Illuminati Hotties - Let Me Do One More (2021)

Label: Hopeless

1. Pool Hopping (3:07)
  2. Mmmoooaaaaayaya (3:04)
  3. Knead (3:27)
  4. Threatening Each Other Re: Capitalism (4:43)
  5. U V V P (4:44)

met Buck Meek

6. Protector (4:31)
  7. Joni: LA's No. 1 Health Goth (3:37)
  8. Kickflip (2:24)
  9. Toasting (0:37)

met Alex Menne

10. The Sway (3:35)
  11. Cheap Shoes (2:59)
  12. Growth (4:08)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Illuminati Hotties - Let Me Do One More - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Illuminati Hotties - Let Me Do One More
Illuminati Hotties, het alter ego van de Amerikaanse muzikante Sarah Tudzin, is een van de lievelingen van de Amerikaanse muziekpers en laat op een deel van haar nieuwe album horen waarom dat zo is

Ik had tot dusver nog niet veel met de muziek van Sarah Tudzin, AKA Illuminati Hotties, en als ik luister naar de wat rechttoe rechtaan punkpop songs op haar nieuwe album, heb ik dat nog steeds niet, maar Illuminati Hotties heeft op Let Me Do One More ook een andere kant. Zeker als Sarah Tudzin wat gas terugneemt en kiest voor introverte en zeer persoonlijke songs, stijgt het niveau van het album flink en hoor ik opeens waarom de Amerikaanse muziekcritici zo enthousiast zijn over de muzikante en producer uit Los Angeles. De kauwgomballen punkpop vergeet ik direct weer, maar als Sarah Tudzin dieper graaft valt er heel veel moois te ontdekken op haar derde album.

De naam Illuminati Hotties zingt inmiddels een jaar of drie rond en heeft met name de Amerikaanse muziekpers een aantal zeer positieve verhalen ontlokt. Zelf heb ik de eerste twee albums van het project van Sarah Tudzin slechts vluchtig beluisterd en ik was niet echt onder de indruk. De "tenderpunk" van de muzikante uit Los Angeles klonk me wat gewoontjes in de oren en bovendien had ik dit soort muziek wel eens beter gehoord.

Sarah Tudzin is overigens wel een intrigerende persoon. Ze werd opgeleid een het prestigieuze Berklee College Of Music en timmerde al op jonge leeftijd aan de weg als muzikante, songwriter, studiotechnicus en producer, waarbij ze werkte met de groten op aarde, onder wie Lady Gaga.

Deze week verscheen Let Me Do One More, het derde album van Illuminati Hotties, en ook dit keer lees ik op de Amerikaanse muzieksites vooral positieve recensies (het kritische Pitchfork geeft het album zelfs een zeldzame . Ik hoorde het er in de eerste tracks echt niet van af, maar het loont om even door te luisteren.

Let Me Do One More opent met aanstekelijke, maar zeker niet opzienbarende punkpop. Het is punkpop zoals ik die al veel vaker heb gehoord, al hoor je bij beluistering met de koptelefoon wel dat het in productioneel opzicht knap in elkaar steekt. In eerste instantie gaat het wat mij betreft echter om de songs en zeker de eerste twee tracks maken me niet heel enthousiast.

Na twee wat doorsnee punkpop tracks wordt het echter interessanter in de derde track, waarin het tempo omlaag gaat, de instrumentatie mooier en veelzijdiger wordt, de zang opeens in positieve zin opvalt en de songs van Sarah Tudzin flink aan kwaliteit en kracht winnen. De wat broeierige tracks komen opeens in de buurt van het niveau van de songs van bijvoorbeeld Phoebe Bridgers en Lucy Dacus, die wat mij betreft deel uit maken van de meest interessante jonge en vrouwelijke singer-songwriters van het moment.

Het is een wereld van verschil met de rechttoe rechtaan punkpop songs, die gelukkig flink in de minderheid zijn op het album. Het zijn songs die me ook na meerdere keren horen weinig tot niets doen, maar de andere tracks op het album maken veel goed. In deze tracks schuift Illuminati Hotties zoals gezegd op richting de indiepop en indierock van Phoebe Bridgers, maar Let Me Do One More flirt ook incidenteel met countrypop, met de 50s girlpop die Phil Spector beroemd maakte of met de vrouwelijke indierock uit de jaren 90.

In de punky songs op het albums klinkt Sarah Tudzin behoorlijk extravert, maar voor Let Me Do One More geldt dat het alleen maar interessanter wordt naarmate de Amerikaanse muzikante introverter klinkt. Met name dan hoor je de vele talenten van Sarah Tudzin, die indruk maakt als songwriter, zangeres en producer.

Het tilt het album hier en daar op tot behoorlijke hoogten, wat het extra jammer maakt dat het album ook een aantal veel zwakkere songs bevat. Ik beperkt me voorlopig maar tot de in kwalitatief opzicht uitstekende 75% van het derde album van Illuminati Hotties en hoop maar dat Sarah Tudzin op album nummer vier een aantal andere keuzes maakt. Voor het eerst begrijp ik echter wel waarom de Amerikaanse muziekpers zo enthousiast is over de muziek van Illuminati Hotties. Erwin Zijleman

avatar van Mausie
3,5* van erwinz, dan moet de plaat wel echt van een bedenkelijk niveau zijn

avatar van erwinz
Mausie schreef:
3,5* van erwinz, dan moet de plaat wel echt van een bedenkelijk niveau zijn

Valt wel mee hoor. Op de krenten uit de pop schrijf ik alleen over albums die ik echt leuk vind. Zit die aan de onderkant inderdaad, vooral vanwege het wisselvallige karakter, maar slecht is het zeker niet. Ik ga dit weekend weer een heleboel albums beluisteren, waarvan er flink wat niet meer dan 1 of 2 sterren verdienen, maar die waarderingen plaats ik nooit op Musicmeter.