Lou Barlow - Reason to Live (2021)

Label: Joyful Noise

1. In My Arms (2:35)
  2. Reason to Live (3:16)
  3. Why Can’t It Wait (2:53)
  4. Love Intervene (3:21)
  5. Privatize (2:53)
  6. I Don’t Like Changes (3:39)
  7. Clouded Age (3:26)
  8. Over You (1:34)
  9. How Do I Know (1:28)
  10. Cold One (2:25)
  11. Thirsty (1:49)
  12. Maumee (1:50)
  13. Lows and Highs (2:36)
  14. Paws (2:16)
  15. Tempted (2:00)
  16. All You People Suck (2:59)
  17. Act of Faith (3:00)
avatar van AOVV
Verrassend fijn rustpunt, dit nieuwe album van Lou Barlow (ook bekend van Dinosaur Jr. & Sebadoh). Veelal korte liedjes die eerder zalven dan slaan, maar niet voorbijgaan zonder indruk te maken. Ideaal luistervoer om bij tot rust te komen!

3,5 sterren

de goede oude lo-fi Lou Barlow maar met hi-fi opnamemateriaal: veelal accoustische liedjes die helemaal de sfeer van oudere platen oproept: heerlijk!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lou Barlow - Reason To Live - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Lou Barlow - Reason To Live
Lou Barlow heeft een staat van dienst waar je U tegen zegt, maar het heilige vuur is nog lang niet gedoofd, wat de Amerikaanse muzikant ook weer laat horen op zijn nieuwe soloalbum

Zo langzamerhand weet ik wel wat ik van Lou Barlow kan verwachten. Lo-fi popliedjes zonder opsmuk, maar vol verrassing en ook nog eens onweerstaanbaar lekker. Ook op Reason To Live staan er weer 17 en ze schieten alle kanten op. Naarmate het album vordert klinkt het thuis tijdens de lockdown opgenomen album steeds lekkerder, maar laat Lou Barlow ook horen hoe veelzijdig hij is. In eerste instantie lijkt het een typisch Lou Barlow album dat in het verlengde ligt van zijn voorganger, maar ik begin toch steeds meer moois en bijzonders te ontdekken op een album dat nog maar eens illustreert dat Lou Barlow nog altijd een groot muzikant is.

De Amerikaanse muzikant Lou Barlow heeft een CV om bang van te worden, maar toch staat zijn nieuwe soloalbum niet hoog genoteerd in de lijstjes met de belangrijke releases van deze week. De muzikant die deel uitmaakte van roemruchte bands als Folk Implosion, Sebadoh, Sentridoh en natuurlijk Dinosaur Jr. heeft echter een aantal interessante soloalbums op zijn naam staan.

Lou Barlow, die een paar weken geleden nog schitterde op het geweldige nieuwe album van Dinosaur Jr., brengt zo eens in de vijf jaar een soloalbum uit. Het deze week verschenen Reason To Live is de opvolger van het in de herfst van 2015 verschenen Brace The Wave, dat me destijds uitstekend beviel. Ook Reason To Live bevalt me prima. Het is misschien niet het meesterwerk in het oeuvre van Lou Barlow, maar de Amerikaanse muzikant is nog altijd in goeden doen en hierdoor interessanter dan het grootste deel van de concurrentie.

Reason To Live is gestoken in een zeer kleurige hoes, die wel wat lijkt op de hoes waarin het ook deze week verschenen album van black midi is gestoken, maar waar de Britse band het zoekt in complexiteit, zoekt Lou Barlow het in de eenvoud, althans zo lijkt het. De Amerikaanse muzikant jaagt er in ruim 40 minuten maar liefst 17 songs doorheen en het zijn stuk voor stuk typische Lou Barlow songs.

Het rammelt en het schuurt, maar het zijn ook songs met heerlijk gitaarwerk, met geweldige melodieën en met de zo herkenbare stem van Lou Barlow. Het zijn songs die soms wat fragmentarisch over komen, zoals dat ook hoort in de lo-fi, maar het zijn ook songs die zich snel opdringen en die stuk voor stuk iets laten horen waar ik blij van word.

De Amerikaanse muzikant maakte het album tijdens de Amerikaanse lockdown, nam nagenoeg alle instrumenten voor zijn rekening en speelde het album thuis in. Reason To Live klinkt hier en daar als huisvlijt, maar naarmate het album vordert zit het steeds knapper in elkaar en klinkt het steeds beter. Enig gevoel van huisvlijt past bovendien wel bij de muziek die Lou Barlow maakt.

Het doet me af en toe wel wat denken aan de laatste albums van Guided By Voices, al is het maar omdat de stem van Lou Barlow, net als die van Guided By Voices voorman Robert Pollard, af en toe tegen die van Peter Gabriel in zijn jonge jaren aan kan schuren, zeker als er een heel klein beetje prog of folk opduikt in de muziek op het album.

Het gekke is dat ik Reason To Live bij eerste beluistering vooral een oerdegelijk Lou Barlow vond, maar hoe vaker ik naar het album luister, hoe mooier ik het vind. De Amerikaanse muzikant heeft zijn nieuwe album met relatief eenvoudige middelen en een beperkt arsenaal aan instrumenten in elkaar gesleuteld, zodat alles aan komt op zijn prestaties als zanger, muzikant en songwriter. Op alle drie de competenties scoort Lou Barlow hoog.

Reason To Live is een lekker gevarieerd album dat maar in beperkte mate lijkt op zijn voorgangers zonder de muziek die Lou Barlow de afgelopen decennia maakte te vergeten. Het is een album dat best een lockdown album genoemd mag worden en het is er een waarvan er, nu de coronapandemie op zijn einde loopt, veel te weinig zijn gemaakt. Alle reden dus om wel druk te doen over het nieuwe soloalbum van de geweldige muzikant Lou Barlow. Erwin Zijleman