
  28. Execution * (1:16)
  29. The Kiss / the Seventh Symbol (1:50)
  30. Against the Gods (0:34)
  31. Quartz Shipment (1:28)
  32. Battle at the Pyramid (5:03)
  33. Surrender (1:45)
  34. Transporter Horror * (1:49)
  35. Kasuf Returns (3:06)
  36. Going Home (3:10)
  37. Closing Titles (Intro) * (1:13)
totale tijdsduur: 1:05:27 (1:12:54)
neo
The Young Americans was de eerst score die Arnold voor zijn rekening nam (een nogal onopvallend werkje). Met Stargate bevestigde hij zijn talent met tal van prachtig thematisch werk en dreigende koorgeluiden. Deze stijl zou hij voortzetten in de rest van zijn carriere. 4.5 sterren

neo
Alhoewel verschillende sferen door elkaar heen lopen mag en kan de score ingedeeld worden in 3 verschillende delen:

-beginnend met mysterieuze sfeer.

Alhoewel ''Stargate overture'' gelijk al een epische binnenkomer is. De langzame opbouw naar het thema toe met een hels koor.Het militaristische motief doet zijn intrede in ''Orion'' en is zo bv ook weer te horen in ''Entering the Stargate''.

-exotisch, met een liefdesthema erdoor verweven.

De 2e track van de cd ''Giza, 1928'' laat je kennis maken met de Egyptische oudheid en het etnische tintje. Egyptische percussie, wat overgaat in helse kreten van het koor, gecombineerd met de zwepende violen.''Caravan of Nagadalone'' is zo'n zelfde soort track, kijkende naar de intro van Giza. Het is vocaal Natacha Atlas die hier voor kippenvel zorgt. Temidden van een mannenkoor wat gebruikt is door de score heen, is zij de buitenstander. Ze krijgt dan ook de ruimte voor haar eigen stem in Caravan.

-donker en actievol

''Battle at the Piramid en soort gelijke tracks. Arnold's gebruik van een machtig, vol orkest en overweldigend gebruik van koper secties en vibrerende percussie doen je trillen van opwinding.
Going Home is de laatste track die het avontuurlijke/epische aspect als in de openingstrack en verder in de score benadrukt met een laatste portie sterk thematisch werk.

avatar van FisherKing
Fantastische score. Zelden zo'n indrukwekkende score geluisterd. Maar de film is ook fantastisch.

Fantastisch talent, da's wel zeker.

neo
Al lijkt hij de laatste jaren zijn talent aan het te vergooien zijn met teveel electronische, ongeinspireerde rommel.

avatar van FisherKing
Ai, vreselijk jammer. Ik heb nog niks gehoord van zijn latere werk. (sterker nog, ik had nog nooit van David Arnold gehoord)

avatar van musicfriek
Is dit dezelfde man die zijn medewerking gaf voor de single Play Dead van Bjork?

neo
FK: Bond! Gaat die horen, gaat de films van Brosnan nog eens kijken. Bij die Bonds begon hij het bijvoorbeeld steeds nadrukkelijk te gebruiken, maar toch altijd nog wel fijn geplaatst. Maar er zijn scores waarbij dat gewoon niet werkt zoals Changing Lanes. Niet veel andere scores, maar hij zal nu wel weer opkrabbelen met Casino Royale.

Play Dead had inderdaad composities van Arnold. Die song werd ook gebruikt bij de film The Young Americans, waar de componist ook de score voor deed. Björk en Arnold's composities zijn ook te horen bij de song 'Atlantic'.

Nog even een weetje. David Arnold heeft ook goede banden met Damien Rice. Niet alleen gaf hij Rice een flinke financiele ijectie voor het opnemen van "O" ook zijn zijn orchestraties te horen op de track Amie.

Oh btw met het niet werken van de Changing Lanes score ben ik het niet eens

neo
Dat laatste dacht ik in jouw geval wel. Zou graag een film waarbij hij echt de film een geheel eigen karakter geeft, iets wat hij bij een score als 2 Fast Too Furious natuurlijk onmogelijk kon. Shaft (ondanks dat thema van Hayes) was een hele frisse score. Het verschilt natuurlijk per project hoe en wat.

avatar van JohnWilliams
De beste van de reeks Stargate. Joel Goldsmith en co.....
deden vast hun best om mooie nummers te maken, maar dat is volgens mijn mening niet echt gelukt, Arnold's album (deze dus) blijft het beste van de reeks daarom 4* voor dit album.