Kinderen voor Kinderen - Kinderen voor Kinderen 13 (1992)

Label: VARAgram

1. Kinderen voor Kinderen (Intro) (0:51)
  2. Lariekoek en Apekool (3:19)
  3. Als We Jou Niet Hadden Gehad (2:36)
  4. Volwassen (4:39)
  5. De Vlooienmars (2:35)
  6. Gewoon Te Gewoon (3:21)
  7. Vuur en Vlam (3:24)
  8. Mijn Vader Is een Ster (3:08)
  9. Vierkante Ogen (3:34)
  10. Roddelkampioen (3:18)
  11. De Kassieklap (3:57)
  12. Gluren bij de Buren (3:14)
  13. De Tafel van 13 (3:05)

met Sylvia Millecam

14. Ik Ben Altijd Alles Kwijt (3:18)
  15. Zilvermijn (4:33)
  16. Kinderen voor Kinderen (Finale) (1:22)
avatar van Sammy
HOERA! Prachtalbum van eigen bodem! Stuk voor stuk meezingers voor als je de baard nog niet in de keel hebt. Als je dat wel hebt, kun je ze trouwens ook meezingen. Ik heb deze toegevoegd omdat dit de enige van KVK is die wij hebben en die ik dus ken. Jeugdsentiment, maar hoger dan 2 sterren ga ik er niet voor geven. Is dat hele kinderen voor kinderen nog steeds op de televisie eigenlijk?

De buren komen klagen en m'n vader blijft
maar vragen:
Jongen, wil je echt niet op pianoles? tiditiding!!
Daar leer je van die dingen
Die ik ook eens mee kan zingen
En ik weet nog wel een leuke lerares.

Die ouwe viespeuk van een vader toch.

avatar van T.O.
Sammy schreef:

Jeugdsentiment, maar hoger dan 2 sterren ga ik er niet voor geven

Ik neem aan dat het album dan niet uit 2004 komt, zoals staat aangeven?

Dionysos
Sammy schreef:

Ja, het is nog steeds op TV. Vorig jaar ofzo nog zo'n moderne uitvoering gezien, nou, dat was slecht voor mijn roze KvK-wereldbeeld hoor .
Deze editie vond ik vroeger de laatste die goed was [nu nog steeds...], deel 14 was teleurstellend, dus ben ik gestopt met kijken. Maar toen was ik ook al te oud, denk ik.

avatar van Kos
Kos
Vond er vroeger al niks aan.

avatar van Sammy
T.O. schreef:

Ik neem aan dat het album dan niet uit 2004 komt, zoals staat aangeven?

Is het nu verbeterd, want hier staat 1992? Als het 2004 is dan heb ik in al mijn opwinding een foutje gemaakt.

1,0
Vond de deln 1 t/m 10 (kan ook 11 zijn)altijd wel leuk.
Werd ook vaak veel meer werk van gemaakt,een soort musicals.Tegenwoordig is het vaak in éen of ander theater waar ze de(slechte) liedjes gewoon achter mekaar opdreunen.

avatar van Ziggy007
1,0
Damn zeg, dit is nog eens jeugdsentiment. Heb KvK een aantal jaren gekeken, maar heb alleen hier het bandje (géén cd) van gekocht destijds. Veelal op vakanties mee geweest en kon ze toch echt meezingen Achja, ik neem het mezelf niet eens kwalijk. Ik was toen 6jaar, heb wel meer rare dingen gedaan vroeger.

Ach wat heet raar... deze rock/metal-verslaafde van 19 kan dit ook nog steeds waarderen hoor... leve de afwisseling! en kvk 13 is de beste van alle kvk's

aanvulling: check 'gewoon te gewoon' en 'mijn vader is een ster'.... je hoeft niet van de muziek te houden maar de teksten mogen er wezen:P

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
ik vind het toch ook wel wat droevig dat deze aflevering net het laagste scoort van allemaal. Dit was best een leuke tv-uitzending indertijd en zoals al opgemerkt: wat er daarná van geworden is.....?

Casartelli schreef:

Inderdaad dit is de leukste!

''Mijn opa komt niet eens op mn verjaardag; omdat dat van mn oma de 13e niet mag ,hij heeft het wel een keer geprobeerd maar zag een zwarte kat, en is toen omgekeerd''

avatar van Osiris Apis
deze was met Erik van Muiswinkel & Silvia Millecam.

ook jeugdsentiment voor mij

avatar van Judith
1,5
Wat een nostalgie. Ja oké, ik was nog maar 1, maar deze cd is thuis jarenlang gedraaid. Ik vond dit ook de leukste denk ik.
Vooral vanwege die herkenbaarheid in sommige liedjes. Ik ben ook onhandig en jarig op de 13e, aankomend jaar zelfs op een vrijdag.

avatar van kaztor
jassonn schreef:
Vond de deln 1 t/m 10 (kan ook 11 zijn)altijd wel leuk.

Vroegah was alles leuker, ook voor de kleintjes.
Sesamstraat (is dat er nog?), Stratenmaker Op Zee Show, noem maar op. Dat alles moet steeds meer wijken voor pure commercie.
Ook de kwaliteit van tekenfilmpjes is drastisch omlaag gegaan: Vroeger had je Topcat, Tom & Jerry, Pink Panther, noem maar op, allemaal klassiek spul dat ook voor ouderen leuk is om naar te kijken! Nu heb je troep zoals Beugelbekkie en allemaal andere shit!

avatar van leaatjee
hier heb ik op de basisschool nog dansjes op gemaakt mijn favoriete kvk cd =)
vooral nr 2, 5, 6, 7 en 12 vond ik geweldig!:D

Kadafi
Kinderen voor kinderen 12 en 13 zijn best goed nu ik effe terug zit te luisteren. Echt leuk, maar ik ga dit niet beoordelen. Uit 1992, toen was ik 4 en ik kan de liedjes nog steeds meezingen, vooral die van KvK 13 dus .

KvK 13 is de beste uit de hele serie, zonder twijfel.

avatar van Bertus
Ik snap niet dat deze zo laag gewaardeerd wordt; KvK 13 is imho idd een van de betere uit de serie.

avatar van RebelINS
Ken het hele album uit mijn hoofd, puur jeugdsentiment. Stiekem nog steeds heel leuk

Favorieten: Vlooienmars en Vuur en Vlam

Judith schreef:

Haha je hebt gelijk ik ben ook jarig op de 13e Best herkenbaar inderdaad (gelukkig dit jaar op een zondag pfoe..)

Ik maak er toch maar 2 sterren van

als kind luisterde ik dit altijd

avatar van laserdief
Verdiend 5 sterren voor dit jeugdsentimentje

avatar van Sfeermaker
Ik werd vanmorgen wakker met "Volwassen" in mijn hoofd. Ik moest en zou dus hier posten. Wat was deze cd leuk, ik kan ze nog allemaal meeblèren.

avatar van wizard
In tegenstelling tot KvK 11 kan ik dit album niet helemaal meezingen, wellicht omdat ik (of mijn broertje?) deze cd kreeg toen ik ook wat interesse begon te krijgen in de cd’s van mijn vader en dus (relatief) niet zoveel naar KvK 13 heb geluisterd. Toch vind ik deze cd qua kwaliteit en aanstekelijkheid weinig onderdoen voor KvK 11, en met Als we jou niet hadden gehad staat hier mijn favoriete KvK-liedje op: Lariekoek en Apekool en De Vlooienmars vind ik ook hele fijne/grappige liedjes. De Zilvermijn vond ik destijds een deprimerend, donker nummer, en dat is na 20 jaar nog steeds zo eigenlijk.

Na dit album heb ik wellicht nog de tv-uitzending van KvK 14 gekeken, hoewel ik van dat album in ieder geval de titels niet meer herken. Nieuwe cd’s van KvK zijn niet meer met de Pakjesboot mijn kant opgekomen. Voor dit album 3.5*, deels uit jeugdsentiment.

3.5*

avatar van Madjack71
Onlangs de KvK cd box 30jaar voor een schappelijk prijsje op de kop getikt, zodat de kinders tijdens langere autoritten ook wat vermaak hebben. Zelf heb ik deel 1 bewust meegemaakt en destijds op lp gekocht. Maar vind van de latere delen t/m 7 nog wel andere leuke liedjes bij zitten. De laatste delen lijken ingeboet te hebben aan composities en tekst en meer gericht op de fun, wat ook niet verkeerd is. Dit deel herbergt best nog wel leuke liedjes; Lariekoek en Apekool, Volwassen, Roddelkampioen en Gluren bij de Buren. Maar met een vlooienmars en de tafel van 13 o.a., doen ze ook mijn kinderen geen plezier. Als geheel nog wel een leuk deel.

Ted Kerkjes
Erg tegenvallend album.
De beste nummers vind ik Als we jou niet hadden gehad, Vuur en vlam en Mijn vader is een ster. De andere nummers zijn dan ook echt bagger. Neem nou zo'n liedje als De Vlooienmars of De Tafel Van Dertien... De tekst van De Tafel Van Dertien is van Theo Olthuis, een prima dichter, maar zijn gedichten lenen zich niet zo voor muziek, dus je moet als componist eigenlijk met je handen van zo'n tekst afblijven. Of je moet Harry Bannink of Joop Stokkermans heten.

Zonde.

Ted Kerkjes
Ted Kerkjes schreef:
Of je moet Harry Bannink of Joop Stokkermans heten.
Of Herman van Veen: Herman van Veen • Kusje.

avatar van Brunniepoo
Mijn jongere collega's wezen mij erop dat dit de leukste Kinderen voor Kinderen zou zijn. Ik kan dat niet beoordelen, want ik ken de edities na deel 13 niet, maar dit is ontegenzeggelijk de leukste tot dan toe.

Lariekoek en Apekool, Als We Jou Niet Hadden Gehad, Gewoon Te Gewoon, Vuur en Vlam en Gluren bij de Buren horen bij de beste Kinderen voor Kinderen-nummers en de meeste andere nummers zijn ook plezierig luisterbaar. Geen idee wat het geheime recept van dit deel is, maar de melodieën en koortjes kloppen op de een of andere manier gewoon vaker dan op de voorgangers.

Deze plaat is een en al jeugdsentiment voor mij! Met name de tv-special rond deze cd met Sylvia Millecam en Erik van Muiswinkel heb ik als kind destijds grijs gekeken.

Favoriete nummers voor mij zijn Zilvermijn, Als We Jou Niet Hadden Gehad, en Mijn Vader Is Een Ster. Met name door dat laatste nummer kan ik nog altijd best ontroerd raken. Voor mij een van de beste nummers ooit geschreven over het verlies van een ouder.

Zilvermijn heb ik altijd een mysterieus en interessant nummer gevonden. Het paste eigenlijk ook niet echt in het verhaal van de tv-special, maar het zit wel goed in elkaar met die jazzy invloeden.

Als ik af en toe in een nostalgische bui heb ik weleens de neiging om deze plaat weer op te zetten, en binnen mum van tijd ben ik weer kind in het begin van de jaren ‘90. Blijft voor mij dan ook altijd speciaal

avatar van hrmnbstr
davert89 schreef:
Zilvermijn is inderdaad een heel intrigerend nummer. In dit artikel van Feike Dietz en Laurens Ham, uit een zeer boeiende serie artikelen over Kinderen voor Kinderen, wordt het nummer heel interessant geïnterpreteerd: Leren voor roem en voor poen | De Groene Amsterdammer

hrmnbstr schreef:
Zilvermijn is inderdaad een heel intrigerend nummer. In dit artikel van Feike Dietz en Laurens Ham, uit een zeer boeiende serie artikelen over Kinderen voor Kinderenurl]

Dank voor de tip! Leuk om te lezen!