Candélabre - For to Have Time Is to Have Wings (2021)

Frankrijk
Label: Manic Depression

1. Ceasefire of Love (3:44)
  2. Endless Ride (4:17)
  3. The Statue (4:50)
  4. Men and Beasts (4:13)
  5. Bliss (4:14)
  6. Hearts of Stone (4:35)
  7. Judith (12:10)
Het komt niet vaak voor dat ik een album na twee luisterbeurten (Bandcamp) meteen bestel. Ik vind dit dan ook uitzonderlijk goed, vanwege de overeenkomsten met Cocteau Twins maar zeker ook vanwege de zangeres die een erg goed stemgeluid heeft. Uitgebreidere beschrijving en stem volgt nog zodra ik het origineel heb.

Judith
For To Have Time Is To Have Wings | Candélabre - candelabre.bandcamp.com

Duidelijk geïnspireerd door de eerste twee albums van Cocteau Twins, is dit een groeiplaat die je vaker moet luisteren. Een ingetogen album dat probeert de hoogtijdagen van experimentele donkere new wave uit begin jaren 80 terug te brengen. Dat is gedurfd anno 2021. Toch slaagt dit trio erin om mij te boeien en dat heeft vooral te maken met de sfeer van het album. De zangeres Cindy Sanchez haalt het niveau van Liz Fraser niet maar lijkt er wel op. Daarnaast vind ik alle songs goed met als prijsnummer de afsluiter Judith hoewel daar wel zo'n 4 minuten vanaf hadden gemogen.

Premonition Misschien ook iets voor jou?

Misschien een tip jorro?

Ik vind dit beter dan Hallows. Een livetrack van het album:
Candélabre - Men & Beasts live - YouTube

avatar van jorro
Bedankt Scarlet. Zeker een fijn album en op het eerste gehoor wat meer mijn ding dan Hallows, en vooralsnog 4*. Ik moet beide albums nog vaker beluisteren denk ik.
Vergelijkingen met Cocteau Twins vind ik altijd moeilijk want bij CT is de combi Liz Fraser met Robin Guthrie uniek. CT staat op 1 in mijn artiestenlijstje en met twee albums in mijn album top 10. Dat gaan deze beide groepen niet redden.
Van dit album is vooral Heart of Stone prachtig en Judith op het laatste deel na.

avatar van jorro
Na nog een keer luisteren heeft het album mij nog wat meer overtuigd. Ook de link met CT valt nu pas echt op zijn plaats bij mij. Hierbij het berichtje van mijn eigen site:

Shoegaze is waarschijnlijk uitgevonden door bands als de Cocteau Twins, of zie (hoor) ik dat verkeerd?. Bovendien, wanneer is iets shoegaze? Naar hun schoenen starende gitaristen zijn er genoeg, maar dan is de muziekstijl nog niet persé shoegaze. De muziek moet gruizig en galmend klinken. Althans zo is het meestal.

Ik laat het maar over aan de deskundige muziekjournalisten. Feit blijft dat de muziek van Candelabre in veel nummers heel dicht bij de muziek van Cocteau Twins komt.

avatar van jeanmaurice
jorro schreef:
Van ruim 1,5 jaar geleden dateert dit fijne album van de band Candelabre. Een aanrader voor liefhebbers van de vroege Cocteau Twins. Dat Candelabre voor een groot deel inspiratie heeft opgedaan uit hun muziek staat nagenoeg wel vast. De sfeer die het album uitademt is identiek. En toch is het geen hardcopy. De ‘koude kant’ is hier wat nadrukkelijker aanwezig. Waar Cocteau Twins wat meer aan de postpunk verbonden kan worden is dat bij Candelabre de Coldwave

Feit blijft dat de muziek van Candelabre in veel nummers heel dicht bij de muziek van Cocteau Twins komt. De gelijkenis doet niks af aan het feit dat Candelabre een erg prettig album heeft gemaakt. Van begin tot eind is het heerlijk zwelgen in dromerige sferen en mooie melodische galmen. Ik kan hier wel wat mee!

Cocteau Twins was zeker een van de eerste bands die zoiets als 'shoegaze' introduceerde binnen het rock idioom, maar wanneer heeft een enkele band patent op een vernieuwing? Ik denk dat het eerder een spontaan proces is. Het ontstaat gewoon door een combinatie van inspiratie en talent. Ik vind dit album van Candelabre ook nog steeds erg prettig om naar te luisteren. Coldwave is ook weer zo'n uiteenlopend label, het kan ook gaan om desolate electronics bijvoorbeeld. Hoe dan ook ben ik het hier wel met je eens. Hoewel ik het tweede album van CT Head Over Heels toch ook behoorlijk coldwave-achtig vind, ofschoon dat label toen nog niet bestond. Candelabre slaagt er met dit album in om die alternatieve muziek van de vroege jaren 80 (vroeger noemden we dat new wave) levend te houden en maakt het daarmee tijdloos.