Wavves - Hideaway (2021)

Label: Fat Possum

1. Thru Hell (2:45)
  2. Hideaway (3:57)
  3. Help Is on the Way (3:23)
  4. Sinking Feeling (3:33)
  5. Honeycomb (4:11)
  6. The Blame (3:07)
  7. Marine Life (2:05)
  8. Planting a Garden (2:24)
  9. Caviar (3:47)
avatar van Mausie
Mausie (crew)
Mooie albumhoes en de aanstekelijke singles beloven veel goeds!

avatar van repelstefan
Toevallig afgelopen weken weer regelmatig KOTB opgezet, dus ga deze in het verlengde mooi even checken

De uit San Diego afkomstige skatende surfpunkers van Wavves hebben een muzikaal verleden welke gekenmerkt wordt door primitieve psychobilly-noise met een zwaar accent op de retro galm. Het mysterie van het nachtleven staat centraal. De dagelijkse vrijheid en blijheid mentaliteit is van minder groot belang. Het gaat er vooral om wat er aan die duistere zelfkant van het bestaan gebeurt. Tegenwoordig richt Wavves zich muzikaal gezien steeds meer op die vlakkere lichtere variant, al scheppen de teksten juist een persoonlijker verhard beeld.

Wavves kiest op Hideaway voor een risicoloze klantvriendelijke Pina Colada aanpak. Een vleugje verdovende rum, veel verfrissende kokosmelk en een eigenwijs ananasschijfje op de rand om het af te maken. Op Hideaway ontbreekt dat avontuurlijke van het vroegere werk, de uitdagende golfen worden niet meer gevaarlijk getrotseerd. Geen nachtelijke Hollywood horrorpunk meer, maar flitsende Las Vegas kermisrock. Hideaway is de Californication van Wavves. Luchtige vrolijke songs waarachter het decadente zelfvernietigende artiestenleven schuil gaat. De grote mensenwereld wordt afgebakend tot een overzichtelijk geheel. Niet meer de feestende drugs gebruikende rockster uithangen, maar zoekende naar zelf reflecterende volwassen bewustwording.

Nathan Williams haalt zijn inspiratie letterlijk uit zijn jeugd, en trekt zich in alle veiligheid terug in een schuurtje achter zijn ouderlijke huis. De betrouwbare moederschoot op een steenworp afstand, met het beeld voor ogen van zijn ouders die hem een kopje thee en wat boterhammen komen brengen. Zorg ervoor dat de buren niet gaan klagen over geluidsoverlast en maak het niet te laat. Totaal geïsoleerd gaat de tekstschrijver zijn strijd aan met de deprimerende innerlijke demonen. Een soort van cold-turkey die hem definitief loskoppelt van het verleidelijke sterrenstatus. Doordat Nathan Williams de keuze maakt om in zijn eentje aan de basis van een nieuwe plaat te werken en de rest van de band pas later inschakelt mist Hideaway de urgentie van een waar groepsalbum.

In een verlate studio voegen bassist Stephen Pope en gitarist Alex Gates zich bij hem. De van TV On The Radio bekende muzikant Dave Sitek neemt de rol van producer op zich en sleutelt verder met Nathan Williams aan de tracks. Veelvoudige luistersessies volgen waarbij er teruggegrepen wordt naar vroegere helden. Begrijpelijk dus dat er over Hideaway een Replacements schaduw hangt, en dat de Johnny Cash countrygalm doordendert op The Blame. Tegendraads therapeutisch trapt hij af met kwajongens gevalletje Thru Hell. Een stevige gitaarrocker, alsof Ramones in hun snikhete leren jasjes een beachparty mogen openen.

De liedjes zijn onwennige buitenbeentjes waar ze een ander soort publiek mee opzoeken. Beatles-​esque sixties getinte popsongs waar een punkrock etiket aan opgehangen wordt. Nathan Williams heeft nu vrij baan om zich over de toekomst te bezinnen. Hopelijk pakt hij tijdens een volgende opname zijn eigen oude Wavves platen als inspiratiebron, het ontbreken van die geestdrift is een groot gemis op Hideaway.

Wavves - Hideaway | Rock | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van AOVV
Fijn, ongedwongen plaatje. Ik dacht dat ik de band niet kende, tot ik zag dat ik King of the Beach ooit van een schamele 2 sterren voorzag. Misschien moet ik er toch nog eens induiken..

3,5 sterren