Presumed Guilty (1999)

1 stem

Label: Misanthropy

1. Dream Into Dust - Stormbringer (5:51)
  2. In the Woods... - Let There Be More Light (6:30)
  3. Solstice - The Sleeping Tyrant (6:11)
  4. Hagalaz' Runedance - The Oath He Swore One Winters Day (3:45)
  5. Primordial - Journey's End (8:00)
  6. Burzum - Et Hvitt Lys over Skogen (9:04)
  7. Amber Asylum - Dreams of Thee (3:27)
  8. Babylon Whores - Somniferum (4:07)
  9. Madder Mortem - These Mortal Sins (5:05)
  10. Mayhem - Ancient Skin (4:57)
  11. Beyond Dawn - Need (5:17)
  12. Endvra - Vestigial Horn (1:49)
  13. Aphrodisiac - Lux et Tenebrae (4:09)
  14. Monumentum - The Colour of Comapassion (7:30)
avatar van Sanvean
Prima album met verzameld (nieuw) werk van het ter ziele gegane Misanthropy Records, een instituut op het gebied van de donkere metal (en aanverwante stijlen als gothic en neo-folk).

Misanthropy Records (uit Engeland) had een sterk oog voor bijzondere, experimentele en anderszins uit de band springende bands en acts.

Bands en acts als Mayhem en Burzum zijn een instituut binnen de black metal, maar spreken mij persoonlijk minder aan (Burzum nog wel, vooral vanwege de gitaarsound en sfeer).

In The Woods... (hier present met de Pink Floyd-cover Let There Be More Light) is een van de meest bizarre en experimentele bands (geweest) binnen het metalgenre, net als het eveneens Noorse Beyond Dawn.

Primordial maakt ijzersterke, sfeervolle doom/ black waarin Ierse folk doorheen sijpelt. Madder Mortem maakt hele onderhuidse, esoterische donkere rock met folk- en black invloeden.

Naast deze acts had Misantropy veel oog voor sfeervollere acts die eerder in de gothic/ dark wave, electro/ industrial of neo-folk hoek thuishoorden. Hagalaz' Runedance maakt esoterische neo-folk met sjamaanse invloeden, Amber Asylum is ook al zo'n sfeeract, net als Endura.
Dream Into Dust maakt ontzettend kille, benauwende apocalyps-muziek, meer richting de muziek van het eveneens befaamde Cold Meat Industry-label.

En verder had Misanthropy natuurlijk (eventjes) de beschikking over de zeer befaamde cult-act Monumentum, het Italiaanse stelletje duistere opper-goths. Van hen verscheen op deze verzamelaar zowaar een nieuwe song.

Misanthropy had het erg moeilijk de laatste jaren. Grote reden was geloof ik dat ze Burzum bleven steunen, terwijl de persoon achter deze act nou niet bepaald fris was en in het gevang zit.
Dit zorgde er voor dat veel distributeurs het label mijdden, wat voor dramatische verkoopsproblemen zorgde (vooral op de grote markt Duitsland, meen ik).

Wie als metal-liefhebber de meer bijzondere, experimentele bands uitzoekt, kan niet om het voormalige Misanthropy Records heen. Meer nog dan het uitstekende Prophecy Productions (die later een deel van de inboedel overnam, inclusief In The Woods... voor hun laatste album) en Holy Records, hadden zij de meest bijzondere bands in bezit.

Deze verzamelaar, hier en daar nog wel te verkrijgen denk ik, biedt alvast een prima inkijk in dit fameuze metal-label.

avatar van mayhemblik
Bedankt voor dit interessante stukje, ga een paar bands uitzoeken.