San Salvador - La Grande Folie (2021)

Frankrijk
Folk / Wereld
Label: Pagans

1. Fai Sautar (3:00)
  2. La Liseta (13:58)
  3. Lo Mes de Mai (6:03)
  4. La Grande Folie (11:50)
  5. La Fin de la Guerra (3:08)
  6. Enfans de la Campagna (9:06)
  7. San Josep (8:06)
  8. Quau Te Mena (3:49)
avatar van Teunnis
Het jaar 2021 heeft meerdere hele bijzondere albums voortgebracht, maar La Grande Folie spant de kroon. Uit het niets komt er ineens een meesterwerk uit Occitanië. Polyfonische zang met veel handgeklap en eenvoudige percussie. Blijkbaar typisch Occitanië. En toch klinkt het modern. Fascinerend en een absolute aanrader om te proberen. Als je er dan na La Liseta de kriebels van krijg: gewoon weer afzetten. Zo niet, dan heb je hier nog lang plezier aan.

avatar van AOVV
De titeltrack is alvast een heerlijk lokkertje. Bezwerend en opzwepend, en geen seconde saai. Toffe albumhoes ook!

avatar van king_pin
Pas de eerste twee nummers gehoord maar ik ben al helemaal enthousiast over dit! Folklore wat heel hedendaags aan voelt. De verschillende tembres van iedere stem maken het een hele complete sound en de percussie is opzwepend. Benieuwd naar de rest vh album.

avatar van EvilDrSmith
AOVV schreef:
Toffe albumhoes ook!
Daar zijn de meningen over verdeeld. Maar met name dankzij Teunnis hier beland en ik ben er volkomen door weggeblazen. Wat een fantastisch staaltje vocale power middels urgent klinkende polyfone, percussieve folk die zijn gelijke niet kent (voor zover ik het ken met Malicorne, Stille Volk en wat traditionele occitaanse folk).
Verslavend indrukwekkend en tranen in mijn ogen van opwinding: wat is dit gruwelijk gaa-haaf!
En dat ook nog eens het volle uur lang: geen enkel moment dat de impact van de songs ook maar iéts inkakt, de spanningsboog blijft loeistrak en intens. Mind, blows, jaw, drops.
Wel eeuwig zonde dat op de LP-versie twee tracks ontbreken (#7 en #8): daarvoor toch gekozen voor de (makkelijker te verkrijgen) cd. Jaren geleden dat ik een cd voor de nieuwprijs koop.

Laat ik beginnen met 5*, met kans op verhoging.