Sau Poler - Nocturno (2021)

Spanje
Electronic
Label: Atomnation

1. Vireo (4:49)
  2. Labyrinths of the Mind (4:16)
  3. 4.44 (4:21)
  4. Strange Lands (3:56)
  5. Fuga (4:11)
  6. Ritualidad Rítmica (6:24)
  7. Incertidumbres (3:55)
  8. La Ment Abstracte (6:02)
  9. Final Image (3:50)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Strak album, fijn geproduceerde electro / ambient techno / neopsychedelica. Zoals de titel en de puike hoes al suggereren heeft de muziek een nachtelijke esthetiek, met vaak veel subbass, mooie analoge synths die veel ruimte in het midden laten, en subtiele hi-hats en percussie. Ik noem het overigens wel techno, maar echt beuken doen de nummers nooit, op enkele momenten na (4.44!) hebben ze ook totaal niet de intensiteit van clubmuziek, maar omdat er toch een lekkere drive in zit zouden de meeste tracks in de handen van de juiste DJ totaal niet misstaan op de dansvloer. De vergelijking met zijn land- en generatiegenoot John Talabot is snel gemaakt, qua stijl zou elke track ook zo in een set van hem passen, maar dit vind ik zelf duidelijk beter dan wat Talabot de laatste jaren heeft uitgebracht.

Dankzij de wat kortere duur van de nummers werkt het ook best goed als een album (vaak toch een kanttekening bij beatgeoriënteerde elektronische muziek). Voor nu wel een dikke 7,5 waard van mij.

OOOOO
Goed omschreven door Panjoe. Echt een hele bijzondere plaat. Iedere keer weer nieuwe lagen te ontdekken, goed afgewerkt en een mooie sfeer. Niet vanzelfsprekend in het genre. Weer een zeer goeie Atomnation release. Aan te readen! voor een schamele 14,99 te bestellen.

OOOOO
Ja en het is een blijvertje. Nu die weer op de draaitafel ligt moet ik toch weer even de aandacht er op vestigen. Zo een diepgaande sound. Echt heel erg mooi!

avatar van Gyzzz
Geweldig album inderdaad, mooi subtiel en raar dat dit zo weinig aandacht gekregen heeft. Panjoe beschrijft het precies goed; het doet me ook wel denken aan dingen die een aantal jaren terug op Delsin uitkwamen - D5 en Conforce bv. Inderdaad duidelijk beter dan John Talabot (buiten die ene EP), maar het verschil in exposure zal wel een kwestie van marketing zijn.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
4.44 heerlijke spanning, je waant je op avontuur in het holst van de nacht. Album gaat op de luisterlijst.

avatar van trebremmit
Erg goed dit, knap om nog origineel in de electronica te zijn, je hoort wel invloeden maar hij heeft echt een eigen sound op dit album. Heb ook eens wat ouder spul van het geluisterd maar daar kan ik toch een stuk minder mee, mij een beetje te plat en dertien in een dozijn.

trebremmit schreef:

Deze
Atomnation | Sau Poler - Memorabilia - 12" vinyl

en Deze Blooms | Sau Poler - saupoler.bandcamp.com
zijn wel goed vergelijkbaar vind ik.

Die twee ep's hier op Mume heb ik nog niet gehoord.