Buckshot LeFonque - Music Evolution (1997)

Hip-Hop / Jazz
Label: Columbia

1. Here We Go Again (2:27)
  2. Music Evolution (4:59)
  3. Wasineveritis (0:15)
  4. James Brown, Pt. I & II (4:56)
  5. Another Day (3:35)
  6. Try These On (5:44)
  7. A Buckshot Rebuttal (0:23)
  8. My Way (Doin' It) (4:08)
  9. Better Than I Am (5:02)
  10. Paris Is Burning (0:26)
  11. Jungle Grove (4:45)
  12. Weary with Toil (5:02)
  13. Black Monday (5:55)
  14. Phoenix (6:06)
  15. Samba Hop (3:53)
  16. ...And We Out (1:46)
Hele gave muziek, echte hoogstandjes zitten ertussen (onder andere Jungle Grove met die supersnelle blazers) en over het algemeen een aangename mix van hiphop, jazz en zelfs rock hier en daar.

roeland
Die hoogstandjes zijn er zeker, de eerste 5 nummers en nog een paar erna,
maar die andere niet-hoogstandjes vallen zwáár tegen zeg..
goedkope beats & refreintjes
met als dieptepunt 'my way'

avatar van monique
ik vindt another day nog steeds een steengoed nummer helaas ken ik de andere nummers op dit album niet moet ik hem toch maar eens gaan kopen

avatar van VanDeGriend
Andere nummers redelijk in het verlengde van Another Day.

avatar van Lukas
VanDeGriend schreef:
Andere nummers redelijk in het verlengde van Another Day.

Vind je, een groot deel is veel meer hiphop, terwijl Another Day meer soul/jazz is.

avatar van VanDeGriend
Lukas schreef:

Mmm, tis even geleden dat ik t gedraaid heb maar de hiphop factor ligt volgens mij niet zo hoog, al komt er wel eens een rapje voorbij? Toch meer associatie met soul en soft jazz. Niet dat dat er voor zorgt dat t opeens een geweldige plaat is. Beetje te slap allemaal.

avatar van FunkyMonk
Idd lekker nummertje; er bestaat toch ook (zeer vette) Premier remix van Music evolution, niet?

avatar van Dielie
heb hem ooit keer gehuurd, fantastisch mooie hoes mooier dan hun vorige plaat,

avatar van Dielie
ik moet eerlijk zeggen dat ik geen precies oordeel meer kan geven over de muziek, tis een tijdje geleden en ik weet dat ik er niet veel aan vond, maar heb hem destijds nooit veel geluisterd

EVANSHEWSON
Rick Hahn schreef:

Zo is dat. En met Another Day als onvergetelijk mooi nummer!

Dit is toch het Hobbygroepje van Branford Marsalis, niet ??

3.5 ster toch hoor.

***1/2

|Joël|
Van alle CD's die ik heb heeft deze één van de aller mooiste covers.
Het is trouwens niet Buckshot Lefonque zoals hier op musicmeter staat maar Buckshot LeFonque (zo staat het ook in het boekje van dit album). Dit album is een mooie mix van verschillende muziek stijlen. Ik vind dit album net zo goed Soul als Hip-Hop en Jazz aangezien er ook een aantal nummers wordt gezongen zoals Another Day. Van alle nummers die ik ken vind ik Another Day één van de aller mooiste, echt prachtige zang en instrumentaal past het er ook perfect bij. Intsrumentaal klinkt My Way (Doin' It) Rock achtig met rap eroverheen. Er zit daardoor afwisseling in de nummers en toch blijft dit album een mooi geheel.

avatar van LeRoi
Zekerrrrr een heel behoorlijke plaat met heeeeeel aardige nrs. als Samba Hop, Another Day en Music Evelution...

avatar van Reijersen
Dit is dus gewoon een lekker plaatje. Niks meer en niks minder. Het is nergens tergend slecht of wereldverheffend goed. Maar het is gewoon een lekker plaatje.

avatar van Rhythm & Poetry
Buckshot LeFonque is een mengelmoes van verschillende genres. De twee die er het meest in voorkomen zijn Jazz en Hiphop, daarnaast kent de groep invloeden als Soul, Rock en R&B. DJ Premier had een belangrijk aandeel bij het maken van het debuut album, dit album leunt meer op Frank McComb, zanger van de band.

Ik ben aan het eerste album nog niet toegekomen, maar ben zeker van plan die in de toekomst een kans te geven. Over dit album ben ik goed te spreken. En daar hebben de producties een belangrijk aandeel in. Het oldskool gescratch komt er in voor, het gebruik van de live instrumenten mag ook niet ontbreken. Music Evolution is daar een uitstekend voorbeeld van. De blazers maken voor mij het nummer compleet.

Na een skit is het de beurt voor een instrumentale ode aan het adres van James Brown, prachtig saxofoon spel en een heerlijk relaxt nummer. Toch zijn beide voorbeelden die ik genoemd heb niet de absolute hoogtepunten. Deze eer gaat voor mij naar Another Day. Waar een uitblinkende zanger te horen is, deze klassieker levert mij dan ook altijd weer kippenvel op.

En mede door dit soort nummers is dit album een aanrader voor de liefhbber van de genres jazz, hiphop en soul. De combinatie tussen de nummers met zang en de instrumentale wordt goed uitgevoerd. Na het spetterende hoogtepunt is het even afblazen met Try These On. De verschillende blazers en het beetje gescratch worden keurig uitgevoerd.

Toch vind ik het tweede deel van de cd wat minder, met name het geexperimenteer met rock op het nummer My Way vind ik geen goede combinatie. Maar door het nummer Black Monday komt het album weer in een goede flow terecht. Een rustige productie met daar over heen uitstekende raps als:

''Visions of unity//Strong in the community//The same song sung for diplomatic immunity, Is soon to be reality//Not just a formality, an actuality// Built strong by our morality.''

En zo komen de luisteraars die houden van leuke en/of sterke lyrics ook aan hun trekken. De afsluitende tracks krijgen van mij het predecaat goed. Data, de bonustrack, blinkt hier het meest van uit en kent uitstekende instrumentale.

Buckshot LeFonque is op dit album opzoek naar een goede balans tussen verschillende genres. Vaak weten ze deze ook te bereiken, enkele uitzonderingen zijn dan weer wat minder. Jazz en Hiphop een combinatie die voor mij vaak goed werkt. Op Music Evolution is dat niet anders. De mannen leveren goed werk op, een klassieker is het niet geworden.

avatar van unaej
Gevarieerde hip-hop-plaat met een jazzy randje, daar houden we wel van. Buckshot LeFonque houdt er (samen met Branford Marsalis?) een stevige vaart in, en maakt 'Music Evolution' lekker gevarieerd. Leuk!

avatar van ffwd
Ik heb deze cd voor het eerst gehoord toen Sinterklaas hem jaren geleden in een radio-interview als een van zijn favorieten liet draaien.
(dat was wel de enige echte televisie-sint)
Goede smaak, die Sint

avatar van thelion
ffwd schreef:
(dat was wel de enige echte televisie-sint)
Goede smaak, die Sint

Bram van der Vlugt bedoel je dus..........

Maar idd een zeer lekker relaxed album dit
Goede R&B en Soul........ Doet het meestal goed op een mooie zomer avond.

avatar van Chuck Taylor
Heerlijke cd met een mix van jazz, soul en hiphop.

avatar van Niek
Plaatje wat op het eerste gehoor leuk klinkt maar na een aantal luisterbeurten kom je (ik iig) erachter dat er niets spannends op te beleven is. Saai, met af en toe een opleving. Net niet genoeg voor een voldoende. 2,5 dus.

avatar van Shelter
Met Niek eens dat het een stuk saaier wordt na een tijdje en ook mee eens dat in het begin leuk klinkt. Alleen ik vind het wel nog voldoende, gewoonweg omdat er wel wat dope nummers op staan. Hetgeen wat saaier wordt blijft nog wel voldoende naar mijn mening. Eerste keer luisteren: 4* na een tijdje wordt het 3*
Dus ik ga voor 3,5* met nog steeds wel potentie om naar beneden te gaan.

avatar van NielsAp
Leuk plaatje. Behoort al een jaar of 10 tot mijn muziekcollectie. Naast het hitje Another Day, zijn de tracks My Way en Music Evolution erg leuk. Hoogtepunt is James Brown. De 'show-off' van Marsalis doet me goed.