Chris Eckman - Where the Spirit Rests (2021)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Early Snow (6:03)
  2. This Curving Track (5:43)
  3. Cabin Fever (5:12)
  4. Drinking in America (7:08)
  5. Northern Lights (6:25)
  6. Where the Spirit Rests (9:11)
  7. CTFD (4:52)
avatar van WoNa
Wat is het toch mooi als een artiest, opnieuw, volledig verrast. Ik ontdekte The Walkabouts in 1993 met het album 'New West Motel'. The Walkabouts stopten definitief in 2012 of zo en ik was de solo verrichtingen van Chris Eckman al enige tijd uit het oog verloren. De laatste blijkt overigens uit 2013 te stammen. Een album dat ik niet eens van een recensie voorzag. Samenwerkingen daargelaten, is het al lang stil dus.

Enter Where The Spirit Rests. Een album gebouwd rond Eckmans stem en akoestische gitaar. Twee Sloveense muzikanten spelen bas en drums. Dat was echter niet genoeg. Eckman liet de controle los en stuurde individuele nummers naar bevriende muzikanten. Zij kleurden de nummers in zoals zij goed achtten. De vraag was ook: "speel naar wat je hoort".

Het resultaat is een prachtig album dat kan wedijveren met het beste werk van The Walkabouts, allemaal stammend uit het midden van de jaren 90. Sfeervol, gedragen, prachtig. Vol verhalen van en over het kleine leven, ergens onderweg opgedaan, al dan niet persoonlijk. Voor het eerst sinds decennia ben ik weer onder de indruk van een plaat met het werk van Chris Eckman. Heerlijk, zulke muzikale verrassingen.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van Francesco
“Voor het eerst sinds decennia ben ik weer onder de indruk van een plaat met het werk van Chris Eckman.”
Heb je de albums van Distance, Light & Sky met Chris Eckman beluisterd? Doen niet onder voor The Walkabouts.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Chris Eckman - Where The Spirit Rests - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Chris Eckman - Where The Spirit Rests
Chris Eckman voegt na lange tijd weer eens een soloalbum toe aan zijn oeuvre en het is er een van de torenhoge kwaliteit die we inmiddels gewend zijn van de Amerikaanse muzikant

Bij Chris Eckman denk ik in eerste instantie aan de prachtige albums van The Walkabouts, maar eigenlijk is alles waar de Amerikaanse muzikant zijn naam aan heeft verbonden van hoog niveau. Voor het laatste soloalbum van Chris Eckman moesten we tot voor kort ver terug in de tijd, maar nu is er Where The Spirit Rests. Het tijdens de Sloveense lockdown opgenomen album valt op door de sterke songs van Chris Eckman en zijn doorleefde vocalen, maar let ook zeker op de donkere, melancholische maar ook wonderschone instrumentatie, die het album voorziet van een bijzondere sfeer. Het is zeven songs en bijna vijfenveertig minuten lang prachtig, precies zoals je van Chris Eckman verwacht.

De Amerikaanse muzikant Chris Eckman maakte een flinke stapel geweldige albums met zijn band The Walkabouts, maar het laatste album van die band is inmiddels al weer tien jaar oud. Chris Eckman maakte hiernaast een aantal soloalbums en was bovendien de drijvende kracht achter een aantal gelegenheidsbands, waarvan Distance, Light & Sky, waarvan ook Chantal Acda deel uit maakte, de meest recente is.

Het is een flinke tijd geleden dat Chris Eckman, die inmiddels al flink wat jaren vanuit het Sloveense Ljubljana opereert, de tijd nam voor een soloalbum, maar de Sloveense lockdown inspireerde hem tot Where The Spirit Rests, dat in een kasteel in de buurt van Ljubljana werd opgenomen.

Where The Spirit Rests werd opgenomen met een selecte groep uitstekende muzikanten. Chris Eckman werd in het Sloveense kasteel bijgestaan door producer en multi-instrumentalist Alastair McNeill, die tekende voor piano, synths en elektrische gitaren, door pedal steel spelers Chuck Johnson en Jon Hyde, (elektrisch) violiste Catherine Graindorge en door het orgel en de piano van de van Green On Red bekende Chris Cacavas. Chris Eckman kreeg verder gezelschap van een Sloveense ritmesectie en nam zelf de akoestische gitaren en uiteraard de vocalen voor zijn rekening.

De Amerikaanse muzikant staat al sinds de tweede helft van de jaren 80 garant voor kwaliteit en ook Where The Spirit Rests is een wonderschoon album. Dat is deels de verdienste van de inmiddels lekker rauwe strot van Chris Eckman, die zijn songs vol gevoel en doorleving vertolkt. De Amerikaan is nog altijd een uitstekend zanger en het laagje gruis op zijn stembanden heeft zijn stem vooral goed gedaan.

Alleen met de zang weet Where The Spirit Rests zich al te onderscheiden van de meeste andere albums van het moment, maar Chris Eckman en zijn medemuzikanten hebben het album ook nog eens werkelijk prachtig ingekleurd. Akoestische gitaren en de mooie en emotievolle stem van Chris Eckman vormen de basis van het geluid op het nieuwe album van de Amerikaanse muzikant, maar op de achtergrond wordt keer op keer een prachtig klankentapijt opgebouwd met elektrische gitaren, met piano en synths, met violen en met de pedal steel.

Het is een klankentapijt dat meestal wat donker en melancholisch aan doet, maar het is ook een klankentapijt van een bijzondere schoonheid en een klankentapijt dat de muziek van Chris Eckman voorziet van een bijzondere sfeer. Het is de desolate sfeer van de lockdown, maar het is ook een sfeer die de doorleefde vocalen op het album voorziet van wat extra lading.

Heel veel gevarieerd wordt er niet op Where The Spirit Rests, dat vooral lange tracks bevat. De wat donkere en weemoedige sfeer houdt het hele album aan, maar vervelen doet het geen moment. Integendeel zelfs, want de kracht van de prachtige instrumentatie op het album neemt alleen maar toe en steeds weer wordt de spanning prachtig opgebouwd.

Het is zoals gezegd even geleden dat Chris Eckman de tijd nam voor een soloalbum, maar Where The Spirit Rests is een voltreffer. Het is een album waarvoor de allergrootsten zich niet zouden schamen, maar het is ook een album dat voldoet aan de hoge eisen die Chris Eckman zichzelf oplegt. Het is geen album dat het goed doet in felle zonnestralen, maar als de zon eenmaal onder is groeit het nieuwe album van Chris Eckman moeiteloos uit tot een van de hoogtepunten van de eerste helft van het muziekjaar 2021. Prachtig. Erwin Zijleman

avatar van Tonio
Heb hem nu een keer of 10 beluisterd, maar het is inderdaad een prachtalbum. En daarnaast een typisch groeiplaatje, ieder keer hoor je weer wat nieuws. En hoewel het allemaal in hetzelfde tempo en toonsoort is gaat het geen moment vervelen. En dat is best bijzonder.

Het enige 'nadeel' is dat het meer een album is voor de herfst- en wintermaanden. Maar daar valt best mee te leven

avatar van Broem
Album voor ‘t juiste moment/stemming. Chris heeft zo’n droeftoeterstem die mij wel weet te pakken. Arrangementen lijken vaak op elkaar. Zijn werk met Chantal Acda vind ik daarom wat gevarieerder. Toch spat ook van dit album zijn klasse af. Sober maar met een fijne muzikale finesse. Top.

avatar van DjFrankie
Deze plaat wordt gedragen door de stem van Chris, donker duister, maar weinig variatie. Ik vergelijk hem vaak met die andere zware man, Thomas Feiner. Chris hoor ik graag samen met Carla of met een scala Afrikaanse instrumenten. Dat hoor ik hier niet op, en zorgt er dan ook voor dat alles teveel op elkaar lijkt.

Alles valt samen in het titelnummer, dat is prachtig en zet de toon van het hele album.

Maar de stem van Chris blijft prachtig.