Edgar W. Froese - Macula Transfer (2005)

Duitsland

3. PA 701 (8:47)
  4. Quantas 611 (5:59)
  5. IF 810 (3:55)
avatar van Gerards Dream
Dit is een zeer fraaie her-uigave van het derde solo album van Edgar Froese. Hetgeen inhoud dat alles opnieuw door het mengpanel is gehaald waardoor het weer jaren mee kan gaan.

Op dit album van de Tangerine Dream frontman zijn de titels van de tracks gebaseerd op de vluchtnummers die zijn band naar de plaats van bestemming bracht tijdens de tour van 1976. Met de ogen dicht en een beetje fantasie zit ik zo in een groot vliegtuig en voel de vrijheid van het reizen. Daarnaast is ook een zekere spanning te horen of alles wel goed gaat. Vooral het einde van AF 765 is behoorlijk spannend te noemen.

Maar bovenal is het erg lekkere muziek om met de ogen dicht er helemaal in op te gaan. Mooi wijdse landschappen komen bij mij op en zie de wereld onder mij in de wolken verdwijnen. Daarnaast is de gitaar van Froese erg goed te noemen. Kortom; een heerlijk album, alleen een beetje te kort, maar toen het origineel uitkwam kon je nog niet sparen voor Air Miles dus vandaar.

tangmaster
Het klinkt goed dit toch sterk bewerkte album in vergelijking met het album uit 1976. Alles is anders en zo heb je 2 geweldige platen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het oude album, dat klinkt gewoon een stuk rauwer. Maar goed met alle vernieuwingen op deze schijf kan ik heel goed omgaan.

avatar van Gerards Dream
De originele versie uit 1976 ken ik niet, maar deze her-uitgave bezorgt mij wel een goed gevoel van even los te zijn van het aardse. Daarnaast doet het mij beseffen dat Edgar Froese een vulkaan is van ideeën die maar niet lijken op te houden.

avatar van Cellulord
Ik wist niets van deze herbewerking (remix?). Gister nacht "Macula Transfer" nog eens opgelegd en had enkelle malen dezelfde gedachte:
Gerards Dream schreef:
Edgar Froese een vulkaan van ideeën die maar niet lijken op te houden.
Soms misschien te veel ideeën in een track waardoor het soms ietwat onsamenhangend klinkt. Maar o.h.a. kon dit de pret niet drukken.