Tangerine Dream - Dream Sequence (1985)

West-Duitsland
Electronic
Label: virgin

1. The Dream Is Always the Same (3:47)
  2. Phaedra (1:25)
  3. Rubycon Part One (Excerpt) (3:50)
  4. Stratosfear (Excerpt) (8:40)
  5. Choronzon (4:09)
  6. Cherokee Lane [Live] (8:12)
  7. Cinnamon Road (3:57)
  8. Kiew Mission (9:20)
  9. Ricochet Part Two (21:06)
  10. Cloudburst Flight (7:25)
  11. Force Majeure (6:27)

met Eduard Meyer

12. Tangram Part One (19:52)
  13. Beach Scene (6:45)
  14. Logos Part One (A) (5:10)
  15. Logos Part One (B) (5:32)
  16. Logos Part Two (2:48)
  17. Dominion (5:39)
  18. White Eagle (4:33)
  19. Love on a Real Train (3:56)
avatar van Gerards Dream
Even niet weten welk cd je van Tangerine Dream je wil draaien, ze hebben zo veel gemaakt, Dream Sequence biedt de oplossing. Op deze verzamelaar bestaande uit twee cd's komen alle successen voorbij uit hun roemruchte Virgin Records tijd. Het albun is weliswaar niet chronologisch samengesteld, maar dit kan het luistergenot niet bederven. Bij het luisteren naar dit album krijg ik het idee dat ik voor een smaakvolle ingerichte etalage sta, waarbij het water me in de mond loopt. Het verbaaasd me keer op keer hoe breed deze band georiënteerd is, van stevige dynamische werken tot verstilde tracks zoals White Eagle bijvoorbeeld.

tangmaster
Verbeterde versie van de '70-'80 box uit 1980. Alleen jammer dat deze 2 cd set niets bevat van Cyclone, voor de rest een aanrader voor wie kennis wil maken met de muziek uit virgin years van TD.

tangmaster schreef:

Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar ik denk te weten waarom er op op Dream Sequence niets staat van Cyclone. De reden is namelijk dat Edgar Froese zich voor dat album schaamde en er niet langer meer mee wil worden geassocieerd. In een interview wat ik in de jaren tachtig las vertelde Edgar Froese het uitkomen van Cyclone te beschouwen als als een zwarte bladzijde uit het bestaan van Tangerine Dream.

avatar van meyer
mijn eerste kennismaking met tangerine dream, heb hem nog nooit aandachtig geluisterd maar het klinkt wel intressant. Ik vertrek nu op reis en heb part 1 van dit album op men mp3 speler gezet. Eens zien wat dat geeft...

avatar van Gerards Dream
En wat heeft het gegeven???

avatar van ricardo
Deze verzamelaar heb ik laatst zien liggen in de platenzaak. Ik weet niet of het nou zo verstandig is om een verzamelaar van TD aan te gaan schaffen, volgens mij is TD net als Pink Floyd en Mike Oldfield geen band/artiest waar je een verzamelaar van moet hebben, want vaak korten ze enorm goede nummers in en je valt vaak van de ene in de andere periode. Volgens mij mis je dan ook de essentie van wat deze band in huis heeft. Gewoon een regulier album kopen, en als het niet aanslaat neem je gewoon niet meer. Gewoon Phaedra, Rubycon, Ricocet of Tangram, daar kun je beter een keuze uit maken. Als je 1 album hebt beluisterd dan smaakt het zeker naar meer. Een verzamelaar is vaak ook erg duur, zo ook deze die ik heb zien liggen voor 21,50 euro. Daar koop je Phaedra, Rubycon en Ricocet al bijna samen voor, want die heb je voor 7.99 euro per stuk.

avatar van Gerards Dream
In dit geval zou ik eerst gaan kijken wat je nu in de kast hebt staan. Op deze verzamelaar staan slechts twee tracks die niet op normale platen staan van Tangerine Dream. In dat geval is het wellicht beter om de soundtrack van Risky Business in huis te halen. Daar komen die twee extra tracks vandaan en is meer muziek te horen van Tangerine Dream die hierop niet te horen is.

avatar van ricardo
Ik zeg ook niet dat ik deze verzamelaar wil hebben toch? Ik raad het iedereen zelfs af om een verzamelaar van TD aan te gaan schaffen, veels te duur ja. Gewoon regulier werk in huis halen is volgens mij het beste. Veel goedkoper en gelijk veel completer, en je mist de essentie van TD dan niet. Dit is echt een band voor reguliere en live albums, en niet voor verzamelaars volgens mij.

avatar van Gerards Dream
Heel juist. Deze alleen in huis halen als die in de aanbieding is. Reguliere albums genieten ook mijn voorkeur. Daar zit namelijk een logisch verhaal in.

tangmaster
En deze is juist zo mooi om in huis te halen als je beginnend TD luisteraar bent want het geeft een goed overzicht (Zonde van Cyclone) van de virgin Years.

avatar van ricardo
mis je de essentie dan niet tangmaster? Want vaak korten ze de langere en vaak beste nummers ook enorm in, waardoor je de essentie mist. Ik ken deze overigens niet hoor. Maar verzamelaars en TD horen volgens mij niet zo goed bij elkaar, want dan mis je wat Gerards Dream al eerder aangaf het logische verhaal en ik gebruik het woord nog maar een keer: de essentie.

ricardo schreef:

Nee je mist de essentie niet. Het is als album dan meer een hulpmiddel om in TD's muziek te komen. Reguliere albums hebben ook mijn voorkeur maar ik persoonlijk vind het heerlijk om soms een verzamelaar te draaien, gewoon even de mixer gebruiken. Maar regulier is beter dat ben ik met je eens.

avatar van ricardo
Je kunt deze bijvoorbeeld goed aanschaffen als random plaat voor in de auto zeker? Staan hier ook nog veel tracks op die niet op 1 van de 6 albums staan die ik nog niet heb? Goed plan misschien om deze voor in de auto aan te gaan schaffen, als het wat een geheel vormt dan kan ik ook in de auto genieten van TD, want ik ben zuinig op regulier werk van TD en neem het liever niet teveel mee in de auto, een krasje heb je zo op een cd. Alleen die verrekt hoge prijs, dat vind ik echt het struikelblok van dit album. met luistergroet ricardo.

avatar van Gerards Dream
Voor in de auto of op vakantie is dit wel een goed album. De belangrijkste muziek uit hun Virgin-tijd heb je dan bij je. Net zo makelijk, want zeulen met alle Tangerine Dream albums is een beetje overdreven al ben je zwaar fan van ze.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Gerards Dream schreef:

En dat is nou nét de reden waarom dit album net niet het perfecte overzicht biedt over de Virgin Years, ondanks dat dit overigens een ijzersterke compilatie is. Cyclone is juist een zeer bijzonder album en een evt. ingekorte versie van "Madrigal Meridian" had zeker niet misstaan op dit album. Maar ja: "You can't have everything in life!".

Dit album was overigens letterlijk mijn eerste kennismaking met de Virgin Years-periode, en vanwege de grootse indruk die het bij me achterliet waardoor ik als gevolg hiervan in sneltreinvaart bijna alles uit deze periode tegelijkertijd wilde gaan aanschaffen, krijgt dit album, ondanks dat het een compilatie betreft, een hoge score van mij. Maar dit is dan ook één van de meest essentiële compilaties die er van TD te krijgen zijn.

avatar van Gerards Dream
Als ik samensteller van dit album was geweest dan zou mijn keuze zijn gevallen op Rising Runner Missed by Endless Sender van het album Cyclone. Je laat dan in vijf minuten even een andere kant van de band horen, want dat maakt het beeld toch completer. Maar ja, de baas wil niet aan het bedrijfsongelukje terug denken, zoals hij Cyclone typeert.

avatar van Queebus
Perfecte beknopte overzicht van de Virgin Years. En een prima eerste kennismaking met TD. Voor mij was dat overigens het album Tangram in 1982. Er zijn inmiddels meer verzamelaars die de gehele Virgin periode (1974-1983) omvatten.

Deze verzamelaar documenteert de historie van de electronische muziek! 5 sterren