Ishmael Ensemble - Visions of Light (2021)

Electronic / Jazz

4. Soma Centre (5:16)
  5. Empty Hands (4:32)
  6. Looking Glass (4:11)
  7. Morning Chorus (5:29)
  8. Visions of Light (2:46)
  9. The Gift (4:20)
  10. January (5:04)
avatar van Mssr Renard
Deze plaat is net uit en heeft al een niet misselijke eindscore, terwijl voorgaand werk erg goed was en ook best een hoge eindscore heeft.

Wellicht ontdekken mensen deze band nog en wordt de score hoger. Ook hier weer een fijne mix van ambient/electronic en moderne jazz met een snufje acidjazz/r&b/soul en zo nu en dan gewoon jazzpunk Flink wat dymaniek. Misschien wel waard om op LP binnen te halen, maar we zien wel.

avatar van AOVV
Prettig plaatje, inderdaad. Ligt aangenaam in het gehoor en klinkt over het algemeen vrij rustig (of rustgevend, zo je wil), terwijl de subtiele triphop-invloeden wel voor een snuifje spanning zorgen hier en daar. De zang voegt zeker wat toe, vooral Empty Hands en January weten me te bekoren.

3,5 sterren

avatar van Mssr Renard
Ik vond de voorganger wel een slag beter. Misschien omdat het me meer verraste?

avatar van ArnoldusK
Ik zat in een Spotify-loop rondom The Smile en raakte zo in aanraking met Ishmael Ensemble. En niet onterecht. Flinke, strakke drumpartijen en veel gezwier van blazers, electronica en consorten. Ik hoor flarden Jon Hopkins, The Mysterons en een bietje Björk. Album gaat echter van hot naar her en is niet consistent. Aandacht verslapt wat tegen het eind. Nummers 2 tm 4 zijn de prijsnummers wat mij betreft.

avatar van Mssr Renard
De voorganger is ook iets beter. Maar het is maar net waarnaar je op zoek bent. Ik ken The Smile niet, dat is toch een Radiohead-spin-off?

De drummer komt uit de Londonse jazzscene. Speelt in bands als Ill Considered en Wildflower en Sons of Kemet. Erg gave bands, maar wel heel anders dan Ishmael Ensemble.

avatar van spoon
1,5
Spotify denkt (al een jaar) dat dit album echt iets voor mij is. Ik snap waarom. Prettig en prima te verteren album, klinkt veelzijdig, beetje dance jazz, electronic, R&B... Je kunt het eigenlijk aan een ieder met enig ontwikkelde en/of brede muzieksmaak aanbieden.
Dat is ook het probleem wat ik met dit soort muziek heb. Karakter en richtingloos en een soort 'alternatieve' middelmatigheid.
Geen straf om te beluisteren, maar toch een hoog irritatie gehalte bij mij om bovenstaande redenen.

Ik geef het geheel willekeurig 1,5*
Kan ik gewoon doen als mens zijnde