Quivers - Golden Doubt (2021)

Australiƫ
Label: Bobo Integral

1. Gutters of Love (4:04)
  2. When It Breaks (3:48)
  3. Hold You Back (3:50)
  4. Nostalgia Will Kill You (3:37)
  5. Chinese Medicine (4:02)
  6. You're Not Always on My Mind (3:43)
  7. Videostores (4:38)
  8. Overthinking (3:05)
  9. Laughing Waters (5:52)
  10. Golden Doubt (3:46)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Quivers - Golden Doubt - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Quivers - Golden Doubt
Of we in 2021 de voorspelde Summer Of Love krijgen zal de tijd leren, maar de perfecte soundtrack voor deze Summer Of Love is er en is van de hand van de Australische band Quivers

Ik heb al decennia lang een ongelooflijk zwak voor de geweldige popsongs van de Australische band The Go-Betweens. Hiervoor moet ik diep in de archieven duiken, maar gelukkig zijn er ook volgelingen als Quivers, dat met Golden Doubt een onweerstaanbaar lekker album aflevert. Het is een album dat herinnert aan The Go-Betweens, maar er duikt nog een heel rijtje andere grote namen op bij beluistering van de muziek van de band uit Melbourne. Op hetzelfde moment maakt Quivers zorgeloze pop die driftig strooit met zonnestralen en die op buitengewoon aangename wijze vermaakt. Het is muziek om 40 minuten heel blij van te worden en hierna zet je Golden Doubt gewoon nog eens op.

Golden Doubt is dit jaar al het tweede album van de Australische band Quivers dat mij weet te bereiken. Eerder dit jaar verscheen immers Out Of Time, dat een integrale remake is van R.E.M.’s gelijknamige album uit 1991. Het is echt een geweldige remake, al is Out Of Time van R.E.M. wat mij betreft ook een album waar je van af moet blijven. De versie van de Australische band maakte me echter wel nieuwsgierig naar andere muziek van Quivers en die verscheen deze week.

Quivers debuteerde in 2015 al in een andere samenstelling en met een album dat ik in ieder geval nooit heb opgemerkt, maar het deze week verschenen Golden Doubt is absoluut de moeite van het ontdekken waard. De uit twee mannen en twee vrouwen bestaande band uit Melbourne grossiert op haar nieuwe album immers in muziek die overloopt van de zonnestralen en daarom perfect kleurt bij het huidige seizoen.

Het is muziek die goed past in het hokje “jangle pop”, maar bij beluistering van Golden Doubt heb ik ook direct mooie herinneringen aan flink wat memorabele albums uit mijn platenkast, waarbij de albums van de eveneens Australische band The Go-Betweens vooraan staan, maar waarin ook flink wat invloeden van R.E.M. opduiken en bovendien invloeden van een aantal memorabele bands uit de Nieuw-Zeelandse stal van Flying Nun Records zijn te horen.

Met het noemen van dit soort namen leg ik de lat direct erg en misschien zelfs wel onrealistisch hoog voor Quivers, maar de Australische band kan het aan. Golden Doubt staat namelijk vol met onweerstaanbaar lekkere popliedjes en het zijn popliedjes die de zomer stevig omarmen.

Vergeleken met het genoemde vergelijkingsmateriaal klinken een aantal songs van Quivers net wat lichtvoetiger. De band uit Melbourne prefereert zoet boven bitterzoet en schuwt hier en daar ook een randje kitsch niet, maar tegenover de misschien net wat te lichtvoetige en zoete songs staan een aantal juwelen van songs. Ook met de lichtvoetige songs is overigens helemaal niets mis, want op de zomerdagen van het moment gaan ze er in als koek.

Quivers weet uitstekend hoe een nagenoeg perfecte popsong moet klinken, maar de Australische band heeft ook een geluid dat past binnen de jangle pop, met hier en daar uitstapjes richting de rijk georkestreerde pop van een band als Belle & Sebastian. Op een album dat in het hokje jangle pop past is het gitaarwerk natuurlijk heerlijk, maar ook de keyboards springen steeds op aangename wijze in het gehoor.

Wanneer de mannelijke vocalen domineren hoor je af en toe toch stiekem het bitterzoete van The Go-Betweens, maar de koortjes van de twee vrouwelijke leden van de band geven de muziek van Quivers steeds weer een aangenaam en zorgeloos karakter.

Quivers maakt het soort muziek dat in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk momenteel nauwelijks meer gemaakt wordt, maar aan het andere eind van de wereld weten ze er gelukkig nog wel raad mee.

Quivers heeft met Golden Doubt de soundtrack van een mooie zomer gemaakt en het is een soundtrack die verrassend goed op smaak blijft. En als ik dan even toe ben aan iets anders, gooi ik ook de versie die de band maakte van R.E.M.’s Out Of Time er nog even tegenaan, want die klinkt toch ook bijzonder lekker. Wat een leuk bandje. Erwin Zijleman

avatar van Mausie
You're Not Always on My Mind, puik staaltje jangle pop!

avatar van oftewel
Wat een pareltje. Perfecte popliedjes, koortjes, jangle gitaartje, man ik smelt! Laat het buiten maar regenen, deze plaat redt de zomer.

avatar van luigifort
OMG, dit klinkt heerlijk en veelbelovend en ze hebben dit jaar de hele Out of Time gecoverd en uitgebracht johan de witt

avatar van johan de witt
Pff wat een ontdekkingen! Morgen eens checken

avatar van luigifort
Jangle is alive and kicking

avatar van johan de witt
Go-B’s worden zelfs genoemd

avatar van vigil
Is het 6de nr een reactie op de PSB hit luigifort?

avatar van vigil
Wel een goed nr trouwens!