Jesse Marchant - Antelope Running (2021)

Canada
Folk / Rock
Label: Antifragile

1. Hard to Say the Meaning (3:40)
  2. Go Lightly (5:11)
  3. An Accident (From 3 Perspectives) (4:43)
  4. Dirty Snow (4:32)
  5. Antelope Running (7:45)
  6. Hatchet of Destiny (3:42)
  7. Century (5:47)
  8. Challenger (3:53)
  9. Far Away / Heartache (5:05)
  10. I Never Knew (4:28)
  11. The Stream Rushes On (4:58)
avatar van philtuper
De eerste twee singles beloven heel veel goeds. Zowel Go Lightly als An Accident zijn weer prachtig melancholisch zoals alleen Jesse Marchant dat kan. Zijn stemgeluid is echt fantastisch. Zijn songs hartverscheurend maar o zo mooi. Erg benieuwd naar dit album!

avatar van clayhill
Hier kan ik me weer ontzettend op verheugen, eerste twee vrijgegeven nummers inderdaad prachtig. Besteld !

avatar van 4addcd
Album inmiddels te bestellen en zelfs tickets te koop voor 2 optredens in Nederland in oktober dit jaar. Ik ben er weer bij, dat staat vast!

avatar van clayhill
Album besteld, tickets binnen !

avatar van Tonio
Fijn: een nieuwe Marchant! Album inmiddels drie keer beluisterd en ik wordt er heel blij van. Nou ja, "blij" is eigenlijk niet het juiste woord: de muziek van Jesse leent zich nou niet bepaald voor een feestje. Zo ook dit album.

Opvallend dat nu - aan het (voorlopige?) einde van de corona-periode - albums uitkomen die je eerder in de herfst en winter zou verwachten. Mooie, melancholieke en soms zelfs donkere muziek en thema's, zoals op de albums van Deep Dark Woods, Adrian Crowley, The Mountain Goats, Chris Eckman en Benjamin Francis Leftwich.

Maar wat is het weer fraai! De tijd zal het leren maar het zou goed kunnen dat hij het belachelijk goede niveau van zijn titelloze album uit 2014 evenaart, zo niet overtreft.

avatar van Jeanne d’Arc
Lekker plaat, zeker voor de ochtend en avond.

avatar van Broem
Tijdje moeten wachten op het hele album. Ontzettend naar uit gekeken. Beide singles beloofden veel en dat was terecht. Jesse brengt met zijn fraaie stem en doordachte arrangementen een topalbum uit. Soms pakt een artiest je omdat… Tja, gevoel is belangrijk en dat is ook nu weer een voltreffer bij Broem. Het nummer Snow Chicago van zijn Jesse Marchant - Jesse Marchant (2014) uit 2014 is een all-time favoriet hier. Op dit album is dat het titelnummer Antelope Running. Wat een juweeltje is dat en verslavend goed. Jesse brengt niets vernieuwends met dit album en dat is maar goed ook. Ook hier inmiddels tickets voor 12 oktober binnen.

avatar van brt
brt
Prachtige songs weer op dit album. Ik was een beetje aan het afhaken nav zijn laatste platen maar hij heeft me nu weer helemaal bij de strot. Ook de productie en mix is werkelijk fenomenaal; het klinkt echt fantastisch.

Ik begin met **** en dat kan nog stijgen.
Teksten zijn ook erg mooi en te lezen op zijn site!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jesse Marchant - Antilope Running - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Jesse Marchant - Antilope Running
De Canadese singer-songwriter Jesse Marchant maakte op mij nog geen onuitwisbare indruk, maar Antelope Running is een prachtig album vol sfeervolle song en uitstekende zang

Laat Antelope Running van Jesse Marchant uit de speakers komen en je hoort in eerste instantie een tijdloos singer-songwriter album dat ook een aantal decennia oud kan zijn. De Canadese muzikant blijkt echter van vele markten thuis en kan ook uit de voeten met broeierige klanken en jazzy accenten. En zo klinkt het vijfde album van Jesse Marchant steeds weer wat anders, met een fraaie instrumentatie, uitstekende zang en sterke songs als constanten. Jesse Marchant beschikt over een karakteristieke stem, maar het is ook een hele mooie stem, die het album voorziet van overtuigingskracht. Ik was direct om, maar dit album wordt alleen maar mooier.

Antelope Running is al het vijfde album van de Canadese muzikant Jesse Marchant. Van de vorige vier heb ik er volgens mij een of twee beluisterd, maar ze zijn me eerlijk gezegd niet bij gebleven. Het is allemaal anders met Antelope Running, dat me direct bij eerste beluistering zeer goed beviel en dat inmiddels een trouwe gast is hier in huis.

Jesse Marchant maakt op zijn nieuwe album vooral tijdloze singer-songwriter muziek. Het is muziek die net zo goed uit het heden kan komen als een paar decennia oud kan zijn, maar de tegenwoordig vanuit New York opererende Canadese muzikant heeft ook een duidelijk eigen geluid, dat niet direct associaties oproept met alles dat er al is in het genre.

Dat eigen geluid dankt Jesse Marchant in eerste instantie aan zijn bijzondere stem. Het is vaak een wat hoge stem, maar de zang op Antelope Running is behoorlijk gevarieerd. De Canadese muzikant heeft niet alleen een bijzondere stem, maar is ook een getalenteerd zanger, die er steeds weer in slaagt om zijn songs op te tillen met prima vocalen en een gevoelige voordracht.

Met de zang zit het wel goed op Antelope Running, maar ook in muzikaal en productioneel opzicht is het nieuwe album van Jesse Marchant een interessant album. Antelope Running is voorzien van een mooi warm geluid, waarin flink wat instrumenten een plek hebben gevonden. Het is een vol geluid dat prachtig past bij de uitstekende stem van Jesse Marchant en het is bovendien een geluid waarmee Antelope Running zich weet te onderscheiden van andere albums in het genre.

Welk genre dat is, is niet eens zo heel makkelijk te zeggen. Jesse Marchant sluit met zijn vierde album nadrukkelijk aan bij de tijdloze singer-songwriter muziek die we sinds de jaren 70 kennen, maar ik hoor ook wel wat invloeden uit de Britse folk in zijn muziek, terwijl ook de Amerikaanse rootsmuziek zijn invloed heeft gehad op de songs op het album. Jesse Marchant heeft al deze invloeden op knappe wijze aan elkaar gesmeed, waardoor ik niet direct relevant vergelijkingsmateriaal paraat heb.

Vergelijkingsmateriaal zou ook niet lang relevant blijven, want Antelope Running verschiet makkelijk van kleur. Zeker wanneer prachtige en zeer sfeervolle blazers worden toegevoegd aan de muziek van Jesse Marchant of wanneer het volle geluid plaats maakt voor zeer subtiele klanken, heeft Antelope Running opeens een ingetogen en wat broeierige sfeer met hier en daar een vleugje jazz.

De ingetogen songs zijn voor mij de hoogtepunten op het album, maar Jesse Marchant doet op zijn nieuwe album niets fout en weet je steeds weer op net wat andere wijze te betoveren. Het in de New Yorkse Catskill Mountains opgenomen album straalt rust en ruimte uit, maar Antelope Running is op hetzelfde moment een album dat zich genadeloos opdringt en dat vervolgens alleen maar mooier en indrukwekkender wordt door de prachtige zang en de vele wonderschone accenten in de instrumentatie op het album.

Ik heb natuurlijk ook direct geluisterd naar de vorige albums van de Canadese muzikant, maar Antelope Running springt er voor mij toch wel wat uit, al is het maar vanwege de werkelijk prachtige klanken en de bijzondere sfeer. Het is nog niet alles, want Jesse Marchant schrijft ook nog eens geweldige songs. Het nieuwe album van Jesse Marchant verscheen vorige week in een week met enorm veel releases, maar dit album is echt veel te mooi om te laten liggen. Erwin Zijleman

avatar van 4addcd
Ik heb er naar uitgekeken en de verwachtingen zijn moeiteloos waargemaakt. Dit is weer een album met tijdloze nummers om bij weg te dromen gedragen door de prachtige stem van Jesse. De meeste nummers gaan er in als zoete koek, maar sommige andere hebben wat meer tijd nodig om in je hoofd te laten kruipen. Als ik het album van 2014 als debuut beschouw zijn er voor mij 3 belangrijke verschillen;
-verstond je in 2014 nauwelijks wat Jesse zong, nu is het soort accent weg en hoef je de teksten er niet meer bij te pakken. Heerlijk!
-vergeleken met 2014 is het indie gehalte zo goed als verdwenen. Nóg meer downtempo en geen vervormde en rauwe elektrische gitaargeluiden meer. Nou ja, als je heeeeeel goed luistert soms vaag als ‘bijgeluid’. Ik mis die pittige nummers wel eerlijk gezegd.
-er zijn meer instrumenten toegevoegd en nadrukkelijk te horen zoals klarinet en contrabas. Past uitstekend bij zijn muziek en maakt het wat meer ‘puur’.
Al met al toch weer grote klasse van Jesse. Blijft vreemd dat zo goed als niemand hem kent en zijn muziek zo goed als nergens te koop is. Ik waardeer het album heel voorzichtig met 4 sterren, maar weet eigenlijk dat er meer in het vat zit voor deze groeibriljant.

avatar van 4addcd
Nou, de opwaardering is er al. Tijd gehad om het album een paar keer écht goed binnen te laten komen. Prachtig! Halve ster verwijderd van volle score omdat ik het rauwe randje een beetje mis.

avatar van Savant
Een meer dan geweldige plaat, wellicht zijn meest volwassen, afgewogen werkstuk. Zijn stem grijpt me elke weer. Ook val ik enorm voor de mooie inkleuring van zijn liedjes, die niet altijd voor de hand ligt, maar precies past. Voorlopige favorieten zijn Dirty Snow, Antelope Running, The Stream Rushes On. Maar de rest zit er echt héél, héél dichtbij. Een parel die mijn top 3 zeker gaat halen dit jaar!

erwinz schreef:

Als het titelloze album uit 2014 je niet is bij gebleven, heb je het waarschijnlijk niet geluisterd. Dat begint namelijk met het onuitwisbare Words Underlined, in mijn ogen het mooiste nummer dat ie ooit heeft gemaakt. Die langzaam wegebbende outtro die niet lang genoeg kan duren. Geniale song!

Vanavond mag ik hem weel live gaan bewonderen in Merleyn, Nijmegen. Ontiegelijk veel zin in!

[quote]philtuper schreef:

Enne... Hoe vond je zijn concert?

avatar van philtuper
Net een tikje minder speciaal dan zijn eerste optreden 2 jaar eerder maar nog steeds heel mooi. Jesse heeft echt een fantastische stem, een stem die mij doet denken aan Jim James van My Morning Jacket. Vond het wederom geweldig om te zien hoe hij in zijn eentje de zaal muisstil weet te krijgen.
Geen Snow Chicago maar wel Antelope Running en mijn all-time favorite Words Underlined.

avatar van Broem
Vond het ook erg goed. De variatie met al die instrumenten is erg knap. Zijn stem blijft echter zijn krachtigste instrument. Erg mooi.

Heb Jesse nog gesproken na afloop (vinyl gekocht en laten signeren - fanboy he) Ik vroeg hem waarom hij Snow Chicago niet had gespeeld. Hij gaf aan dat hij nog geen mooie solo-versie van dat nummer kan spelen. Het is echt een nummer om met de hele band te spelen vertelde hij. Sympathieke gast die Jesse.

avatar van philtuper
Wist niet dat je er was, ik zou zweren dat ik zo'n getatoeëerde kop wel zou herkennen!
Was je er de vorige keer in Merleyn niet ook bij en hadden we de zelfde discussie? Grappig. Online kom je elkaar tegen op dit platform maar live weet je niet van elkaar hoe iemand er uit ziet...

Maar ja, Snow Chicago zou natuurlijk fantastisch zijn (en volgens mij ook heel goed solo uit te voeren maar dat ter zijde). Ik vroeg waarom ie geen vinyl had van de laatste. Die andere had ik nl al. Helaas is vinyl dus schaars en populaire bands krijgen voorrang (fuck you Coldplay!). Ik heb daarom maar een gesigneerde cd-versie gekocht. Doet het lekker in de auto!

En ja, zeer zeker een sympathieke gast, en zeer bescheiden ook. We hebben al gezegd 'tot volgend jaar!'

philtuper schreef:

Zocht zelf een konijntje maar zag niks rondhuppelen Was er de vorige keer niet bij. Zeer de moeite waard deze artiest. Very nice.

avatar van philtuper
Haha! Konijntje stond helemaal vooraan zijn vriendin in bedwang te houden...

avatar van 4addcd
Ik kan alleen maar beamen dat Jesse live écht top is. De sfeer die zijn muziek uitademt weet ie in zijn eentje perfect neer te zetten waarbij zijn stem het belangrijkste instrument is. Ik was bij beide optredens en die waren in een paar opzichten verschillend;
-Geluid (vooral mid/laag) in Paradiso harder. Moest ook wel vanwege het geluid in naastgelegen grote zaal. Merleyn klonk wat intiemer.
-Sfeer (licht, decor etc.) in Paradiso beter
-Verschillende setlist en langer optreden in A’dam.
-In Paradiso geen geroezemoes achter in de zaal
Van beide optredens zeer genoten. Zeer sympathieke gast die in z’n eentje(!) met al z’n spullen in een busje Europa doorkruist. Verdient absoluut meer aandacht en airplay. Van de andere kant wil ik m een beetje ‘voor mezelf houden’ en vind ik deze intimiteit helemaal geweldig.

Antelope running groeit als album nog steeds. Heel veel gevoel voor detail te horen als je beschikt over een fijne koptelefoon of een goeie installatie. Voor mij als ondernemer heeft zijn muziek me veel troost geboden het afgelopen 1,5 jaar.