U-Roy - Solid Gold (2021)

Jamaica
Reggae
Label: BMG

1. Trenchtown Rock (4:29)

met Ziggy Marley

2. Man Next Door (4:31)

met Santigold

3. Rule the Nation (3:53)

met Shaggy

4. Tom Drunk (4:03)

met Tarrus Riley

5. Wake the Town (4:02)
  6. Stop That Train (4:23)

met Rygin King

7. Soul Rebel (5:02)

met David Hinds

8. Queen Majesty / Chalice in the Palace (4:21)

met Robbie Shakespeare

9. Small Axe (5:15)

met Jesse Royal

10. Wear You to the Ball (2:55)

met Richie Spice

11. Every Knee Shall Bow (15:19)

met Big Youth en Mick Jones

12. Every Knee Shall Bow [Scientist Dub] (15:01)
avatar van henrie9
De soundtrack van je swingende zomer is niet compleet zonder minstens één nieuwe goeie reggae-plaat! Welnu, dit jaar word je hiervoor vanuit het hiernamaals perfect op je wenken bediend door U-Roy. Deze Jamaicaanse reggaepionier overleed dus helaas al in februari 2021 en z'n laatste exploot is nu pas afgewerkt en gereleased. 't Is inderdaad een schitterende productie geworden, vrolijk en energiek opverend door z'n bekende loopjes. Alles heeft ie extra-bijzonder gemaakt in grandeur -voelde ie misschien al zelf z'n einde naderen?- mede door de hulp van een prima line-up van in 't reggaewereldje overbekende artiesten, w.o. Ziggy Marley, Shaggy, Big Youth, David Hinds van Steel Pulse, Santigold, maar bv. ook Sly & Robbie Dunbar, Zak Starkey en Mick Jones van The Clash. Met hen wordt de plaat nu dus tegelijk ook echt een regelrecht postuum tribuut.
U-Roy was immers een van die deejay's die eind de sixties/begin seventies toasting gingen toepassen in de Jamaicaanse reggae. Dat roosteren, chatten of deejayen is praten of chanten over 't ritme of de beat van de reggae-deejay. Is daarmee ook erkend als een van de grondleggers van de hip-hop en rap.
Op deze allerlaatste plaat van U-Roy himself steekt ie een aantal van z'n eigen reggae-classics uit de seventies in een eigentijds kleedje, met de instrumenten en de betere technieken van vandaag. Ook drie songs van Bob Marley geeft ie een mooie beurt. U-Roy is hier als krasse zevenenzeventiger dan ook uitstekend op dreef, weet met een en al vitaliteit z'n songs andermaal te doen vonken.
Ook de twee versies van 'Every Knee Shall Bow' horen tot de hoogtepunten. Tweemaal een kwartier, eerst U-Roy en Big Youth en vervolgens nog eens de Scientist dub.
Geen betere plaat dan deze mogelijk om de muzikale erfenis van icoon U-Roy, groot rastaman, vast te leggen voor de reggaeliefhebber van nu en straks. Intussen, al vanaf noot één,  stemt z'n reggae op 'Solid Gold' een mens alleen maar meer blij en welgezind. Zo willen we dat toch?

avatar van Michiel Cohen
Mindere geluidskwaliteit. Anders 3 sterren.