Laura Stevenson - Laura Stevenson (2021)

Folk / Rock
Label: Don Giovanni

1. State (2:58)
  2. Don't Think About Me (2:54)
  3. Moving Cars (4:46)
  4. Continental Divide (5:09)
  5. Wretch (4:54)
  6. Sky Blue, Bad News (4:44)
  7. Mary (3:43)
  8. Sandstorm (3:08)
  9. After Those Who Mean It (2:30)
  10. Children's National Transfer (2:09)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Laura Stevenson - Laura Stevenson - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Laura Stevenson - Laura Stevenson
Laura Stevenson levert een fraai titelloos album af, dat nog maar eens laat horen dat de Amerikaanse muzikante in meerdere genres uit de voeten kan en uitstekende songs schrijft

Met Wheel uit 2013 en The Big Freeze uit 2019 maakte Laura Stevenson wat mij betreft voldoende indruk om met hoge verwachtingen uit te kijken naar haar nieuwe album. Dat album is er nu en bestrijkt in muzikaal opzicht wederom een breed palet. De ingetogen en meer folky songs domineren op het titelloze album, maar de muzikante uit New York schuift ook makkelijk op richting indiepop en indierock. Vergeleken met haar vorige albums klinkt het allemaal wat gemoedelijker, maar de teksten zijn nog altijd zeer persoonlijk. Laura Stevenson is nog niet heel bekend, maar laat ook met haar nieuwe album weer horen dat ze behoort tot de getalenteerdere singer-songwriters van haar generatie.

De Amerikaanse muzikante Laura Stevenson bracht deze week een nieuw en titelloos album uit. Het is de opvolger van het uit 2019 stammende The Big Freeze, dat wat mij betreft indruk maakte met een sterke serie songs, die zowel de kant van de folk als de kant van de indiepop of indierock op konden.

Voor The Big Freeze maakte de muzikante uit New York ook al indruk met het in 2013 verschenen Wheel en dan zijn er ook nog een aantal andere albums, die ze al dan niet samen met haar band The Cans maakte. Laura Stevenson heeft haar sporen in de muziek inmiddels dan ook ruimschoots verdiend en levert ook met haar nieuwe album weer indrukwekkend werk af.

Het uitbrengen van een titelloos album wijst vaak op een nieuwe start. Het nieuwe album van Laura Stevenson wijkt in muzikaal opzicht echter niet fundamenteel af van haar vorige albums, maar in persoonlijk opzicht is er wel iets veranderd. De Amerikaanse muzikante kreeg haar eerste kind en maakte bovendien van dichtbij een traumatische en levensbedreigende ervaring van een vriend of vriendin mee. Over het laatste blijft Laura Stevenson vrij vaag, maar dat het flinke impact heeft gehad is duidelijk.

Veel tracks op haar nieuwe album klinken wat melancholisch, maar het zijn zeker niet alleen donkere wolken die overdrijven, want het album klinkt vriendelijker en optimistischer dan zijn voorgangers.

In muzikaal opzicht doet de muzikante wat ze ook deed op haar vorige twee albums. Ze kan uit de voeten met indierock en pop, maar grijpt ook met grote regelmaat naar wat meer folky songs. Zeker in de net wat stevigere songs op het album, die overigens flink in de minderheid zijn, hoor je flarden van de zwoele indierock zoals die in de jaren 90 werd gemaakt.

Het is vast mede de verdienste van producer John Angello, die we natuurlijk kennen van een aantal albums van Dinosaur Jr., maar die ook mooie dingen deed voor onder andere Waxahatchee, Drive-By Truckers, Madrugada en The Dream Syndicate. Ook het nieuwe album van Laura Stevenson is prachtig ingekleurd en dat geldt zowel voor de vol ingekleurde als voor de sober klinkende songs op het album.

Bij veel muzikanten die net als Laura Stevenson een breed palet qua stijlen bestrijken, zou ik er persoonlijk een voorkeur voor hebben als ze zouden kiezen tussen de uiteenlopende stijlen op hun albums, maar bij Laura Stevenson is het lastig kiezen tussen de tracks die meer richting folk en de tracks die meer de kant van pop en rock op gaan. De uitersten vloeien op het titelloze album van de muzikante uit New York prachtig in elkaar over en weten elkaar wat mij betreft te versterken.

In commercieel opzicht zou het voor Laura Stevenson interessant zijn om aan te sluiten bij de muziek van Phoebe Bridgers en al haar soortgenoten, maar in muzikaal opzicht ligt haar nieuwe album toch wat dichter bij de vrouwelijke singer-songwriters die een jaar of twintig geleden de lakens uitdeelden, van wie ik in ieder geval Aimee Mann wil noemen. Waar de stem van Aimee Mann niet iedereen weet te verleiden, ligt de mooie stem van Laura Stevenson aangenaam in het gehoor.

Het valt, zeker in de zomermaanden, niet mee om als vrouwelijke singer-songwriter aandacht te trekken, want de concurrentie is moordend. Het in kwalitatief opzicht uitstekende nieuwe album van Laura Stevenson springt er voor mij echter zeker uit. Erwin Zijleman

Paar fraaie songs op dit zeer behoorlijke album: Mary en After those who meant it.