Mahmood - Ghettolimpo (2021)

Italië
Label: Island

1. Dei (2:23)
  2. Ghettolimpo (3:54)
  3. Inuyasha (3:54)
  4. Kobra (3:00)
  5. Baci Dalla Tunisia (4:00)
  6. Klan (2:59)

11. T’amo (4:32)
  12. Karma (3:33)

met Woodkid

13. Rapide (4:03)
  14. Icaro è Libero (2:55)
  15. Klan [Spanish Version] * (2:59)

met DRD

Jammer dat Barrio er niet op staat. Maar dat nummer stamt ook al weer uit 2019, het jaar dat Mahmood tweede werd voor Italië op het Eurovisie Songfestival (Duncan Laurence won dat jaar voor Nederland).

Mijn 12 punten gingen toen uit naar Mahmood (je mag immers niet op je eigen land stemmen) en ik was wel benieuwd naar dit nieuwe album, zeker ook gezien de nummers die in de tussentijd verschenen, waaronder Barrio.

Het merendeel van die nummers is uiteindelijk wel op Ghettolimpo terechtgekomen. Een album dat in z'n geheel wat sterker is dan Gioventù Bruciata waar de hit Soldi op staat.

Het klinkt rauw, heeft vleugjes hip-hop, maar is verder gewoon een echte popplaat. Niet de typische zwijmel Italo, maar een beetje meer 'van de straat', wat natuurlijk relatief is, want zo rauw of controversieel is Mahmood nu ook weer niet.

Het is een veelzijdig album, maar schiet zeker niet alle kanten op. Het is een stijl waar je wel een beetje van moet houden. Op dit moment overigens wel enorm populair in Italië. Kijk je daar in de hitlijsten dan kom je vooral dit soort pop tegen. De tijden van die typische Italiaanse ballades lijken daar ook een beetje voorbij.

En Mahmood weet hoe hij zijn nummers kruidiger kan maken als je ziet dat hij bijvoorbeeld een Woodkid heeft gevraagd mee te doen.

Lekker album voor deze zomer, waar ik hopelijk ook anderhalve week in Italië van kan doorbrengen zoals het er nu naar uitziet. Dit is de betere en interessantere pop van dit moment en dat het in het Italiaans gezongen is maakt het net wat exotischer.