Rocks & RBDjan - The Hustle Continues (2021)

Label: THC

1. Opstaan (3:13)
  2. Krazy (2:57)
  3. Real (5:24)

met Yung Nnelg en Zwangere Guy

4. Spiegelbeeld (3:28)
  5. Nog Steeds Hier (3:00)

met Melissa Lopes

6. Eigen Rijk (2:35)
  7. Stilte op de Set (3:00)
  8. SSL 2 101 Sessie #363 * (1:50)
  9. Trauma's * (3:03)
  10. Lesgeld * (2:45)

met DJ Chainsaw

11. Rocks 101 Sessie #382 * (5:14)
  12. Rbdjan 101 Sessie #382 * (4:09)
avatar van Yestsida
Uit pure nostalgie.

Met die reden heb ik deze EP toch maar een kans gegeven. In mijn puberjaren vond ik THC wel een grave click die vrij leuke Nederlandstalige gangsta rap maakte. Het is echter al vele jaren geleden dat ik nog iets van deze mannen op heb gezet, het nummer Geef Mij Maar Amsterdam als enige uitzondering.
Rocks was mijn favoriet van de rapgroep, maar ook RBdjan en wijlen Zuen konden me wel interesseren.

Tuindorp Hustler Click is terug, of toch de 2 populairste van de bende als duo. The Hustle Continues is wel geworden wat we anno 2021 konden verwachten van deze Nederlandse rappers. Goed is dit niet maar het kon nog slechter.

Opstaan kan er mee door maar wat is die strofe van RBdjan tenenkrommend slecht, zeker de eerste paar bars. Slechter heb ik zelden gehoord. De 2Pac-referenties mogen nooit ver wegblijven bij deze mannen maar Krazy is ook nog ca va.
Real is het absolute hoogtepunt van dit korte project. Toffe beat en met Zwangere Guy is het moeilijk om de mist in te gaan. Van Yung Nnelg had ik nog nooit iets gehoord maar ik volg de Nederlandse rapscene al zeer lang niet meer (niet dat ik die ooit hard gevolgd heb), ik kreeg het er niet warm van.

Na de eerste 3 nummers die oké zijn komen we in een dal terecht. De effort om op de Latin-hypetrein te springen met Spiegelbeeld kan ik nog wel appreciëren maar geslaagd zou ik het niet durven noemen. Het absolute dieptepunt is Nog Steeds Hier, wat een draak van een lied.
Eigen Rijk en Stilte op de Set zijn gelukkig weer wat beter maar zoals de eerste 3 nummers absoluut niets bijzonders.

Wat vooral opviel is dat Rocks meestal nog wel tof uit de hoek komt maar dat RBdjan om eerlijk te zijn een heel matige rapper is, nergens is hij zo slecht als op de opener maar ik trek toch geregeld mijn wenkbrauw op als ik de beste man bezig hoor.

Met de bonustracks van de Deluxe-editie ben ik niet bekend, deze laat ik aan mij voorbijgaan. Een vervelende trend vind ik die Deluxe-albums ook!

Een zeer magere voldoende die gemakkelijk een onvoldoende kan worden in de toekomst.

avatar van thomzi50
Eens met het bovenstaande, de nostalgie herken ik, al denk ik over één ding anders: ik heb RBdjan altijd een veel boeiendere, verrassender rapper gevonden dan Rocks, en op die regel vormt dit allegaartje geen uitzondering.

avatar van ThingMan
Grappig. Hier ben ik ergens wel benieuwd naar. Vond THC zeker niet slecht. Heerlijk Nederlands gangstarap, tot zover je dit zo kan noemen. Pure nostalgie is het zeker. Ga dit eens opzoeken.