Jackie Brenston & His Delta Kings - Rocket 88 (1984)

1 stem

R&B / Rock
Label: P-Vine

1. Rocket 88 (2:50)
  2. I Want to See My Baby (2:47)
  3. Jackie's Chewing Gum (3:08)
  4. Make My Love Come Down (2:50)
  5. My Real Gone Rocket (2:31)
  6. Mule (2:18)
  7. My Baby Left Town (2:36)
  8. Hi-Ho Baby (2:25)
  9. Lovin' Time (3:07)
  10. Fat Meat Is Greasy (2:50)
  11. 88 Boogie (2:33)
  12. You Won't Be Comin' Back (2:50)
  13. True Love (4:08)
  14. The Blues Got Me Again (3:05)
  15. Independent Woman (2:53)
  16. Tuckered Out (2:29)
avatar van LeRoi
Naar het schijnt is Rocket 88 officieel het eerste rock and roll nummer dat, ik meen omstreeks 1952, is verschenen.....ben eigenlijk wel benieuwd naar deze plaat...

EVANSHEWSON
Sommigen schrijven Rocket 88 toe aan zowel Brenston als aan de man die piano speelde in de band; Ike Turner, die later met Tina samen grote bekendheid zou verwerven.

In Arnold Rypens' The Originals lees ik echter het volgende;

Jackie Brenston geeft zelf toe zijn Rocket 88 letterlijk afgekeken te hebben van het Jimmy Liggins nummer CADILLAC BOOGIE (1947), dat trouwens al op het repertoire stond van zijn Delta Cats (met Ike Turner op piano).
Rocket 88 was een soort update van de Cadillac Boogie omdat ook deze titel refereerde aan een auto; de in 1951 gloednieuwe Oldsmobile Rocket Hydramatic 88.
Om zijn losbandige inhoud, zijn overstuurde gitaarversterking (die versterker was op weg naar de studio uit de kofferbak op het asfalt van Highway 61 gedonderd ergens halfweg tussen waar Robert Johnson zijn ziel aan de duivel verkocht en waar Bessie Smith verongelukte) en de percussieve pianotoets van Ike Turner wordt Rocket 88 van Jackie Brenston & His Delta Cats wel eens "de eerste rock'n roll song" genoemd. Opgenomen bij Sam Phillips in Memphis notabene; Phillips drie jaar later in diezelfde studio een blanke vond die kon zingen als een zwarte (=Elvis Presley), vond daar zes jaar later een blanke die kon pianospelen als Ike (=Jerry Lee Lewis).
Maar als de Cadillac Boogie vier jaar ouder is dan Rocket 88, waar blijf je dan met die grens tussen wel of niet Rock'n Roll? Lees hierover; Unsung Heroes of Rock' n Roll van Nick Tosches (Secker & Warburg).

(unquote)

Interessant om weten, niet?

avatar van LeRoi
Evan, Geweldig Verhaal!

EVANSHEWSON
Ik heb het ook maar uit een boek, de merites gaan geheel naar de schrijver ervan; Arnold Rypens.

maar ik wou het gewoon effe graag meegeven, ter informatie!