Diskord - Degenerations (2021)

Noorwegen
Label: Transcending Obscurity

1. Loitering in the Portal (2:48)
  2. Bionic Tomb Eternal (2:51)
  3. Abnegations (4:39)
  4. The Endless Spiral (3:56)
  5. Dirigiste Radio Hit (3:54)
  6. Lone Survivor (1:31)
  7. Dragged for Coronation (2:59)
  8. Clawing at the Fabric of Space (4:01)
  9. Atoms Decay (2:19)
  10. Raging Berzerker in the Universe Rigid (3:22)
  11. Gnashing (4:31)
  12. Beyond the Grime (4:15)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Degenerations

Degenerations is echt een heel raar album op alle fronten. In een deathmetal-landschap waar bands over elkaar heen tuimelen qua dissonantie en kronkelende riffs, plaatst Diskord zich als de Voivod van de deathmetal. Dat betekent in dit geval een ronduit vervreemdende sfeer met aparte riffs, jazzy en funky drumwerk met gebruik van koebel, fretloze bas/contrabas en songstructuren die zelden een vast patroon aanhouden. Toch weet Diskord net als een Voivod zich ironisch gezien veel behapbaarder te presenteren dan menig genregenoot, ik noem bijvoorbeeld een Ad Nauseam van dit jaar. Waar daar die band je echt een labyrint instuurt, houdt Diskord het kort maar krachtig en is het vooral door alle wisselingen en rare instrumentatie ontzettend leuk om naar te luisteren. Ook weet Diskord wanneer er af en toe gewoon een vieze midtempo deathmetalriff en -groove nodig is om de krankzinnigheid op te breken.