Mabe Fratti - Será Que Ahora Podremos Entendernos (2021)

Guatemala
Electronic / Avant-Garde
Label: Unheard of Hope

1. Nadie Sabe (4:50)
  2. Mil Formas de Decirlo (7:19)
  3. Hacia el Vacío (6:00)

met Claire Rousay

4. En Medio (5:34)
  5. Inicio Vínculo Final (7:54)
  6. Aire (7:09)
  7. Cuerpo de Agua (4:26)
  8. Que Me Hace Saber Esto (3:20)
  9. Un Día Cualquiera (8:51)
avatar van aerobag
Deze electro-akoestische knutselaar uit Guatemala heeft zich met haar debuut in '19 op mijn radar gevestigd en sindsdien heeft ze mij beloond met een jaarlijks bundeltje aan fascinerende werken. Ik bewonder haar muzikale aanpak; ze doet een beroep op de fijnere etherische sferen en ze laat haar nummers ademen. Van oorsprong is Fratti een cellist, maar ze mag haar cello graag begraven onder een laag dagdromerige synths. Ze heeft daarnaast ook een fijne balans gevonden tussen nummers die wat meer pop-structuren kennen en de nummers die zich voltrekken in experimentelere regionen.

Paar persoonlijke highlights zijn het fijnzinnige onderonsje met Claire Rousay, het melodieuze eilandje Nadie Sabe en het sinistere doch imposante Aire.

avatar van AOVV
Aire is inderdaad prachtig, aerobag, duidelijk mijn favoriet hier! De cello wordt erg sfeerverrijkend ingezet, en zorgt samen met de betoverende stem van Mabe Fratti voor beklemming. Verder wordt deze combinatie ook erg effectief gebruikt, overigens, zeker ook de gastbijdrage van Claire Rousay loont de moeite. Doet me ook wel een beetje aan de nieuwe Batkovic denken qua sfeer, al vind het daar allemaal nog een tikkeltje intenser overkomen.

In zijn geheel misschien net wat te lang voor mij, waardoor het soms een wat slepend karakter krijgt, maar al bij al weer een fraaie ontdekking!

3,5 sterren

avatar van Gizzmann
Precies wat ik nodig heb dit album!